خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه ملی زلزله در گفت‌وگوبا ایلنا:

فروریزش در خیابان مولوی به حالت بحران رسیده است/ فرودگاه مهرآباد در تهدید فرونشست

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۱۹۵

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد، گفت: مناطق 16 و 17 از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست.

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی زلزله در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه دو مقوله فروریزش و فرو نشست زمین جدا از هم هستند و هر کدام دلایل متفاوتی از یکدیگر دارند، اظهار داشت: فروریزش زمین حفره‌های ناگهانی است که شهروندان تهرانی با آن آشنا هستند و بارها تجربه فروریزش را در شهران، میدان قیام و خیابان مولوی داشته‌ایم.

وی افزود: فروریزش ایجاد حفره‌های عمیقی است که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و طی فرآیندی زیر سطح زمین خالی می‌شود و ریزش اتفاق می‌افتد و در برخی از فرو ریزش‌ها مانند حادثه میدان قیام شاهد تلفات جانی هم بوده‌ایم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه حفره‌های ایجاد شده در فروریزش حفره‌های نسبتا عمیق هستند که عمق برخی از آنها حتی به بیش از 10 متر هم می‌رسد، گفت: تمام مناطق شهری تهران از شمال تا جنوب به دلیل وجود رشته‌های قنات و رگه‌های آب‌های زیر سطحی در معرض فروریزش زمین قرار دارند و فروریزش موضوعی نیست که تنها مختص یک منطقه از تهران باشد.

بیت اللهی با اشاره به موضوع فرو نشست و تهدیدی که برای دشت‌های کشورمان ایجاد کرده، اظهار داشت: فرونشست زمین، افت آب زیرزمینی در مناطق دشت است و در جنوب تهران در دشت شهریار، اشتهارد، ورامین، کرمان، همدان و اصفهان هم دیده شده است. وقتی آب در سطح زمین به لایه‌های پایین کشش پیدا می‌کنند و در نقطه‌ای متراکم می‌شوند و در وسط زمین به صورت تدریجی نشست می‌کند در این حالت دیگر فروریزش‌های ناگهانی را نمی بینیم.

وی با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست آسیب های اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی را به بار می‌آورد، گفت: در اثر فشار لایه‌های فوقانی سطح زمین و تراکم آب در یک نقطه، تخلخل و خلل در سایر نقاط لایه‌ها بسته می‌شود و دشت‌ها دیگر خاصیت جذب آب‌ها را از دست می‌دهد.

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: از طرف دیگر آب‌های حاصل از نزولات جوی به خاطر بسته شدن آن خلل، به زیر زمین نفوذ نمی‌کنند و بر روی سطح زمین سیلاب جاری می‌شود و در این شرایط مواد مغزی سطح خاک از بین می‌رود و منطقه به حالت کویری تبدیل می‌شود که این شرایط، آثار اقتصادی و اجتماعی بسیار مهلکی را به دنبال دارد.

بیت اللهی تاکید کرد: در برخی از دشت‌های ایران فرونشست به صورت بحرانی است و باید سریعا در این دشت ها اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع فروریزش کدام یک از مناطق تهران را تهدید می‌کند، گفت: فروریزش را در تمامی نقاط تهران می‌توان دید  و هم در تجریش و هم در شهران و هم در مولوی و سه راه خیام شاهد فروریزش بوده‌ایم اما  در خیابان مولوی امر فروریزش حالت بسیار بحرانی دارد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در راستای خیابان مولوی فروریزش بسیار جدی است و در مسیری از میدان اعدام (میدان محمدیه تا میدان قیام) دو بار در نزدیکی بیمارستان اکبر آبادی، یک بار در نزدیکی میدان محمدیه ، یک بار در نزدیکی میدان قیام و یک بار هم در ابتدای خیابان مصطفی خمینی شاهد فروریزش‌های بسیار جدی بودیم و این منطقه در تهدید همیشگی فروریزش قرار دارد.

وی درباره علت تعدد فروریزش در این منطقه گفت: دلیل عمده آن احداث خط 7 مترو است چرا که همه رگه‌های آبی از شمال به جنوب در این منطقه را سد کرده و این سد کردن باعث آب شستگی و ایجاد حفره و در نهایت فروریزش می‌شود.

دبیر کارگروه ملی زلزله همچنین درباره احتمال وقوع فرونشست در مناطق تهران اظهار داشت: مناطق 16 و 17 از جمله مناطقی هستند که بسیار در معرض فرونشست هستند و حتی فرودگاه مهرآباد هم در تهدید فرونشست قرار دارد اما نرخ بحران فرونشست در این منطقه بالا نیست .

وی گفت: کانون فرونشست با نرخ بحران بالا در مناطق 16 و 17 و بخشی از شهرری است که این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود و عدد فرونشست در امتداد بزرگراه آزادگان تقاطع آیت الله سعیدی بسیار بالا است و منطقه فرونشست تا جنوب غربی تهران یعنی دشت شهریار گسترده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز