خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور مطرح کرد:

تزریق خون انتقال ویروس بیمارستانی را 5 برابر می‌کند/ اهداء خون همیشه اهداء زندگی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۷۷۹

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه مدیریت خون بیمار برای نخستین بار در 3 بیمارستان البرز اجرا می‌شود، تاکید کرد: تزریق خون خطر ورود عفونت بیمارستانی را به بدن دریافت کننده 5 برابر بالا می برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر پورفتح اله، امروز در کنفرانس مدیریت خون بیمار که در سالن ابن سینا ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: مقرر شده پروژه تحقیقات مدیریت تزریق خون در 3 بیمارستان کرج اجرا شود و به جای تزریق، مدیریت خون بیمار، اجرا شود و امیدواریم این روند که برای نخستین بار انجام می شود در سایر استانها نیز دنبال شود.

وی افزود: مدیریت خون بیمار در کشورهای پیشرفته دنیا اجرا می‌شود و طی سالهای اخیر میزان قابل توجهی، اهدا خون در آمریکا و اروپا کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به هدف از مدیریت خون بیمار، تاکید کرد: بهبود بالینی بیمار یا پرهیز از تماس غیر ضروری با خون و فرآورده های خونی است که در راستای ارتقاء سلامت بیمار، غلظت هموگلوبین بیمار، حفظ شده و خونریزی حین عمل جراحی کاهش خواهد یافت.

پورفتح اله با اشاره به بحث اقتصاد و سلامت، تصریح کرد: فرایند هزینه سلامت هرچه بیشتر شود از طرف دیگر مشکلاتی را برای خانواده ها فراهم می‌کند و هزینه‌هایی چون حمل و نقل، انرژی، خدمات اجتماعی و... کاهش خواهد یافت. 

وی افزود: سالیانه در کشور، بالغ بر 291 میلیارد تومان هزینه های مرتبط با تولید گلبول های قرمز و 62 میلیارد تومان برای هزینه های مرتبط با تزریق گلبول های قرمز در بیمارستان های کشور صورت می گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه دو سوم دریافت فرآورده‌های خونی، افراد بالای 50 سال را دربر می‌گیرد، گفت: کشور ایران در آینده نزدیک دچار سالمندی شهروندان خود خواهد شد که عمدتا قادر به اهدا خون نبوده و جزو دریافت کنندگان خون قرار می گیرند لذا اگر مدیریت خون هرچه زودتر در سایر استانها، اجرا شود می‌توان از پیامدهای آینده، پیشگیری کرد.

وی با عنوان اینکه باید درمان بهتر با هزینه کمتر انجام شود، اذعان داشت: هرساله 100 میلیون نفر به زیر خط فقر می روند لذا باید پرداخت مستقیم از جیب مردم را به حداقل کاهش داد و به جای هزینه بیشتر و درمان کمتر، روند هزینه کمتر و درمان موثرتر، جایگزین آن شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به راههای مدیریت کم خونی، گفت: می توان داخل اتاق عمل، خونریزی را کاهش داد و خون حین عمل را برگرداند که این یکی از بیشترین مداخلات در جامعه پزشکی خواهد بود.

پور فتح اله، اظهار داشت: خطر تزریق خون خطرناکتر از ویروس HIV است چراکه با تزریق خون، ابتلاء به بیماری و ورود عفونت بیمارستانی به بدن دریافت کننده خون، بالا می رود و این شانس 5 برابر افزایش خواهد یافت.

وی به مطالعات اخیر جامعه پزشکی جهان اشاره کرد و گفت: امروزه تزریق خون با علامت سئوال مطرح است و باید شهامت پزشک را برای عدم تزریق خون، بالا برد چراکه تزریق یک واحد خون در مقایسه با تزریق دو واحد خون، خطر کمتری دارد.

پورفتح اله، اضافه کرد: پزشکان نباید بدون بررسی، دو واحد خون تجویز کنند. هر تزریق یک واحد خون، یک تصمیم بالینی مستقل است.

سرپرست موسسه آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون به شعار اهداء خون، اهداء زندگی اشاره کرد و گفت: امروز باید این شعار تنها برای اهدا کننده استفاده شود لذا برای دریافت خون لزوما نباید توقع اهداء زندگی، داشت چراکه ممکن است دریافت کننده خون را با مخاطرات دیگری همراه کند.

وی افزود: دریافت خون می تواند مرگ و بیماری را تشدید کند بنابراین مردم هوشیارانه و با اطلاع کافی به این موضوع دقت کنند و از پزشک جراح خود بخواهند که خونشان را مدیریت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز