خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی:

انسداد 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۶۳۴

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با تاکید بر اینکه از زمان شروع طرح تعادل بخشی در سال 84 تاکنون بیش از 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، گفت: حدود 67 درصد از چاه‌های یاد شده طی چهار سال اخیر پر شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، عبدالله فاضلی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور به حدود 320 هزار حلقه رسیده است، گفت: از زمان شروع طرح تعادل بخشی در سال 84 که این برنامه ردیف اعتباری دریافت کرده است تاکنون بیش از 66 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که از این تعداد حدود 44 هزار حلقه در طی چهار سال اخیر با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پر شده است.       

وی برنامه کوتاه مدت وزارت نیرو در این بخش را تعادل بخشی آبخوان‌های کشور دانست و افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه درصددیم افت موجود در آبخوان‌های کشور را تثبیت کنیم و در مرحله بعد 6 میلیارد مترمکعب کسری مخزنی که سالیانه در اثر برداشت بیش از حد به آبخوان‌های کشور تحمیل شده را جبران کنیم.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با تاکید بر اینکه کسری مخزن فعلی آبخوان‌های کشور به 130 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: براین اساس بایستی در فرایند 15 سال بعد از برنامه ششم توسعه بتوانیم این منابع را جبران کرده و احیا آبخوان‌ها را به دنبال داشته باشیم.

فاضلی با اشاره به اینکه استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان دارای بیشترین چاه غیرمجاز در کشور هستند، ادامه داد: پس از این مناطق آذربایجان‌غربی، فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی و کرمان بیشترین تعداد چاه غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی برداشت سالانه چاه‌های مجاز و غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی را حدود 46 میلیارد مترمکعب دانست و افزود: از این تعداد حدود 4.6 تا پنج میلیارد مترمکعب برداشت‌ها مربوط به چاه‌های غیرمجاز و مابقی مربوط به چاه‌های مجاز است.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه بایستی کاهش 11 میلیارد مترمکعبی بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی صورت بگیرد تا به تعادل در این بخش دست پیدا کنیم که ممانعت از برداشت 4.6 میلیارد مترمکعبی چاه‌های غیرمجاز حدود 40 درصد از این برنامه را محقق و نقش مهمی را در به تعادل رسیدن آبخوان‌های کشور ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز