خبرگزاری کار ایران

ملک‌زاده در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

موزه مشبک و معرق فلزام را برای گسترش صلح به موسسه نوبل تقدیم می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۱۳۴

فعال و موزه دار صلح گفت: اگر آلفرد نوبل کارخانه دینامیت سازی خود را برای توسعه صلح در جهان وقف کرد؛ من تخصصی ترین موزه مشبک و معرق فلزام  را به موسسه نوبل در جهت گسترس فرهنگ و فعالیت های صلح آمیز در جهان  اهداء می‌کنم تا از این منظر پنجره و مسیر بزرگی به روی اقتصاد صلح در جهان باز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بشر هر چه از گذشته اش به یاد دارد آمیخته با جنگ و نزاع برای بقا است و با وجود توسعه تکنولوژی و تلاش برای داشتن آینده ای بهتر، ادوات جنگی نیز توسعه یافتند و خون و جنگ را در تاریخ ماندگارتر کردند.

سال ها است که شاهد جنگ ها و نزاع های خرد و کلان در گوشه گوشه دنیا هستیم و با وجود اینکه مجامع بین المللی تلاش کردند واژه "صلح" را در اذهان عمومی و در بین سیاست مداران نهادینه کنند، اما تا این لحظه موفق نشده اند و همچنان اخبار جنگ در صدر خبرهای جهان قرار دارد.

شاید پرداختن به صلح آنطور که تاثیر گذار باشد نبوده که در غیر اینصورت جایزه صلح نوبل باید ماهیتی به مراتب ارزشمندتر از دیگر جوایز نوبل پیدا می کرد.

"صلح" تنها گذاشتن گل توی تفنگ ها نیست و می تواند خلق اثری زیبا یادآور محبت و مهربان‌هایی باشد که در قاب تصویر "صلح" را به شما یادآوری کند. 

در همین رابطه مجید ملک زاده آثار بی نظیری را با هنر مشبک و معرق فلز با عنوان "صلح" خلق کرده و آنها را در غالب موزه صلح گرد آوری کرده است که توضیحات بیشتر را در این زمینه در گفت و گو با این هنرمند می خوانید:

شما مجموعه آثاری دارید که در غالب موزه صلح آن را به نمایش خصوصی گذاشته اید. در این زمینه توضیح می دهید؟

بله. این موزه تخصصی ترین موزه مشبک و معرق فلز در جهان است که نتیجه 83 سال زحمت هنری مرحوم پدر و خودم است و هنرمندان و سیاستمداران بزرگی مانند استاد محمود فرشچیان و محمدجواد ظریف به صورت خصوصی از آن بازدید کرده اند.

چه برنامه ای برای این مجموعه غنی و زیبا دارید؟

اگر آلفرد نوبل کارخانه دینامیت‌سازی خود را برای توسعه‌صلح در جهان وقف کرد؛ من تخصصی‌ترین موزه مشبک و معرق فلزام را به موسسه نوبل در جهت گسترش فرهنگ و فعالیت های صلح آمیز در جهان  اهداء می کنم تا از این منظر پنجره و مسیر بزرگی به روی اقتصاد صلح در جهان باز کنیم.

چه شد که با هنر مشبک و معرق فلز به موضوع "صلح" پرداختید؟

ما بر آنیم که به شیوه ای خلاق و هنرمندانه و با بهره گیری از اصل بسیار مهم کار تیمی و ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی و ارائه الگوی عملی، تمام اقشار جامعه را فارغ از سن و نِژاد و مذهب و تحصیلات، به کاهش آلام وحل و فصل  مسائل درگیر جامعه رهنمون سازیم و توسعه متوازن جامعه را در 4 محور فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و محیط زیست هدف قرار داده ایم. قصد داریم با به خدمت گرفتن هنر برای مفهوم، جهت گیری هنر و صنایع دستی را علاوه بر تقویت بنیه اقتصادی کشور محقق به یک صنعت سود آور و جذاب و مداوم در جهت صلح  مبدل نمائیم.و این چشم انداز را با تمرکز  و اندیشه وآموزش و تلاش محقق  خواهیم ساخت. 

چشم انداز اقتصادی نیز برای این موزه با عنوان"صلح" در نظر دارید؟

می‌خواهیم صنعت جذاب و سودآور جنگ و تسلیحات نظامی را به صنعت جذاب و سودآور صلح مبدل کنیم، چرا که معتقدیم این راه پیمودنی است؛ لذا کوچکترین تغییرات برای ما مهم، بزرگ و قابل توجه است .

در بعد اجتماعی چه فاکتورهایی را در نظر دارید؟

 برآنیم که به شیوه های خلاق و هنرمندانه و با بهره گیری از اصل بسیار مهم کار تیمی با واردگود کردن تمامی اقشار جامعه،  فارغ از سن و نژاد و مذهب و تحصیلات، ایجاد احساس  مسئولیت اجتماعی و الگو سازی، مبانی فرهنگ توسعه پایدار، صلح و رعایت حقوق  انسانی، حیوانات و محیط زیست، حقوق نسل های آینده را در خانواده ها نهادینه کنیم. هدف ما این است که با تاثیر گذاری بر کودکان، مبانی فرهنگی توسعه پایدار را نهادینه و بگونه ای عمل نمائیم که کودکان به عنوان پاسداران صلح در خانواده ها عمل کنیم.

پس برنامه ویژه ای برای کودکان دارید؟

آموزش، حفظ و بکارگیری و اقدام های عملی در حد توان دانش آموزان که بتواند خروجی های آن مانند تحقیق، نقاشی، تفکر انتقادی، عضویت در گروه های فعال اجتماعی برای کاهش پیامد های بحران های اجتماعی و بسیاری از مصداق های دیگر باشد در دستور کار ماست .

هدف تان از اهداء موزه صلح تان چیست؟

 طرح افتتاح خانه صلح در دانشگاه های مختلف به عنوان پایگاه فعالیت های صلح آمیز و جهانی برای صلح و جذب جمعیت جوان جهت وسعت بخشیدن به اندیشه و عملگرائی این بخش از جامعه و دور شدن از فضا های ناهنجار اجتماعی، طرح  مشارکت دادن بخش عظیمی از جوامع بشری از جمله کودکان و نوجوانان تا جوانان و میان سالان  و هنر مندان به  موضوع صلح، ایجاد بستر  اندیشیدن و عملگرائی برای راه های جلو گیری از جنگ، خاتمه دادن به خشونت و افراطی گری و تمامیت خواهی و حرکت به سوی جامعه ای عاری از نفرت و خشونت و رواج عشق ورزیدن و دوستی در بین اقوام و ملت های جهان، تمرکز و آموزش و مسابقات همگرایانه برای انجام کارهای گروهی و مسئولیت پذیری اجتماعی، طرح برقراری دیپلماسی و گفتمان هنر و هنرمندان بدون مرز در کنار دیپلماسی سیاسی برای حل وفصل مسائل بین المللی ( هر کشور یک وزیر بنام دیپلماسی هنر و مسائل بین المللی)، برقراری اصل بسیارمهم  ( تهادوا تحبوا)( اقتصاد هدیه)جهت ایجاد محبت بین  ملت ها و کاهش طح خشونت بین دولت ها و جلو گیری از جنگ و خشونت با تصویب در قانون اساسی کشور ها، بستر سازی و ایجاد ساز و کار قانونی برای نهادینه کردن این طرح در کلیه امور از جمله اهدافی است که با اهداء موزه صلح به دنبال آن هستم.

مجموعه شما بسیار نفیس و ارزشمند است بطوری که نمی‌توان آن را ارزشگذاری کرد. با این حال حاضرید در راه "صلح" آن را وقف کنید؟ 

من بر آنم که( با اهدای موزه 83 ساله خود تمام سرمایه زندگی ام را) برای پیشبرد اهداف صلح در جهان به موسسه صلح نوبل وقف نمایم و ضمن ایجاد مسیر جدید برای حامیان واقعی صلح در جهان پنجره ای زیبا در راستای هنر را به خدمت صلح (  اهدا DONTE) در آورم و واژه  صلح را از کلیه سایت های موسسه های حامی صلح در جهان حذف و آنها را چون صنعت سود آور و جذاب جنگ که بدون هیچ گونه خواهشی به جذب و سرمایه گذاری مشروع کشور های جهان بر روی سلا ح های  کشتار سرمایه گذای می کنند به صنعت  مشروع و به حق صلح معطوف دارم.من معتقدم صنعت صلح می تواند در  بین  بیش از 30 صنعت موجود در جهان و صرف تریلیاردها دلار در سال  متولد و رشد و شکوفا شود و رشدی بسیار سریعتر و جذابیتی صد چندان نسبت به صنعت جنگ داشته باشد و این  هدف جز با هنر امکان پذیر نخواهد بود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز