خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

ایجاد "مدارس توپی" در برخی استان‌ها/کپرزدایی مدارس ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۹۵۷

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ایجاد "مدارس توپی" در برخی استان‌ها خبر داد.

مهراله رخشانی‌مهر (رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) درباره استانداردسازی مدارس کپری در استان‌‌های سیستان و بلوچستان و لرستان گفت: کپر جزو معماری سنتی و بومی منطقه است و این کپرها برای مناطقی است که افراد در آنجا زیاد جابه جا می‌شوند یعنی یا عشایری هستند یا بافت آن منطقه طوری است که خیلی سکونت دائم در آنجا اتفاق نمی‌افتد. طبیعی است، اگر جمعیتی در جایی به صورت دائم مستقر باشند، ما باید برای آنها یک مدرسه با همان مصالح ساختمانی ایجاد کنیم، ولی وقتی مدرسه عشایری است، ساختن مدرسه آجری با مصالح بنایی کار صحیحی نیست، چون آن مدرسه بعد از یک مدتی خالی می‌ماند و دوباره متروکه می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در این مناطق مدارسی ساخته شده که با کوچ ساکنان، مدرسه خالی از سکنه شده و چون خالی شده امکان دارد، هر کسی از آن استفاده کند. ما هم نمی‌توانیم در هر مدرسه‌ای که خالی شده یک نگهبان بگذرایم تا از آن محافظت کند. عملا کپرزدایی اتفاق نمی‌افتد، زیرا آن جمعیت از جایی که برایش مدرسه را ساخته‌ایم، جا به جا می‌شود و به جای دیگری می‌رود و در جای جدید خود مجدد کپر را ایجاد می‌کند.

او افزود: در این میان معماری سنتی و منطقه‌ای که شبیه به کپر باشد، مدارس توپی یا توپی کلاس‌ها هستند. پروژه این نوع مدارس قبلا در سیستان و بلوچستان اجرا شده و موفق بوده است. این مدارس حدود ۴۰ متر مربع زیر بنا دارند که علاوه بر ارزان بودن در برابر سرما و گرما مقاومت بیشتری دارند و با مصالح بنایی ساخته می‌شوند. توپی کلاس‌ها با استقبال خوبی در سیستان و بلوچستان رو به رو شدند به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک یا دو مورد مشابه همین توپی کلاس‌ها را در استان‌های لرستان و هرمزگان ایجاد کنیم و اگر نتیجه داد آن را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تصمیم بر آن است که یک یا دو مورد توپی کلاس در استان لرستان ساخته شود، گفت: اگر مردم از آن استقبال کردند و با معماری منطقه جور در آمد، توسعه‌اش می‌دهیم و قاعدتا امسال اتفاق خواهد افتاد. قبلا هر توپی کلاس ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌برد و الان حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد.

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به افزایش اعتبارات سازمان نوسازی گفت: اعتبارات این سازمان هزار و هفتصد و ده میلیارد تومان شده‌است؛ یعنی ما برای اولین بار در تاریخ سازمان نوسازی مدارس نسبت به عدد مصوب ۱۱۰ درصد تخصیص و نسبت به عدد ابلاغی ۱۴۷ درصد تخصیص گرفتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز