خبرگزاری کار ایران

شهردار اصفهان تاکید کرد:

بدون زاینده‌رود اصفهان در معرض خطر است

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۹۵۵

شهردار اصفهان گفت: بدترین دردی که به جان اصفهان افتاده این است که زاینده رود، زنده نیست. همه باید به این موضوع ملی توجه کنند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، قدرت‌الله نوروزی اظهار داشت: اصفهان در معرض خطر گسل‌ها نیست اما از دو جهت بافت فرسوده و فرونشست زمین تهدید می‌شود زیرا اصفهان دارای مادی‌های متعدد است و اگر آب در این مادی‌ها جریان نداشته و در زمین نفوذ نکند احتمال اینکه زمین دچار فرونشست بشود وجود دارد و چنین خطری از خطر زلزله کمتر نیست. 

وی با بیان اینکه اصفهان دارای 2 هزار و 100 هکتار بافت فرسوده است، افزود: باید این بافت‌ها ترمیم و اصلاح شود. بیش از 500 هکتار از آن بافت فرسوده تاریخی است که نمی‌شود آنها را بازسازی کرد بلکه باید آن را ترمیم کرد. با توجه به سیاست‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده و کارآمد کردن آنها بخشی از کار شروع شده و به دنبال این هستیم تا بافت‌های فرسوده از این حالت بیرون بیاید. 

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای احیای این بافت‌ها اقداماتی شده، افزود: هر احیایی مشارکت مردم را می‌طلبد. یکی از شعارهای اصلی ما نیز مشارکت مردم بوده که امیدواریم با همکاری آنها و سرمایه‌گذاران بتوانیم اصفهان را به عنوان یک شهر مهم تاریخی از هر خطری که آن را تهدید می‌کند رها کنیم.

وی با اشاره به روز شهرهای جهان، تاکید کرد: جلسه‌ای تخصصی را درباره شهرهای تاب‌آور به‌عنوان تنها شهر در ایران برگزار کردیم. سیاست ما در راستای تاب‌آوری شهر برای یک زندگی بهتر و آسایش و رفاه عمومی شهروندان است.

نوروزی درباره روز اصفهان گفت: در اول آذرماه امسال که اختصاص به روز اصفهان دارد برنامه‌های خوبی برگزار می‌شود تا این شهر بتواند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد و ما نیز در این برنامه میزبان مهمانان داخلی و خارجی خواهیم بود. 

وی بیان داشت: بدترین دردی که به جان اصفهان افتاده این است که زاینده رود، زنده نیست. شهرداری اصفهان به عنوان بزرگترین حقابه بر به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. زاینده‌رود نیاز دارد از ابتدا تا انتهای آن که تالاب گاوخونی است آب در آن جاری باشد. اگر به این تالاب آب نرسد ریزدانه‌ها شهر اصفهان را تهدید می‌کنند. آثار تاریخی اصفهان نیز بدون آب در معرض خطر است.  

نوروزی گفت: از همه مقامات تقاضا دارم کمک کنند تا تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ ساخته شود. اگر این اتفاق نیفتد بزرگترین دستاورد شهرهای تاریخی ایران یعنی اصفهان در معرض تهدید قرار می‌گیرد. هر فردی که می‌تواند در این خصوص باید کمک کند. همین جا از همه شهرسازان، معماران، متخصصان و افراد خلاق می‌خواهم راهکارهای خود را به ما بگویند که در وضعیت خشکسالی چگونه می شود اصفهان را حفظ کرد. چون اصفهان بر مبنای وجود زاینده‌رود ساخته شده و بدون وجود زاینده‌رود آسیب می‌بیند. هیچ لحظه‌ای نیست که این دغدغه ما را رها کند. این که در نبود زاینده‌رود بزرگ‌ترین دستاوردهای میراثی کشور در معرض خطر است.

شهردار اصفهان با اشاره به مترو تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای عبور خط یک مترو از زیرچهارباغ مربوط به سالیان گذشته است و متولی امر دیگران بوده‌اند. با این حال با بررسی‌های صورت گرفته مراقبت‌های ویژه صورت گرفته تا به سی و سه پل آسیب نرسد. میلیاردها تومان هزینه شده و به گونه‌ای زیر ریل‌ها اقدامات فنی و لرزه‌سنجی صورت گرفته که خطری در این خصوص وجود نداشته باشد. با این وجود من خودم جزو کسانی بوده‌ام که منتقد عبور مترو از زیر چهارباغ و کنار سی و سه پل بوده ام.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 21 کیلومتر قطار شهری در خط یک مترو از شمال اصفهان به جنوب می‌رود. خط دو قطار شهری اصفهان نیز آغاز شده و اکنون 4 ایستگاه در حال احداث است. ساخت ایستگاه پنجم و ششم قرار است به‌زودی شروع شود که این خط حدود 21 کیلومتر است و کار احداث 14 کیلومتر آن به سرعت از چند نقطه آغاز شده است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز