خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۱۳):

مجتمع فرهنگی قزوین بعداز ۱۵ سال ساخته نشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۴۲۶

ناصر ایزدفر گفت: وضعیت سالن‌های شهرستان‌های قزوین بهتر از مرکز استان است، چون داخل مجتمع‌های فرهنگی هنری قرار گرفته‌اند.مجتمع فرهنگی مرکز استان تقریبا ۱۵ سال پیش کلنگ‌زنی شد اما چون پروژه‌ای ملی بود طی پیچ و خم‌هایی به نتیجه نرسید. در ادامه انجمن نمایش با شورای شهر و شهرداری وارد مذاکره شد تا در یکی از نقاط خوب شهر، مجموعه‌ای تئاتری مصوب و کلنگ‌زنی شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قزوین در گفتگو با خبرنگار ایلنا، نبود سالن استاندارد را مساله اصلی تئاتر این استان خواند و گفت: عمده مشکل تئاتر شهر قزوین کمبود فضاهای تمرینی و سالن اجرای تئاتر است. در حال حاضر فقط یک سالن ۷۰ نفره قاب عکسی در اختیار انجمن هنرهای نمایشی است که طی قرارداد سالانه‌ای که با نهاد کتابخانه‌ها داریم این سالن در اختیار انجمن قرار می‌گیرد.

ناصر ایزدفر با بیان اینکه «سالن‌های دیگری هم در شهر هست اما اگر بخواهیم در آنجا اجرا کنیم باید قرارداد سالانه بسته و اجاره آن را بپردازیم» ادامه داد: خوشبختانه با همت شهرداری و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی، اخیرا سالنی در پارک ملت قزونی کلنگ‌زنی شد که به طور اختصاصی در اختیار تئاتر قرار خواهد گرفت که امیدواریم در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او یادآور شد: در قزوین ۱۴ گروه ثبت شده اما ۳۰ گروه جوان فعال تئاتری دیگر داریم که ثبت نشده‌اند. به‌طورکلی حدود ۷۰۰ هنرمند فعال تئاتری در قزوین هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قزوین با بیان اینکه سالن‌های شهرستان‌های قزوین بهتر از مرکز استان است، گفت: امکانات تئاتری شهرستان‌هایمان بهتر است چون داخل مجتمع‌های فرهنگی هنری قرار گرفته‌اند. اما مجتمع فرهنگی مرکز استان تقریبا ۱۵ سال پیش کلنگ‌زنی شد اما چون پروژه‌ای ملی بود طی پیچ و خم‌هایی به نتیجه نرسید. اما در ادامه انجمن نمایش با شورای شهر و شهرداری وارد مذاکره شد تا در یکی از نقاط خوب شهر، مجموعه‌ای تئاتری مصوب و کلنگ‌زنی شد.

ایزدفر با اشاره به وضعیت بودجه تئاتر گفت: در قزوین هر نمایشی که اجرا می‌شود انجمن هنرهای نمایشی برایش سالن فراهم می‌کند و درآمد حاصل از گیشه کاملا به خود گروه نمایشی تعلق می‌گیرد. اما بودجه خاصی برای حمایت از گروه‌ها اختصاص نمی‌یابد. برنامه‌ریزی کلان کشور هم بر این است که گیشه فعال شود و مردم برای دیدن تئاتر بلیت بخرند. چون تماشاگر یکی از عناصر اصلی تئاتر است و وقتی گروهی تئاتر اجرا می‌کند باید در نظر داشته باشد که کارش برای مخاطب لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد و بتواند با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کند.

او همچنین با اشاره به موضوع حمایت سایر نهادها از تئاتر گفت: خوشبختانه هیچ ارگان و تشکیلاتی نیست که در ردیف بودجه‌اش بخش فرهنگی لحاظ نشده باشد. ما هم از بخشی از حمایت ارگان‌های فرهنگی‌تر استفاده می‌کنیم اما خیلی از نهادها سالنی در اختیار دارند که شاید در طول سال یک‌بار هم مورد استفاده‌شان قرار نگیرد؛ این سالن‌ها با اضافه شدن تجهیزاتی از نظر صوتی و نوری، می‌تواند قابلیت اجرا داشته و حتی برای آن نهاد به درآمدزایی منجر شود. این امکانات وجود دارد اما فقط تشکلاتی که به نوعی فعالیت‌شان جنبه فرهنگی‌تری دارد مثل بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس یا بنیاد شهید هستند که گاهی از بعضی نمایش‌های مرتبط با حوزه کاری‌شان حمایت مالی می‌کنند. این اتفاق‌ها می‌افتد اما اینکه با یک گروهی مثل سال‌های پیش قراردادی بسته شود تا اثرشان را روی صحنه ببرند؛ نه، دیگر این رابطه وجود ندارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قزوین خاطرنشان کرد: در هر صورت تئاتر هزینه دارد؛ چه در بخش مدیریت و چه حفظ و نگهداری سالن‌ها. برای اینها هم باید بودجه‌ای در نظر گرفته شود.

ایزدفر همچنین درباره استقبال مخاطبان از تئاتر در این استان گفت: معمولا نمایش‌های کمدی و سرگرم‌کننده که به‌عنوان تئاتر آزاد رده‌بندی می‌شوند، مخاطب خوبی دارند. اما باید فضای بیشتری برای تئاتر جدی و هنری‌تر باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز