خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد مطرح کرد:

پیگیری شورای ترافیک استان‌ها برای کاهش تلفات ۸۰ درصدی عابران پیاده

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۹۹۶

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تاکید کرد: شورای ترافیک استان‌ها پیگیر کاهش تلفات ۸۰ درصدی عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران در حوادث ترافیکی شهری باشند.

​به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌‌‌‌‌نژاد با بیان اینکه مطابق آمارها حدود ۸۰ درصد تلفات ناشی از حوادث ترافیکی شهری عابران پیاده و موتورسیکلت‌‌‌سواران هستند، بر برنامه‌‌‌‌‌ریزی شورای هماهنگی ترافیک استان‌‌‌ها در خصوص کاهش این تلفات تاکید کرد.

وی که در جلسه شورای ترافیک استان گلستان سخن می‌‌‌گفت، اظهار داشت: با بررسی آمار تصادفات درون شهری و تلفات ناشی از آن مشخص شد که حدود ۴۰ درصد از تلفات متعلق به عابران پیاده و ۴۰ درصد دیگر متعلق به موتورسیکلت‌‌‌‌سواران است لذا با توجه به نقش تعیین‌‌‌‌کننده این دو عامل در آمار تلفات ناشی از تصادفات شهری، شورای هماهنگی ترافیک استان‌‌‌‌ها مکلفند با تشکیل مداوم و پیوسته جلسات این شورا، برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌‌های لازم در خصوص کاهش آمار تلفات عابران پیاده از طریق آرام‌‌‌سازی تردد خودروها، جداسازی تردد عابران پیاده از خودروها و ایمن‌‌‌‌‌‌سازی اطراف مراکز جاذب سفر مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، مراکز خرید و بوستان‌‌‌های شهری پر تقاضا را در برنامه کاری خود قرار دهند.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در حوزه موتورسیکلت نیز لازم است ساماندهی وضعیت موتورسیکلت سواران اعم از کلاه ایمنی، معاینه فنی و جلوگیری از رفتار پر خطر به طور جدی انجام شود. همچنین با تخلفات عمده آنها اعم از حرکت در پیاده‌‌روها و حمل بار غیرمتعارف، انجام حرکت‌های نمایشی و مارپیچ و تردد در خطوط ویژه، برخورد قانونی صورت گیرد.

جمالی‌نژاد به چند تکلیف قانونی مشخص شده در اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری اشاره کرد و خواستار توجه جدی شورای ترافیک استان‌ها به آنها شد و تصریح کرد: بر اساس بخش (الف) ماده (۱۰۸) قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه میزان تلفات حوادث رانندگی شهری نسبت به تعداد ۱۰ هزار دستگاه خودرو، ۳۱ درصد کاهش یابد.

وی به تکلیف دیگری اشاره و خاطرنشان کرد: براساس بند (۳۹) بخش (ج) از ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌‌‌‌های توسعه کشور باید سالانه دستگاه‌‌‌‌های اجرایی ۱۰ درصد کاهش میزان تلفات را برنامه‌‌‌‌ریزی و درخصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: در ردیف (۸) بخش تصادفات سند آسیب‌‌‌‌‌شناسی حوزه حمل و نقل شهری که به تصویب هیات وزیران رسیده، مقرر شده که شهرهای مرکز استان و بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سالانه کاهش ۱۰ درصد تصادفات ناشی از نقص زیرساخت را در برنامه کاری خود قرار دهند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: اگر محل وقوع تلفات مربوط به تصادفات شهری را در سه بخش سرصحنه تصادف، حین انتقال به بیمارستان و در بیمارستان در نظر بگیریم، بر اساس آمار حاصله مشخص شد که ۶۰ درصد از این تلفات در مراحل بیمارستانی اتفاق می‌‌‌افتد و این موضوع باید در سطح استان‌ها با دعوت از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان به شورای ترافیک استان ریشه‌‌‌یابی و در صورت نیاز تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه با بررسی تصادفات شهری مشخص شد که بخش قابل توجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرها است، ابراز داشت: نبود این معابر باعث می‌‌‌‌شود ترافیک خودروهای سنگین و سرعت بالای خودروهای شخصی محیط های شهری را تحت تاثیر قرار داده و صدمات و تلفاتی را ایجاد کند. برای جلوگیری از تلفات ناشی از این موضوع مقرر شد پیگیری‌‌‌‌های لازم در زمینه رفع موانع پیشروی تکمیل جاده کمربندی یا کنارگذر شهرها در جلسه شورای ترافیک استان انجام شود و تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌‌‌تمام این بخش در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: با توجه به افزایش تعداد خودروها و همچنین گستردگی شهرها و کمبود نیروی انسانی در پلیس راهور نیروی انتظامی، لزوم استفاده از تجهیزات هوشمند اعم از دوربین‌‌‌‌های نظارت تصویری و دوربین‌‌های ثبت تخلفات ضروری است و با توجه به منابع حاصل از جرائم تخلفات رانندگی در ماده (۲۳) قانون رسیدگی به تخلفات، تعداد و کیفیت این دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید افزایش یابد و استانداری‌‌‌‌ها و شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تجهیز شهر به این سامانه‌‌‌ها پیگیر تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع حاصل از اخذ جرائم از سازمان برنامه و بودجه باشند.

جمالی‌نژاد با توجه به تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر گرگان در این شورا در سال۹۶ بیان کرد: شهرداری گرگان و استانداری گلستان باید تمهیدات و اعتبارات لازم برای تحقق اهداف تعیین شده در افق‌‌‌‌های کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت را پیگیری کنند. 

وی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه پیاده‌‌‌راه‌ها، ایمن‌‌‌‌سازی معابر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ساخت پارکینگ‌‌‌‌های عمومی و مدیریت پارک حاشیه‌‌‌ای از اهم مواردی است که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر گرگان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه باید جلسات شورای ترافیک در سطح استان و شهرستان به صورت مستمر و حداقل ماهیانه تشکیل شود تا بتوان با همفکری و مشارکت فعال دستگاه‌های اجرایی درگیر برای رفع مشکلات ترافیکی شهر برنامه‌ریزی کرد، یادآور شد: شهرهای ما باید از خودرومحوری به سمت انسان‌محوری حرکت کنند و اقدامات فرهنگی از طریق سمن‌ها و رسانه‌‌‌‌‌‌های استانی و ملی و صداوسیمای استانی با توجه به تاثیر آنها، گسترش یابد تا شاهد کاهش حوادث ترافیکی در سطح استان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز