خبرگزاری کار ایران

درهمایش مردم برای احیای زاینده رود دراتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

بزرگترین مشگل نبود آب در زاینده رود ارائه اطلاعات غلط از آن است / / با تغییراقلیم آب درزاینده رود؛ آثار تاریخی اصفهان درمعرض خطر است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۳۸۰

بزرگترین مشکلی که دامنگیر رودخانه زاینده رود است، اطلاعات غلطی است که در مورد منابع آب و میزان مصرف آب رودخانه منتشر می شود.

ایلنا: همایش مردم برای احیای زایند رودبا حضور ۵۰۰ نفر از فعالان اقتصادی، دانشگاهیان، صنوف کشاورزی، مردم و البته حضور کم رنگ مسوولان دولتی و نماینده مجلس شورای اسلامی در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه، خواستار اطلاع رسانی دقیق از وضعیت رودخانه زاینده رود از سرآب تا پایاب شد و گفت: بزرگترین مشکلی که دامنگیر این رودخانه است، اطلاعات غلطی است که در مورد منابع آب و میزان مصرف رودخانه منتشر می شود.

«مهدی بصیری»، مهمترین چالش پیش روی رودخانه را اجرای قانون دانست و گفت: برای احیای رودخانه باید تلاش کنیم که قانون اجرا شود.

وی خشکسالی را تنها دلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود ندانست و گفت: اگر خشکسالی در حوضه رودخانه است باید از بالادست تا پایین دست به نسبت به خشکسالی آب کمتری مصرف کنند ولی این در حالیست که در بالادست هیچ کاهش مصرفی صورت نگرفته است.

وی حقوق حق آبه داران شرق اصفهان را شامل ۱۹ سهم از ۳۳ سهم رودخانه زاینده رود برشمرد و گفت: متاسفانه وزارت نیرو سهم حق آبه داران را به راحتی به بخش های دیگرفروخته است.

وی خشک شدن زاینده رود را باعثتغییر اقلیم حاشیه رودخانه در استان اصفهان مطرح کرد و گفت: درختان زیادی در اطراف اصفهان به دلیل خشک شدن زاینده رود خشک شدند و آب شرب متکی به رودخانه نیز با تهدید روبرو شده است.

وی از تهدید شدن آثار تاریخی اصفهان دراثرتغییر اقلیم آب و هوایی خبر داد و گفت: پل های تاریخی که عامل زنده اشان جریان داشتن آب رودخانه است و همچنین کاشی های گنبدهای مساجد که در اثر نشست زمین به دلیل پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی و تامین شدن منابع آبی از رودخانه در معرض تخریب است.

مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: هیچ شهروند اصفهانی با انتقال آب شرب به استان یزد مخالف نیست به عبارت بهتر میزان انتقال آب شرب به این استان دارای حد و استاندارد مشخص است اما با انتقال آن به صنایع و کشاورزی این استان مخالف هستیم.

بصیری با بیان اینکه ریزش نزولات استان چهار محال و بختیاری حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال است، افزود: ما را متهم کرده اند که ۲۰۰ روستای این استان آب شرب ندارد و آب به زاینده رود وارد می شود در صورتی که وجود این رودخانه و سرازیر شدنش در طول اعصار تاریخی به سمت اصفهان چه ربطی به مشکل شما دارد.

وی خطاب به مسوولان استانی گفت: اگر شما در رابطه با آب اصفهان اقدام جدی کنید حتما مردم و کمیته آب اتاق بازرگانی پشتیبان شما هستند.

مسوول کمیته آب اتاق اصفهان نیز گفت: کاهش آب رودخانه کارون در خوزستان، نبود آب شرب در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری و مشکلات استان یزد را نباید به گردن استان اصفهان انداخت.

بصیری یادآور شد: متاسفانه کسانی که در بالا دست رودخانه چه اصفهان و یا چهار محال باشد پمپاژهای خود را با مجوز های دولتی گذاشته اند که اصلا قانونی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز