خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۱۲):

راه توسعه تئاتر در کهگیلویه و بویراحمد، رفتن به‌سوی نمایش آئینی است/بودجه‌ای برای حمایت از اجراهای عمومی نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۱۸۴

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد اولین راه توسعه تئاتر در این استان را رفتن به سوی تئاتر آئینی خواند و با بیان اینکه دستورالعمل شورای سیاست‌گذاری تئاتر این استان در سال جاری طرح مخاطب‌شناسی و آشتی مردم با تئاتر است، مشکل بزرگ هنرهای نمایشی را نبود بودجه و تجهیزات سالن‌ها خواند و گفت: بخش عمده بودجه مقرر شده سالانه معمولا صرف برگزاری جشنواره تئاتر استانی می‌شود و چیزی برای حمایت از اجراهای عمومی باقی نمی‌ماند.

میررضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ۴ گروه ثبت شده تئاتری در این استان، گفت: ۱۲ گروه دیگر هم در کهگیلویه و بویراحمد در مرحله ثبت قرار دارند اما تعداد هنرمندان تئاتر استان بیشتر از این هستند. از مجموع ۷۰۰ هنرمند شناخته شده هنرهای نمایشی (تئاتر و تعزیه) ۲۰۰ نفر به صورت مستمر فعال هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به امکانات زیرساختی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه «بابت سالن دچار مشکل نیستیم اما مساله اصلی تجهیزات و امکانات سالن‌هاست» گفت: دو پلاتو در گچساران و دو سالن در دهدشت داریم. در یاسوج هم علاوه بر پلاتویی که تحت نظر انجمن هنرهای نمایشی است، پلاتوی دیگری داریم که مالکیتش مشخص نیست. یک سالن آمفی‌تئاتر هم در مرکز استان داریم که امروز بیشتر کاربری سینما دارد تا تئاتر.

رفیعی یکی از مشکلاتی که سر راه اجراهای عمومی در این استان قرار دارد را بلاتکلیفی انجمن هنرهای نمایشی خواند و گفت: متاسفانه انجمن با شرایط مالی ناپایدارش نمی‌تواند به هیچ هنرمندی برای حمایت قولی دهد. چون هیچ بودجه خاصی به ما تعلق نمی‌گیرد. بخش عمده بودجه مقرر شده سالانه هم معمولا صرف برگزاری جشنواره تئاتر استانی می‌شود و چیزی برای حمایت از اجراهای عمومی باقی نمی‌ماند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه «در سال مالی جدید هنوز اعتباری به ما اختصاص نیافته است» گفت: انجمن هنرهای نمایشی استان به صورت مشارکتی با نهادهای دیگر برنامه‌های مناسبتی تئاتر اجرا می‌کند تا کمکی به هنرمندان تئاتر شود. با این همه، هیچ‌گونه حمایتی از گروه‌هایی که از ابتدای سال تاکنون اجرایی داشته‌اند، نشده است.

رفیعی با اشاره به جایگاه تئاتر این استان بین مخاطبان، گفت: در شهرهای دهدشت و گچساران استقبال از تئاتر بیشتر از یاسوج به عنوان مرکز استان است. به دلیل اینکه یاسوج بیشتر از شهرهای دیگر استان مراکز تفریحی دارد و مردم ترجیح می‌دهند در پارک‌ها همراه خانواده بنشینند تا به تماشای تئاتر بیایند.

او یکی دیگر از مسائلی که موجب عدم رونق تئاتر در یاسوج طی سال‌های اخیر شده را دور شدن تئاترها از دغدغه مردم خواند و گفت: بیشترین استقبال از موسیقی در یاسوج است و در مقابل تئاتر، بیشتر در گچساران و دهدشت مورد استقبال قرار می‌گیرد. قبلا یاسوج محل هجرت هنرمندان استان بود و همه برگزیده‌های تئاتر از شهرستان‌ها به سمت مرکز استان می‌آمدند ولی در سه سال اخیر برگزیده‌های تئاتر در شهرهای خودشان مانده و همان‌جا کار می‌کنند و دیگر زبان مردم را در تئاتر درک کرده و مورد استقبال هم قرار می‌گیرند. با چنین شرایطی فکر می‌کنم می‌توان در این مناطق سرمایه‌گذاری بیشتری کرد به شرط اینکه بودجه‌ای حداقلی تعریف شده و در اختیار انجمن نمایش قرار بگیرد تا بتوانیم از اجراهای عمومی حمایت کنیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه «اولین راه توسعه تئاتر در این استان، رفتن به سوی تئاتر آئینی است» گفت: در شهری مثل یاسوج، مردم به مسائل آئینی بسیار اهمیت می‌دهند و اگر تولید تئاترمان به سمت آئین برود خود به خود مخاطب هم بیشتر می‌شود. به‌طور کلی اگر به زبان خود مردم آثاری را تولید کنیم مردم به تئاتر نزدیک‌تر می‌شوند.

رفیعی با بیان اینکه طرح توسعه تئاتر کهگیلویه و بویراحمد را براساس تئاتر آئینی و شاهنامه در انجمن هنرهای نمایشی اجرایی می‌کنند، گفت: دستورالعمل شورای سیاست‌گذاری تئاتر استان ما کار روی طرحی به نام مخاطب‌شناسی و آشتی مردم با تئاتر است و به همه هنرمندان در این زمینه فراخوان داده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حداقل ۴-۵ گروه فعال تئاتری دیگر را ثبت کنیم تا تعداد گروه‌هایمان به ۹ عدد برسد. همچنین امیدوارم بتوانیم با برگزاری خوب و کیفی جشنواره تئاتر استانی، آثار قابل قبولی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کنیم و بتوانیم به جایی برسیم که مردم را با سالن تئاتر آشتی دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز