خبرگزاری کار ایران

نگاهی به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای پیکارهای جهانی

تیمی با یک فاتح بزرگ به نام حسن یزدانی!

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۲۴۳

شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد بعدازظهر روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد و اعضای تیم ملی کشتی آزاد ایران به منظور شرکت در پیکارهای جهانی 2018 بوداپست مجارستان را برگزید.

به گزارش ایلنا، شورای فنی در شرایطی دست روی انتخاب 10 کشتی گیر آزادکار برتر کشورمان برای حضور در مسابقه‌های جهانی بوداپست گذاشت که زمزمه احتمال حضور ترکیب ناقص تیم آزاد همچون تیم فرنگی به دلیل مشکلات مالی و ارزی فدراسیون کشتی و گرانی قیمت بلیت، انتخاب کشتی گیران اعزامی را تحت الشعاع قرار داد. اگرچه با سقوط قابل ملاحظه قیمت ارز و از جمله دلار در دو، سه روز اخیر پیش بینی می‌شود مشکلات کشتی هم کاملا مرتفع و حل شود و تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان بتوانند با ترکیب کامل حضور خود را در پیکارهای جهانی اعلام کنند.

قانون عبارت دهان پر کن «فرآیند رقابت‌های انتخابی» که چند سال است برای بسته شدن ترکیب نهایی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران به منظور حضور در مسابقه‌های جهانی از سوی کادر فنی، اعضای شورای فنی تیم‌های ملی کشتی و همچنین مسوولان فدراسیون کشتی به طور مرتب اعلام و عنوان می‌شود، فقط در شش وزن از 10 وزن تیم ملی کشتی آزاد اعمال و رعایت شد و کشتی‌گیرانی چون رضا اطری، باقر یخکشی، مصطفی حسین خانی، حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی که در وزن‌های 57، 61، 74، 86، 92 و 125 کیلوگرم در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی به مقام نخست رسیدند، در همین وزن‌ها نمایندگان کشتی آزاد کشورمان روی تشک‌های جهانی بوداپست مجارستان خواهند بود.

اما در چهار وزن 65، 70، 79 و 97 کیلوگرم، امیرحسین مقصودی، یونس امامی، عزت‌ا... اکبری و مجتبی گلیج به‌عنوان کشتی‌گیران ملی پوش جایگزین حسن مرادقلی، نیما اشقاقی، امید حسن تبار و علیرضا گودرزی نفرات نخست مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم ملی شده‌اند.

مشخصا قانون فرآیند رقابت‌های انتخابی از سوی کادر فنی تیم ملی و اعضای شورای فنی در همه وزن‌ها اعمال نشده و نتایج به دست آمده کشتی گیران در مسابقه‌های بین‌المللی چند ماه اخیر از جمله تورنمنت‌های بین‌المللی جایزه بزرگ گرجستان و جام یاشاردوغو ترکیه و همینطور بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی برای انتخاب شدن ملی پوشان کشتی مدنظر قرار گرفته است.

ظاهرا با کنار رفتن «حسن رحیمی» بهترین کشتی گیر سبک وزن ایران در سال‌های اخیر که قبل از مسابقه‌های جهانی سال گذشته و همزمان با رقابت‌های انتخابی تیم ملی زانوی مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرد، ما کشتی گیر بهتری از «رضا اطری» که در بازی‌های آسیایی جاکارتا به مدال برنز رسید، برای وزن 57 کیلوگرم نداریم. گفته می‌شود فاصله او با نفرات دوم، سوم و چهارم این وزن آنقدر زیاد است که نمی‌توان به کشتی گیرانی چون مهران رضازاده، فرهاد جلایی و نادر حاج آقانیا اطمینان کرد. اینها نشانه ضعف در پشتوانه سازی در برخی از وزن‌ها از جمله همین وزن 57 کیلوگرم است. اطری سال گذشته در مسابقه‌های جهانی پاریس حذف شد.

«باقر یخکشی» کشتی گیر جوان مازندرانی برای نخستین بار به عضویت تیم ملی ایران در وزن 61 کیلوگرم درآمده که در دو، سه ماه گذشته حضور در دو تورنمنت بین‌المللی گرجستان و ترکیه را تجربه کرده است. او در گرجستان نهم شد اما در جام یاشاردوغو ترکیه با دلاوری تمام توانست به مدال طلا دست یابد و همین مدال او را به تیم ملی ایران رساند.

یکی از تصمیمات مهم کادر فنی و شورای فنی به وزن 65 کیلوگرم مربوط می‌شود که در آن قانون فرآیند رقابت‌های انتخابی اصلا رعایت نشد و حسن مرادقلی، مهران نصیری و یونس امامی نفرات اول تا سوم رقابت‌های انتخابی این وزن مورد تایید قرار نگرفتند. در حالی‌که در این وزن نصیری در دو، سه ماه گذشته توانسته بود در دو میدان بین‌المللی جام واختانگ بالاوادزه گرجستان و یاشاردوغو ترکیه به ترتیب صاحب مدال‌های نقره و طلا شود، امامی هم در گرجستان برنده مدال برنز شده بود اما مرادقلی با مقام‌های هفتمی گرجستان و پنجمی ترکیه عملکرد ضعیفی در هر دو میدان داشت.

برای همین شورای فنی مجبور شد دوبنده تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران را بر تن کشتی گیر جوان و ناشناخته‌ای به نام «امیرحسین مقصودی» کند که یک ماه پیش در مسابقه‌های قهرمانی جوانان جهان در جمهوری اسلواکی برنده مدال نقره شد.

«یونس امامی» نفر سوم رقابت‌های انتخابی وزن 65 کیلوگرم و دارنده مدال برنز امیدهای جهان در سال گذشته در شهر «بیدگوشچ» لهستان به وزن بالاتر فرستاده شد و به جای نیما اشقاقی نفر اول رقابت‌های انتخابی وزن 70 کیلوگرم در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. زیرا اشقاقی در جام واختانگ بالاوادزه گرجستان عنوانی بهتر از هشتمی به دست نیاورد. در همین وزن میثم نصیری کشتی گیر زنجانی تیم ملی در سه سال گذشته پس از کسب مقام سیزدهم در گرجستان خیلی آبرومندانه از تیم ملی ایران خداحافظی کرد.

«مصطفی حسین خانی» که به جز مدال برنز وزن 70 کیلوگرم مسابقه‌های جهانی در وزن‌های غیرالمپیکی که سال 2016 در بوداپست مجارستان برگزار شد، عملکرد خوبی در چهار، پنج سال اخیر نداشته است اما با این وجود بار دیگر به عضویت تیم ملی ایران در وزن 74 کیلوگرم درآمده است. او در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی حتی مدال برنز هم نگرفت و بار دیگر مقابل «یوهی فوجی نامی» کشتی گیر ژاپنی و دارنده مدال برنز 2017 جهان در پاریس با نتیجه 10 بر 7 شکست خورد و در نهایت به مقام پنجم رسید. حسین خانی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی هم کاری از پیش نبرده بود. فاصله مصطفی حسین خانی هم مثل رضا اطری با نفرات دوم، سوم و چهارم وزن خود زیاد است و این یکی از ضعف‌های بزرگ کشتی آزاد امروز ما است.

با خط خوردن امید حسن تبار کشتی گیر مازندرانی و نفر اول رقابت‌های انتخابی و برنده مدال برنز جام واختانگ بالاوادزه گرجستان از حضور در اردو، «عزت‌ا... اکبری» کشتی گیر جویباری و دارنده مدال نقره مسابقه‌های جهانی سال 2013 در بوداپست مجارستان به عضویت تیم ملی ایران در وزن 79 درآمده است. نه تنها حسن تبار که حتی محمدجواد ابراهیمی دیگر کشتی گیر سرشناس مازندرانی در وزن 92 کیلوگرم هم به دلایل نامعلوم به اردو دعوت نشد! در حالی‌که او در دو تورنمنت بین‌المللی ترکیه و گرجستان موفق به شکست علیرضا کریمی شد و در این دو میدان به ترتیب مدال‌های طلا و نقره گرفت.

«حسن یزدانی» و «علیرضا کریمی» در وزن‌های 86 و 92 کیلوگرم در واقع تک ستارگان تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقه‌های جهانی بوداپست مجارستان خواهند بود که نیازی به معرفی آنها نیست. این دو با کارنامه‌ای بسیار درخشان و پرافتخار گام در عرصه رقابت‌های جهانی می‌گذارند. بخصوص حسن یزدانی که تنها سردار تیم و امید نخست مدال طلا برای تیم ملی کشورمان در پیکارهای جهانی مجارستان است و نام او کافی است تا لرزه بر اندام تمامی حریفان اندازد.

«مجتبی گلیج» کشتی گیر تنکابنی و دارنده مدال طلای سال 2015 جوانان جهان در برزیل که سال گذشته در شهر «بیدگوشچ» لهستان به مقام قهرمانی امیدهای جهان دست یافت، به جای علیرضا گودرزی نفر اول رقابت‌های انتخابی صاحب دوبنده وزن 97 کیلوگرم تیم ملی ایران شده است. گلیج در جام یاشاردوغو ترکیه مدال نقره گرفت اما گودرزی در تورنمنت بین‌المللی گرجستان هشتم شده بود.

مهم ترین نکته‌ای که باید درباره وزن 97 کیلوگرم به آن اشاره کرد، توجه نکردن کادر فنی و اعضای شورای فنی به نام کاپیتان «رضا یزدانی» دارنده چهار مدال طلا و برنز جهان است. یزدانی پس از دو سال دوری از مسابقه‌ها به دلیل مصدومیت قصد داشت ابتدا در بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی و سپس مسابقه‌های جهانی امسال به روی تشک برود. در شرایطی که او را برای بازی‌های آسیایی انتخاب نکردند، وی نیز از تیم ملی گریزان شد. رضا یزدانی را باید بزرگترین سردار تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال‌های اخیر لقب داد در حالی‌که این سردار بزرگ جایی در ترکیب تیم اعزامی به مسابقه‌های جهانی امسال ندارد!

پس از کسب مدال طلای «پرویز هادی» در بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی، او به‌عنوان نماینده وزن 125 کیلوگرم تیم ملی ایران در مسابقه‌های جهانی برگزیده شد. در حالی‌که باید توجه داشت مبارزه کردن روی تشک‌های جهانی آن هم در وزن فوق سنگین با بازی‌های آسیایی بسیار فرق می‌کند. در این وزن کشتی گیرانی همچون کمیل قاسمی و یدا... محبی هم بودند که مورد توجه قرار نگرفتند.

گزارش: ناصر انصافی مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز