خبرگزاری کار ایران

مشکلات تامین تجهیزات پزشکی و ارز مورد نیاز آن بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۵۳۰

در نشست مشترکی با حضور اعضای کمیته دارو و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مدیرکل تجهیزات پزشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت و معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو، مهمترین مشکلات تامین تجهیزات پزشکی و ارز مورد نیاز آن، بررسی و اقدامات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در راستای مدیریت تحریم ها، تشریح شد.

به گزارش ایلنا، رضا مسائلی در این نشست با اشاره به تنوع تجهیزات پزشکی و وجود 280 هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور گفت: حجم بازار تجهیزات پزشکی در سال 2020 در دنیا 430 و در ایران 2.7 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

رشد سالانه 9.1 درصدی بازار تجهیزات پزشکی در ایران
 
وی متوسط نرخ رشد سالانه بازار تجهیزات پزشکی در ایران را 9.1 درصد عنوان کرد و گفت: 70 درصد از بازار تجهیزات پزشکی کشور معادل 1.7 میلیارد دلار، سهم واردات و 30 درصد دیگر معادل 800 میلیون دلار، سهم تولید داخل است.
مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به وجود 1000 شرکت تولیدکننده و 2200 شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی اظهار داشت: در راستای برخورد با تخلفات این حوزه و با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، شعبه ای از این سازمان در اداره کل تجهیزات پزشکی، تاسیس شد.
مسائلی تاکید کرد: با همکاری دولت برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و جلوگیری از آسیب به مردم در دوران تحریم، 3.5 میلیارد دلار ارز اختصاص یافت که سهم تجهیزات و ملزومات پزشکی 1.4 میلیارد دلار است.
 
مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی، نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی است، اضافه کرد: در این راستا و به منظور جلوگیری از ایجاد تقاضاهای القایی و بیش اظهاری، سیاست های نظارت بر تعداد و مبلغ اعمال شد و سابقه واردات شرکت ها در سال 95 و 96 به عنوان مبنای محاسبه سیاست تعداد و مبلغ قرار گرفت.
 
تشکیل کمیته تخصیص ارز برای تجهیزات پزشکی
 
وی با اشاره به شمولیت دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی در مصوبه هیات دولت در مردادماه، گفت: در این مدت، کمیته تخصیص ارز با حضور 12 عضو تشکیل شد تا اختصاص ارز بهتر انجام شود. همچنین علاوه بر اعمال سیاست تعدادی و ارزی، گروه های مستقل تامین تجهیزات پزشکی و همچنین ارز، گمرک و تعرفه تشکیل شده است. 
 
مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: زیرساخت های لازم جهت دسترسی به منابع اطلاعاتی ایجاد شده و مشکلات ثبت سفارش، بانکی، گمرکی و تامین تجهیزات پزشکی به سرعت بررسی می شود.
 
وی ضمن تاکید بر وجود شفافیت در اداره کل تجهیزات پزشکی یادآور شد: تمام مصوبات، شرایط دریافت ارز، فهرست کالاهای ضروری و اولویت های مختلف تجهیزات و ملزومات پزشکی، مصوبات کمیته تخصیص ارز، فراخوان ها و سامانه ثبت مشکلات کیفی تجهیزات پزشکی در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی به نشانی www.imed.ir برای عموم جامعه منتشر می شود و قابل ملاحظه است.
 
مسائلی به ایجاد سامانه الکترونیکی نظارت بر توزیع تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: جلسات تامین دارو و تجهیزات پزشکی با حضور وزیر بهداشت از ابتدای امسال به طور مرتب تشکیل شده و کمبودهای این حوزه ها رصد و اقدامات لازم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی صادر می شود.
 
عنایت ویژه کمیسیون بهداشت و درمان به حوزه سلامت
 
گلمکانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت نیز، گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همواره عنایت ویژه ای به حوزه سلامت و به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی داشته اند و همراهی کمیسیون با وزارت بهداشت، ظرفیت بسیار بزرگی است. 
 
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در دوران تحریم، تاکید ویژه ای بر تامین دارو و تجهیزات پزشکی دارد، افزود: علاوه بر رصد منظم کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی، هر هفته جلسه ستاد تدابیر ویژه و تحریم در وزارت بهداشت تشکیل می شود.
 
گلمکانی تاکید کرد: حضور کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کنار وزارت بهداشت قوت قلبی برای مسئولان و دست اندرکاران حوزه سلامت است و امیدوارم که این ارتباط تنگاتنگ که در راستای حل مشکلات مردم است، ادامه داشته باشد.

گفتنی است،خاتمی، قربانی، امینی فرد، بنیادی ترکی و پوربافرانی به عنوان اعضای کمیته دارو و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست، مهمترین مشکلات، سوالات، دغدغه ها و راهکارهای پیش رو برای تامین تجهیزات پزشکی را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز