خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

از حضور خواننده شیمیایی با ایمو تا هشدارهای محمد گلریز به مسئولان

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۸۶۹

آیین تجلیل از هنرمندان ارکستر سمفونیک حاضر در دوران دفاع مقدس با حضور وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، شامگاه شنبه در قالب برنامه‌ای با عنوان «سازهای خاکی» در تالار وحدت برگزار شد.

ازجمله حاضران در این برنامه می‌توان به سیدعباس صالحی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون‌هنری وزیر ارشاد)، شاهین فرهت(دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر)، سیدمحمد میرزمانی (رییس هیات‌مدیره خانه موسیقی)، مهدی افضلی (مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر)  و تعدادی از هنرمندان و مسئولان اشاره کرد.

از حضور خواننده شیمیایی با ایمو تا هشدارهای محمد گلریز به مسئولان

قدردانی از برادرانی که سلاح‌شان در جنگ نغمه و نوا بود

سیدمحمد مجتبی حسینی ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس گفت: امشب در یکی از شب‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گرد هم آمدیم تا به تماشای تصویری غرورآمیز از برادران هنرمندمان بنشینیم که با سلاح نغمه نوار رشادت‌های برادران خود را در قالب هنر موسیقی ثبت کردند.

او ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران بیش از سه‌دهه گذشته نوای وحدت تمام ایران را از فاو تا حلبچه نواخت. البته برخی از این عزیزان هم‌اکنون به درجه رفیع جانبازی نائل آمده‌اند و برخی نیزمیان ما نیستند اما همه این‌ها روزگار دفاع مقدس یک‌صدا می‌خواندند و می‌نواختند. امروز مهرداد کاظمی عزیز در بستر بیماری است اما بسیار خوشحالیم که استاد رشید وطن‌دوست، استاد محمد گلریز و استاد جهانگیر زمانی کنار اعضای خوش‌نواز ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس حضور دارند و ما به قدرشناسی از شما عزیزان گرد هم آمدیم و البته که سپاس‌گذار شما هستیم. من لازم می‌دانم از همکارانم در بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم که چنین برنامه‌های را برای این هنرمندان فراهم کردند.

مهرداد کاظمی با ایمو آمد

در بخشی از فیلم به نمایش درآمده صدا و تصویری از مهرداد کاظمی از خوانندگان مجروح شیمیایی ناشی از بمباران حلبچه در شرایط نامساعد جسمی از طریق ایمو پخش شد و  او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم گفت: درود می‌فرستم به همه شهدای جنگ و همه کسانی که در آن دوران زحمت کشیدند و خیلی از آنها مجروح و جانباز شدند. درود می‌فرستم به همه رزمندگانی که جان‌فشانی کردند. امیدوارم همه شما عزیزان همیشه شاد باشید. واقعا دلم می‌خواست در این مراسم می‌خواندم و ای کاش حالم بهتر بود و می‌توانستم بیایم.

از حضور خواننده شیمیایی با ایمو تا هشدارهای محمد گلریز به مسئولان

هشدارهای محمد گلریز

محمد گلریز (خواننده) هم ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم با قرائت متنی گفت: با سلام و درود به روان پاک شهیدان من‌جمله شهدای هنرمند عرصه دفاع مقدس و انقلاب که با نثار جان خود امنیت و آرامش را به کشورمان هدیه کردند. با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام زمینه‌ها تحولات و دگرگونی‌هایی به وجود آمد. به‌ویژه در موسیقی. هنرمندان ما نمی‌دانستند چه ملودی و آهنگی بسازند که در راستای انقلاب باشد. با شروع جنگ تحمیلی جرقه موسیقی حماسی و به‌عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد زده شد و نظر مثبت حضرت امام درباره سرود "شهید مطهری" مهر تاییدی بود بر موسیقی پس از نقلاب و موجب شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند.

او ادامه داد: همان‌طور که مستحضرید سال‌های 1360 تا 1367 از شکوفاترین سال‌هایی بود که اهالی عرصه هنر و موسیقی کارهای با ارزشی را به‌وجود آوردند و برخی از آنها ورد زبان مردم و رزمندگان شد و مردم با شنیدن آنها احساس غرور و سربلندی کردند. از همه مهم‌تر اینکه هنرمندان با حضور خود در جبهه‌ها و اجرای کنسرت‌های میدانی روحیه‌ای دو چندان به رزم‌آوران خود دادند و با اسلحه هنرمندانه به یاری سربازان خود شتافتند و وجود این عزیزان کنار رزمندگان ایجاد همدلی و وحدت کرد. امیدوارم این مهم در جشنواره‌هایی چون دفاع مقدس و فجر با خلق موسیقی‌های حماسی ادامه پیدا کند.

گلریز ادامه داد: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌شود و بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی‌محتوا می‌شود. رهبر انقلاب به کرات به مسئولان فرهنگی کشور هشدار داده‌اند و مکرر تاکید داشته‌اند که مردم به‌ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند اما متاسفانه چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل در بعد کلام, ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد شد و بعضا مرد و زن و قشر جوان ما از این ارزش‌های دور شدند که امیدوارم مسئولان محترم بیش از پیش به این مهم می‌پردازند.

این خواننده موسیقی انقلاب در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما سال‌های قبل این توفیق را داشتیم که شاهد برگزاری جشنواره‌های موسیقی مقاومت، جشنواره موسیقی دفاع مقدس و جشنواره ۹ دی باشیم اما چند سالی است خبری از این حرف‌ها نیست و هر وقت هم از دوستان مسئول می‌پرسیم که سرنوشت این جشنواره‌ها چه شد، به ما می‌گویند: «پول نداریم». نکته دیگری که مایلم اینجا به آن اشاره کنم درباره جشنواره موسیقی فجر است. ما هر ساله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و دغدغه این را داریم که این جشنواره به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود اما این سال‌ها اصلا شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد وجود ندارد طوری‌که حتی من در برخی مواقع به طنز می‌گفتم که بهتر است نام این جشنواره را عوض کنید وقتی نام آن با موضوع انقلاب اسلامی است، اما به کام دیگران.

گلریز در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارائه خاطره‌ای از حضور در محضر امام خمینی(ره) در سال ۵۹ همراه تعدادی از هنرمندان موسیقی گفت: سال ۵۹ بود و ما سرود "شهید مطهری" را داشتیم و همین موضوع بهانه‌ای شد با هماهنگی‌های قبلی همراه با آقایان میرزاده، سبزواری، شهبازیان و راغب به دیدار امام(ره) برویم. ما قبل از دیدار با حضرت امام(ره) دیداری کوتاه با مرحوم حاج احمد خمینی داشتیم طبقه اول منزل آن دوران حضرت امام(ره) در محله دربند صورت گرفت. ایشان قبل از دیدار به ما گفت: «همواره سرودهایی بسازید که همه مردم با آنها پیوند داشته باشند». دقیقا پس از این صحبت‌های کوتاه بود که به طبقه بالا رفتیم و آنجا دیدیم که امام(ره) با لباس منزل، تسبیح در دست و در شرایطی که یک رادیوی کوچک کنارشان بود، نشسته‌اند. آن زمان موسیقی در محدودیت بسیار زیادی قرار داشت طوری‌که هر کسی سازی در خیابان حمل می‌کرد او را حبس می‌کردند و به اعتقاد من حضرت امام(ره) خدمت بزرگی به موسیقی کردند.

او افزود: وقتی مرحوم حاج احمد آقا ما را به حضرت امام(ره)معرفی کرد، ایشان مشتاقانه به نحوه معرفی حاج احمد گوش می‌دادند. ما واقعا در آن شرایط معنوی که در اتاق حکمفرما بود اصلا نمی‌توانستیم حرف بزنیم تا اینکه فرصتی پیش آمد تا دست امام(ره) را ببوسیم و من آخرین نفری بودم که توفیق دست‌بوسی ایشان را پیدا کردم. وقتی این اتفاق افتاد امام(ره) دستان‌شان را بالا گرفت و دو بار فرمود: «خدا در پناه اسلام حفظ‌تان کند» و این تاکید دوباره امام خمینی(ره) بر موسیقی و اهل آن، شکوفایی تازه‌ای به وجود آورد که شما آن را دوران دفاع مقدس دیدید. اما امروز می‌بینیم موسیقی‌هایی پخش می‌شود که من از شنیدن آنها متاسف می‌شوم.

از حضور خواننده شیمیایی با ایمو تا هشدارهای محمد گلریز به مسئولان

رضا جعفری بهنام(صدابردار ارکستر سمفونیک تهران در دوران جنگ تحمیلی) نیز در این مراسم با بیان خاطراتی درباره فعالیت ارکستر سمفونیک تهران در جبهه‌ها به اولین برنامه ارکستر در جبهه اشاره کرد و گفت: اولین برنامه را با مشکلات زیاد در اهواز اجرا کردیم و مخاطب‌مان تعدادی از رزمنده‌های حاضر در جبهه بودند اما با توجه به سختی‌های کار بازخوردی که مد نظر داشتیم نگرفتیم. وقتی به تهران برگشتیم با فضای جبهه بیشتر آشنا شده بودیم و ارکستر را محدود‌تر کرده و سازهایی انتخاب کردیم که با شرایط جبهه سازگاری داشته باشد. پس از این ماجرا با 30 نفر از اعضا به اهواز برگشتیم و تا پشت جبهه سوسنگرد رفتیم. کم کم مشکلات آسان‌تر شد و بچه‌ها با منطقه مانوس شده و با عشق کار کردند. البته چهار نفر از هنرمندان ارکستر به دلیل عوارض شیمیایی به شهادت رسیدند که یاد آنها را در این مراسم گرامی می‌داریم.

او افزود: چیزی که ما با چشم در جبهه‌ها می‌دیدیم تاثیر حضورمان در روحیه رزمندگان بود و خیلی از فرماندهان هم اسم گروه را گروه روحیه گذاشتند.

از حضور خواننده شیمیایی با ایمو تا هشدارهای محمد گلریز به مسئولان

در بخش پایانی مراسم نیز با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران وزارت ارشاد از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران حاضر در دوران دفاع مقدس از جمله رضا جعفری بهنام (صدابردار)، جهانگیر زمانی (خواننده)، احمد عزیز (عضو گروه کر)، شاهرخ بشر دوست (گروه کر)، منوچهر پناهی نژاد (نوازنده)، بهروز اسلامی (گروه کر)، هوشنک گنج ور (گروه کر)، محمد گلریز (خواننده)، مسعود عالمی (گروه کر)، حسین پاک نهاد (گروه کر)، جمشید زمان (گروه کر)، نادر مرتضی پور (رهبر ارکستر)، حسین تاجیک (نوازنده)، رضا صنعتی (نوازنده)، علیرضا حیدری (پشتیبانی ارکستر)، مسعود لقا (نوازنده)، سیامک میردادیان (نوازنده)، هادی منتظری (نوازنده)، خانواده مرحوم کیومرث میردادیان و خانواده مرحوم امیر بهشتی (نوازنده)، جاوید مجلسی (رهبر ارکستر)، حسن حضرلو (مدیر کل وقت دفتر موسیقی)، سید کمال حاج سید جوادی (معاون هنری وقت وزارت ارشاد)، اسماعیل نایب اصل (بخش فنی)، هوشنگ لشگری (بخش فنی)، سید قاسم الحسینی (بخش فنی)، رحیم بقایی (صدابردار)، مهدی شمس نیکنام (خواننده و عضو گروه کر)، بهروز خانه آباد (عضو گروه کر)، فرشید حفظی فر (نوازنده)، رضا منفرد (نوازنده)، سعید ساعتچی (عضو گروه کر)، علی نقی کرمانی (پشتیبانی ارکستر)، غلامعلی شامی (پشتیبانی ارکستر)، منصور کریمانی (پشتیبانی ارکستر)، رشید وطن دوست (خواننده)، خلیل علیاری (پشتیبانی ارکستر)، محمد زمانی (پشتیبانی ارکستر)، ابراهیم نظری (رهبر ارکستر)، ارسلان کامکار (نوازنده)، سیاوش ظهیرالدینی (نوازنده)، خانواده مرحوم نقی بهاری (پشتیبانی ارکستر)، خانواده مرحوم علیرضا خورشید فر (نوازنده)، کریم قربانی (نوازنده)، پرویز بیات (نوازنده)، رضا بور بور (پشتیبانی) و مهرداد کاظمی (خواننده) قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز