خبرگزاری کار ایران

اولاد قباد در نطق میان دستور:

انسجام ملی باعث تاب آوری اجتماعی کشور در برابر تحریم ها خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۹۲۰

نماینده مردم تهران گفت: امید اصلی سناریوهای اعلام فشار بر ایران شکست خط مقاومت اقتصادی اجتماعی کشور پیش از بازیابی ظرفیت زیرساخت هسته ای کشور و استفاده از فشارهای اجتماعی در پرتو فشارهای تحریمی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فریده اولادقباد  در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اسامی در نطق میان دستور ضمن تبریک هفته وحدت و هفته بسیج و روز نیروی دریایی، ابراز امیدواری کرد گام های عملی در راستای وحدت امت اسلامی برداشته شود و گفت: اعمال تحریم های یک جانبه و خصمانه امریکا علیه ایران در پی اعلام خروج از برجام توسط ترامپ، عدم قطعیت و بی اعتمادی های پیچیده ای را به وجود آورد که  باعث طرح مسائل کلیدی و راهبردی مهمی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدام امریکا در خروج از توافق هسته ای برجام مبتنی بر ۴ محور آسیب پذیر کردن نظام جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

وی این چهار محور را "تاب آوری اقتصاد ایران"، " تضعیف سرمایه اجتماعی و شکاف سیستم سیاسی با محیط اجتماعی"، "شناخت ایالت متحده امریکا از زیرساخت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از برجام" و "ضعف اروپا و سایر قدرتها در خنثی سازی آثار تحریم های ماه ژانویه" دانست.

اولادقباد ادامه داد: امید اصلی سناریوهای اعلام فشار بر ایران شکست خط مقاومت اقتصادی اجتماعی کشور پیش از بازیابی ظرفیت زیرساخت هسته ای کشور و استفاده از فشارهای اجتماعی در پرتو فشارهای تحریمی است.

وی توضیح داد: فصل مشترک همه سناریوها بر محور بالا بردن تاب آوری اقتصادی و اجتماعی ایران در برابر فشارهای تحریمی است. دولت جمهوری اسلامی که به دنبال حفظ منافع هسته ای کشور و منافع خود در برجام است، الزاما باید به توان مقاومت داخلی تکیه کند؛ این به معنی بی توجهی به دیپلماسی نیست بلکه صرفا اولویت گذاری برای مقاومت اقتصادی کشور در چارچوب بودجه بندی بحرانی با افزایش مبارزه با فساد برای استفاده حداکثری از منابع ارزی محدود کشور برای نیازهای استراتژیک کشور می باشد.

این نماینده مجلس معتقد است؛ تضمین اجرایی شدن بودجه بندی در شرایط بحرانی با بالا بردن شفافیت به منظور افزایش اعتماد ملی، جذب مشارکت بخش خصوصی غیررانتی، شفاف و رقابتی و مبارزه با فساد رانت خوار و منتفع از شرایط بحرانی کشور و نهایتا تامین نیازهای اقتصادی راهبری کشور می باشد.

اولادقباد، گام دوم را تشریح کرد و گفت: سطح قابلیت هسته ای کشور باید بیش از سطح قبل از برجام باشد تا بتواند جلوی خواسته های زیاده خواهانه جدید ترامپ را گرفته و وی را به بازگشت ایالت متحده به تعهدات خود وادار نماید نه اینکه ایران تعهدات برجامی خود را انجام داده و به برخی تعهدات حداقلی اروپا بسنده کرده و همچنان فشار تحریمی ایالت متحده بر همکاری کشورهای جهان به ویژه آسیایی ها را با خود تحمل کند

وی با اشاره به گام سوم توضیح داد: افزایش همبستگی و انسجام ملی؛ در این پیچ تاریخی حسساس باعث تاب آوری اجتماعی کشور در برابر تحریم ها خواهد شد و قطعا همبستگی و انسجام ملی یک شعار نیست بلکه یک ضرورت ملی است تا بتوانیم با اتکا به خرد جمعی و استفاده از ظرفیت ها و شخصیت هایی که منشاء خیر و اثر فراوان هستند، جهت برون رفت از چالش ها و تنگناهای موجود بهره مند شد که راه این امر گفتگوی ملی است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از نطق خود به چالش های اساسی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش رسالت ساختن جامعه ای را بر عهده دارد که در آن استعدادها شکوفا و مدیران متعهد و متخصص پرورش می بایند.

وی افزود: معلمان به عنوان موتور محرکه دستگاه عظیم تعلیم و تربیت امروز از لحاظ رفاه و معیشت سخت در تنگنا هستند بنابراین دولت باید توجه ویژه به این قشر تاثیرگذار و مهم داشته باشد. متاسفانه دولت ها هزینه های آموزش و پرورش  را بار سنگینی بر دوش خود می دانند در حالی که بازده این سرمایه گذاری در بلند مدت پایه های اساسی توسعه را بنا می نهد.

اولادقباد ادامه داد: مهمترین این دغدغه ها در رابطه با سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور است. سهم آموزش و پرورش کمتر از ۱۰ درصد بودجه عمومی کشور است که بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۷ حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که با حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه مواجه هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کمبود منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: در حالی که منابع انسانی توانا و آموزش دیده، اصل و اساس موفقیت در هر سازمانی است؛ امیدواریم وزارت آموزش و پرورش، کمیته لازم برای  اجرای قانون ساماندهی نیروهای حق التدریس را به فوریت تشکیل دهد.

وی خواستار اجرای ماده ۸۵ قانون برنامه ششم توسعه شد و گفت: همکاران فرهنگی ماهانه سهم ۵ درصدی پرداخت می کنند ولی دولت سهم ۵ درصد خود را در ۲ سال اخیر پرداخت نکرده که لازم است در بودجه ۹۸ به آن اهتمام ویژه شود.

اولادقباد از بطحایی خواست بیمه تکمیلی فرهنگیان را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پبگیری کند و افزود: حمایت از تشکل های معلمان ضرورت دارد؛ جای معلم در زندان و خط مسافرکشی نیست؛ جای معلم در کلاس درس است و امیدواریم به معلمانی عزیزی که پیگیر مطالبات بحق صنفی خود هستند، توجه شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد بر اساسس اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی که مبتنی بر عدالت جنسیتی است از زنان در پست های کلان مدیریتی استفاده شود و ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان یک فرصت طلایی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل جونان، زنان، اقلیت ها و اقوام است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز