خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه بهشتی مدعی شد:

ید دار شدن نمک‌ها ضریب هوشی جوانان ایران را ۶۰ میلیون درجه افزایش داد

کد خبر : ۱۷۰۴۸۰

مطابق محاسبات انجام شده در ۲۰ سال اخیر حداقل از ۲۰ میلیون مورد ابتلا به بزرگی تیروئید و گوا‌تر کاسته شد و حدود ۶۰ میلیون درجه ضریب هوشی به کودکان و جوانان کشور اضافه گردید.

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر استفاده از ید در فرآیند تولید نمک، گفت: بعضا اظهاراتی پیرامون یددار بودن نمک دریاچه ارومیه و بعضی سنگهای نمک مطرح می‌شود که به هیچ وجه صحت ندارد و توصیه می‌کنیم مردم از مصرف هر نوع نمک غیر از نمک یددار خودداری کنند.

به گزارش ایلنا، دکتر فریدون عزیزی با بیان اینکه بسیاری از تحقیقات پایه گذاری شده در این مجموعه ما را به مرزهای دانش نزدیک کرده است گفت: باید در نظر داشت که تولید علم در ‌‌نهایت به بهبود سلامت جامعه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله پژوهشهای انجام شده در این پژوهشگاه مطالعاتی در خصوص یافتن راهکارهای پیشگیری و رفع بیماریهای ناشی از کمبود ید بود که به تولید و توزیع نمک یددار در کشور انجامید.

عزیزی با بیان اینکه حدود ۳۰ سال پیش جزو کشورهایی بودیم که کمبود ید شدید داشتیم گفت: مطابق محاسبات انجام شده در ۲۰ سال اخیر حداقل از ۲۰ میلیون مورد ابتلا به بزرگی تیروئید و گوا‌تر کاسته شد و حدود ۶۰ میلیون درجه ضریب هوشی به کودکان و جوانان کشور اضافه گردید.

وی کمبود ید را به خصوص در زمان بارداری زنان خطرناک دانست و اظهار کرد: در پی این کمبود، رشد سلولهای مغزی در جنین دچار اشکال می‌شود و متاسفانه زمانی متوجه آن می‌شوند که بچه‌ها بزرگ شده و اشکالاتی در یادگیری دارند. این کمبود ید بتدریج با افزایش سن باعثبزرگ شدن غده تیروئید و ابتلا به گوا‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سالهای گذشته حدود ۶۸ درصد کودکان دانش آموز در سطح کشور دچار گوا‌تر یا بزرگی تیروئید بودند، اما اکنون با توجه به یدرسانی که بوسیله توزیع نمک یددار انجام شده شیوع گوا‌تر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: البته در برخی مناطق هم که کمبود ید وجود ندارند، فقط ۵ درصد دانش آموزان گوا‌تر دارند که علل دیگری دارد.

عزیزی به تحقیقاتی که حدود ۳۰ سال گذشته در روستاهای اطراف تهران بویژه روستاهای اطراف امامزاده داود(ع) و مناطق کوهستانی انجام شد نیز اشاره کرد و گفت: طی این تحقیقات دریافتیم که دانش آموزان دارای ضریب هوشی کم بوده و یادگیری‌ آن‌ها دچار مشکل است.

وی گفت: پیشگیری از بیماریهای تیروئید درهمه ابعاد پیشگیری ابتدایی، اولیه، ثانویه و ثالثیه حائز اهمیت فراوان است و برنامه‌های کشوری و راهنماهای بالینی متعددی در این زمینه‌ها نگاشته و به مرحله اجرا در آمده‌اند.

وی افزود: پیشگیری ابتدایی هنگامی است که هنوز هیچ عوامل خطری وجود ندارد و انجام آن سبب جلوگیری از بروز هر خطری برای بیماری می‌شود تغذیه ید به حد مطلوب مهم‌ترین روش برای پیشگیری ابتدایی از عوامل خطر بیماریهای تیروئید است. پیشگیری اولیه در مورد تیروئید توجه خاص به زمینه‌های خود ایمنی در برخی از افراد و نیز عدم استفاده از سیگار در پر کاری تیروئید به ویژه عوارض چشمی بیماریهای تیروئید و نیز در موارد کمبود ید است.

عزیزی ادامه داد: پیشگیری ثانویه در موارد است که بیماری وجود دارد و شناخت و درمان به موقع و زودرس آن از بروز بیماری و عوارض آن جلوگیری می‌کند. غربالگری نوزادان برای کم کاری تیروئید در روزهای اول زندگی نمونه بارز این پیگیری است که در صورت عدم شناخت این نوزادان، اختلالات شدید رشد جسمی و ذهنی بروز خواهد کرد. همچنین شناخت کم کاری و پر کاری زیربالینی تیروئید، استفاده از روشهای غربالگری برای سرطانهای تیروئید و افر اد در معرض خطر، غربالگری تیروئید قبل از بارداری و در زمان بارداری در خانم‌های در معرض خطر در زمره این نوع پیشگیری هستند.

وی گفت: پیشگیری ثالثیه هنگامی است که بیماری وجود دارد و باید از پیشرفت و عوارض آن جلوگیری نمود که درمان صحیح و به موقع بیماری‌ها، جلوگیری از پرکاری تیروئید به علت مصرف دارو‌ها و نیز شناخت و درمان صحیح بیماری‌ها ی تیروئید در حاملگی از این گونه وارد هستند.

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه شهیدبهشتی مشکلات مشاهده شده در دانش آموزان را به دلیل عدم یدرسانی در زمان جنینی و کودکی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه بعد از یدرسانی متوجه شدیم ضریب هوشی‌‌ همان دانش‌آموزان حدود ده درجه افزایش یافته است.

عزیزی، نظارت وزارت بهداشت و وزارت صنایع را بر کارخانه‌های تولیدکننده نمک یددار ضروری دانست و افزود: نظارت بر اینکه ید به اندازه کافی وجود داشته باشد و به نحو مناسبی توزیع ومصرف شود حائز اهمیت است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ید حتما باید در فرآیند تولید به نمک اضافه شود و سپس وارد بدن شود گفت: چند سال گذشته اظهاراتی پیرامون یددار بودن نمک دریاچه ارومیه و بعضی سنگ‌های نمک مطرح شد که که با اصول علمی تطابق ندارد.

عزیزی در پایان به هموطنان توصیه کرد از مصرف هر نوع نمک غیر از نمک یددار خودداری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز