خبرگزاری کار ایران

مرگ یک دلفین بر اثر برخورد با جسم سخت

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۹۴۲

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از مشاهده لاشه یک دلفین در سواحل چابهار خبر داده که با توجه به وضعیت ظاهری لاشه دلفین مذکور، چندین روز از مرگ این پستاندار دریایی گذشته است.

به گزارش ایلنا، وحید پورمردان افزود: طی گشت و کنترل ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار از نوار سواحل شرقی این شهرستان، محیط بانان چابهاری لاشه یک دلفین بزرگ جثه را در سواحل ماسه‌ای اطراف موج شکن رودیک واقع در مجاورت روستای بریس مشاهده کردند.

پورمردان افزود: طی بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست شهرستان چابهار لاشه مذکور مربوطه به دلفین بینی بطری معمولی با نام علمی Tursiops truncatus بوده که طول بدن آن ۲۸۰ سانتی متر و وزن تقریبی آن بالغ بر ۴۰۰ کیلوگرم می‌باشد و آثار جراحت روی ناحیه شکم و مجاور چشم این پستاندار دریایی مشاهده شد که به نظر می‌رسد احتمالاً علت مرگ آن ناشی از برخورد با جسم سخت و ضربه خوردن موجود در دریا بوده است.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر‌نشان کرد: دلفین‌های بینی بطری از رده پستانداران دریایی و راسته آب بازان دندان دار هستند این موجودات خونگرم بوده و همانند پستانداران خشکی با شش تنفس می‌کنند این موجودات دریایی بچه زا هستند و به نوزادان خود شیر می‌دهند. دلفین‌ها و سایر پستانداران دریایی از آبزیان در معرض انقراض و از مهم‌ترین گروه‌های نکتون اقیانوسی به شمار می‌روند و در زنجیره غذایی دریا‌ها و اقیانوس‌ها از نقش بسیار ارزشمند اکولوژیک برخوردار هستند، از طرفی شکار و فعالیت‌های صیادی و گردشگری غیر مسئولانه، گرفتار شدن در ادوات صیادی غیر استاندارد، تغییرات اکوسیستمی ناشی از ورود آلاینده‌ها به دریا ادامه حیات پستانداران دریایی را به مخاطره انداخته است.

وی در ادامه بیان کرد: بررسی وضعیت پستانداران دریایی در آب‌های دریای عمان نیاز به تخصیص اعتبار از سوی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جهت انجام مطالعات و بکارگیری تجهیزات مناسب حهت پایش و افزایش نیروی انسانی دارد. ضمناً انجام عملیات پایش و سرشماری این آبزیان ارزشمند با مشارکت جوامع محلی، احداث و راه اندازی مرکز مداوا و نجات پستانداران دریایی، احداث و راه اندازی سرمحیط بانی ساحلی بریس و استمرار اجراء برنامه‌های آموزشی شبکه ملی امداد و نجات پستانداران دریایی یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب بین المللی خلیج گواتر و سواحل مکران است.

پورمردان گفت: تالاب بین المللی خور باهو و خلیح گواتر یکی از مهم‌ترین زیستگاه پستانداران دریایی سواحل مکران در قسمت شمالی دریای عمان است، یکی از شاخص‌های زیستگاهی و مهم این تالاب، قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا و مسیر آب‌های آزاد و همچنین داشتن عمق و شرایط جریانی مناسب جهت زیست، تغذیه و زادآوری پستانداران دریایی بوده و به عنوان ذخیره گاه بیوسفر منطقه نیز قلمداد می‌شود.

وی افزود: مهم‌تر اینکه علاوه بر دلفین‌ها این منطقه به دلیل داشتن شرایط محیطی و زیستی مناسب، از محل‌های زیست گاو‌های دریایی (پستاندار نادر) نیز است. در این تالاب در همه فصول سال دسته‌های بزرگی از انواع دلفین‌های کوچک و بزرگ در حال حرکت مشاهده می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز