خبرگزاری کار ایران

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران:

عفونت ادراری در کودکان را جدی بگیرید/ دلایل عفونت ادراری در بزرگسالان

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۹۲۹

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران دلایل عفونت ادراری در بزرگسالان و کودکان را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، دکتر فرزانه شریفی اقدس متخصص اورولوژی در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران در ارتباط با عفونت ادراری گفت: این بیماری دو نوع ساده و پیچیده دارد که در نوع ساده بدون زمینه خاص بوده و در بزرگسالی بیشتر بروز می‌کند.

وی افزود: در عفونت‌های اداری ساده فرد یک تا دو بار و نهایت سه بار در سال گرفتار این مشکل شده و در زنان این مسئله شایع‌تر است چرا که مجرای ادرار کوتاه‌تری نسبت به مردان دارند؛‌ همچنین علیرغم رعایت برخی نکات سیستم دفاعی بخشی از زنان کمتر عمل کرده و فرد در مقابل عفونت ادراری آسیب‌پذیرتر است.

وی افزود: برخی از افراد که دچار عفونت ادراری شده با مصرف زیاد آب بدون مراجعه گاهی مشکل آنها رفع می‌شود و در صورت مراجعه به پزشک نیز درمان کوتاه آنتی‌بیوتیکی برای آنها تجویز شده و اگر از نوع ساده باشد بررسی بیشتری نیاز نداریم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در صورتی که عفونت ادراری سه بار بیشتر در سال در بزرگسالان به وقوع بپیوندد از نوع پیچیده بوده و نیاز به بررسی‌های مختلف دارد و در واقع باید به دنبال اختلالات دیگر باشیم. به طور مثال اینکه آیا مثانه کانون عفونی دارد؟ آیا حالب دچار مشکل است یا موارد دیگر سبب ابتلای فرد به این بیماری شده است.

شریفی اقدس عنوان کرد: در صورتی که عفونت ادراری بیش از سه بار در سال باشد نیاز به معاینات دقیق همچون آ‌ندوسکوپی،اسکن و تصویربرداری داریم ولی اگر کودکان دچار عفونت ادراری شوند حتی اگر از نوع ساده باشد باید آن را جدی گرفت.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی خاطرنشان کرد: عفونت ادراری هیچگاه در کودکان ساده نیست و در دختران و پسران به معنای عفونت پیچیده است و حتی پس از درمان نیز باید مسیر ادراری را کنترل کرد.

شریفی اقدس گفت: رفلاکس یا برگشت ادراری در دخترها بیشتر شایع بوده البته در پسران نیز وجود دارد و عمده‌ترین دلیل عفونت ادراری در کودکان است.

وی تاکید کرد: وظیفه پزشک اطفال یا اورولوژیست این بوده کدر صورت تشخیص عفونت ادراری در کودک حتی پس از درمان هم پیگیر باشد و بررسی مسیر ادراری اعم از اسکن کلیه و مثانه امری ضروری است و باید نحوه تخلیه ادرار بررسی شود.

وی گفت: در صورتی که این موضوعات برطرف شد و مشکلی حاد نبود باید مسائل رفتاری در کودک را مدنظر قرار داد چرا که برخی از کودکان به دلیل توصیه والدین در برخی مواقع ادرار خود را نگه داشته و این مسئله سبب عفونت ادراری در آنها می‌شود.

شریفی اقدس خاطرنشان کرد: در بزرگسالان اختلالات ادراری، برگشت ادرار، سنگ مثانه و تنگی مجاری ادراری و ... می‌تواند سبب عفونت ‌اداری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز