خبرگزاری کار ایران

با وجود وعده مسئولان، سقف خانه تاریخی ارفع‌الملک جلیلی در تبریز فرو ریخت

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۹۱۲

با وجود آنکه در اردیبهشت ماه سال جاری شهردار تبریز وعده مرمت و حفظ خانه تاریخی ارفع‌الملک جلیلی را داده بود اما سقف این خانه تاریخی فروریخت و کل بنا در معرض تخریب کامل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها اخبار تخریب خانه‌های تاریخی بیش از آنچه تصورش را بکنیم، داغ شده است. خانه‌هایی که با وجود آنکه در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده‌‌اند اما به دلیل کم‌توجهی و نبود مدیریتی منسجم، یکی پس از دیگری تخریب می‌شوند.

از یکسو شاهد تخریب خانه‌ای تاریخی در تهران هستیم که بعد از گذشت ۱۷ روز از ثبت آن در فهرست میراث ملی، با بیل مکانیکی به جانش افتاده و خرابش کردند و از دیگر سو شاهد فرو ریختن سقف خانه تاریخی ارفع‌الملک جلیلی (سومین شهردار تبریز) در تبریز هستیم.

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که ایرج شهین باهر (شهردار تبریز) اردیبهشت ماه سال جاری در بازدیدی که از این بنای تاریخی داشت، اعلام کرد: این نهاد در راستای عمل به وظیفه خود مبنی بر حفظ و حراست از میراث گذشتگان، خانه تاریخی و قدیمی ارفع‌الملک جلیلی، بانی عمارت میدان ساعت و رییس بلدیه این شهر در ۸۰ سال پیش را خریداری و احیا می‌کند.

به گفته او، خانه تاریخی رفع‌الملک جلیلی با وجود داشتن شرایط لازم، ثبت ملی نیست و فقط سردر آن در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

سردر معروف این خانه و معماری به خصوص آن روی سنگ، به نمادی برای شهرداران بلدیه تبریز تبدیل شده است. چراکه رفع‌الملک جلیلی در مرداد ماه ۱۳۱۳ همزمان با وقوع سیل ویرانگر به‌عنوان شهردار تبریز انتخاب شد و با ساخت مسیل مهرانه رود، تبریز را برای همیشه از تهدید سیل نجات داد.

با این وجود، در نخستین روزهای دی ماه ۹۷ شاهد فرو ریختن سقف این خانه تاریخی بودیم. این تخریب گمانه‌زنی‌ها را برای در خطر نابودی کامل قرار گرفتن خانه بیشتر می‌‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز