خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها (۱۰):

تنها سالن زاهدان در مکانی پرت و دور افتاده است/آمفی‌تئاتر مجتمع‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان را تبدیل به سالن سینما کردند

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۴۷۱

علیرضا سلمان‌نژاد؛ مشکل بزرگ هنرمندان سیستان و بلوچستان را نبود پلاتو خواند و گفت: سالنی که در حال حاضر در زاهدان در اختیار داریم در خود انجمن هنرهای نمایشی است که در مکان خیلی پرت و دورافتاده‌ای قرار دارد. در سایر شهرستان‌های استان هم سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی را تبدیل به سینما کرده‌اند و عملا بچه‌های تئاتر هیچ جایی را برای نمایش عمومی ندارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، یکی از مشکلات عمده این استان را نبود پلاتو اجرا خواند و گفت: الان رویکرد هنر نمایش بیشتر به صورت استفاده از فضای پلاتوست و در شهری مثل تهران پلاتو زیاد است چراکه عده‌ای به صورت خصوصی و شخصی چنین سالن‌هایی را ساخته‌اند. از لحاظ درآمدزایی و اجرا هم خیلی خوب است چون جمع و جور است و مردم در آن راحت‌تر می‌توانند با تئاتر ارتباط برقرار کنند تا تئاترهای قاب‌صحنه‌ای که نیاز به فضایی بزرگ دارد.

علیرضا سلمان‌نژاد ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان از نظر سالن دچار کمبودیم؛ البته با همت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایرانشهر پلاتویی ساخته شد ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده. در زاهدان هم فعلا مکانی را به عنوان پلاتو در نظر گرفته‌اند که منتظر بودجه است تا هرچه زودتر ساخته شود. اما در شهرهای دیگر استان مانند زابل و خاش و سراوان و چابهار هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. معتقدم مشکل بزرگ هنرمندان استان نبود پلاتو است.

سلمان‌نژاد خاطرنشان کرد: سالنی که در حال حاضر در زاهدان در اختیار داریم در خود انجمن هنرهای نمایشی است که در مکان خیلی پرت و دورافتاده‌ای قرار دارد. با تلاش دوستان، اجراهایی عمومی در آن روی صحنه رفته و کمی جا افتاده و مردم می‌دانند که جایی به‌نام تئاتر شهر وجود دارد. اما سالن استانداردی نیست و مشکلات فراوانی دارد. البته با همت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای از این سو و آن‌سو فراهم شده و توانسته‌ایم نواقص را تا حدی برطرف کنیم.

او با اشاره به اینکه قبلا اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع‌هایی فرهنگی را در همه شهرستان‌ها تاسیس کرده، گفت: اما به علت اینکه سینماها در اکثر شهرها تعطیل شده، سالن‌های مجتمع‌ها را تبدیل به سینما کرده‌اند و عملا بچه‌های تئاتر هیچ جایی را برای نمایش عمومی ندارند. ضمن اینکه هوا بسیار گرم است و نه جایی برای تمرین هنرمندان هست و نه اجرای عمومی. در نتیجه هنرمندان مجبورند دست به دامن سالن‌های ادارات دیگر مانند جهاد کشاورزی شوند که آنها هم به دلیل دولتی و اداری بودن فضا، مشکلات خود را دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان تعداد هنرمندان و گروه‌های هنری فعال در این استان را زیاد خواند که به گفته او تنها 11 گروه تئاتری نام‌شان ثبت شده است.

سلمان‌نژاد با با اشاره به حمایت‌های مالی از تئاتر در این استان، با بیان اینکه «ما بودجه خاصی نداریم که بتوانیم براساس آن برنامه‌ریزی کنیم» گفت: انجمن هنرهای نمایشی و اداره‌کل هنرهای نمایشی تهران مبالغی در حد دو، سه میلیون تومان را به انجمن ما تزریق می‌کند که به جایی نمی‌رسد. در این میان اگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش تصمیم بگیرد و دلش بخواهد به تئاتر کمک مالی می‌کند؛ مثلا در همین یک جشنواره تئاتر استانی که تمام انجمن‌های هنرهای نمایشی کل ایران هم مشابه آن را برگزار می‌کنند اگر مدیر ارشاد استان همراه باشد، کمکی 30-40 میلیونی می‌کند اگرنه خودت به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی باید فکری به حال تامین بودجه مورد نیازت کنی. البته خوشبختانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان پول خوبی به انجمن هنرهای نمایشی استان تزریق کردند تا بتوانیم اجراهایی عمومی در طول سال داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی طلوع را سال گذشته با محوریت آسیب‌های اجتماعی و با همکاری استانداری در سیستان و بلوچستان برگزار کردند که بازتاب خیلی خوبی در میان مردم داشت، گفت: استانداری سیستان و بلوچستان هر سال برای آسیب‌های اجتماعی همایشی برگزار می‌کرد اما سال گذشته تصمیم بر این شد که به‌جای این همایش، جشنواره‌ای تئاتری با این موضوع برگزار شود.

سلمان‌نژاد با اشاره به اینکه جشنواره طلوع در کل استان مانند ایرانشهر، سراوان، خاش و حتی نیکشر و شهرهای دیگر برگزار شد، گفت: در شهری مثل سراوان که دیگر بعد از ساعت 7 عصر نمی‌توانی کسی را در خیابان‌ها پیدا کنی، تا ساعت 11 و 12 شب مردم برای تماشای تئاترها در پارک‌ها بودند که استقبال خوب و گسترده‌ای به شمار می‌رفت.

رئیس انجمن‌های هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان با اشاره به دغدغه هنرمندان تئاتر این استان، گفت: کارگردان‌های تئاتر سیستان و بلوچستان در تمام زمینه‌ها فعالیت دارند، تعدادی در زمینه مسائل بومی کار می‌کنند، تعدادی درباره مسائل فولکلور و تعدادی هم متن‌های ترجمه و فارسی چاپ شده در سراسر کشور. اما در جشنواره‌ها و اجراهای خارج از استان، بیشتر روی آثار بومی مانور می‌دهیم.

سلمان‌نژاد با بیان اینکه «تئاتر یک هنر زنده و پویاست» گفت: اگر مسئولان کمی برای تئاتر ارزش قائل شده و به آن بپردازند خیلی از مشکلات و مسائلی که جامعه با آن درگیرند را می‌توانند از طریق نمایش نشان دهند؛ چراکه اثرگذاری‌اش بیشتر است. مثلا همین جشنواره تئاتر طلوع، اتفاق بسیار خوبی بود که توانست به موضوع آسیب‌های اجتماعی از اعتیاد تا فروش مواد مخدر و طلاق بپردازد و بازتاب خوبی را هم به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز