خبرگزاری کار ایران

توضیح محسن هاشمی درباره وضعیت شهردار تهران پس از ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۹۱۶

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه انقلاب به تعبیر امام خمینی از دل محرم و صفر زاده شد، گفت: چرا با سیاسی و جناحی کردن مراسم عزاداری و بکار بردن تعابیری دور از تقوا و سیره اهل بیت، به جای جاذبه، دافعه ایجاد می‌کنیم و این تصور خطاست که ما با مصادره عزاداری حسینی برای یک سلیقه و کوچک کردن چتر عالمگیر عزای حسین بخواهیم به انقلاب و ولایت خدمت کنیم، این خدمت نیست خیانت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، گفت: . واقعه کربلا مختص شیعیان نیست. تعابیری که بزرگان اهل سنت در تعظیم وتکریم حماسه حسینی دارند، کمتر از علمای شیعه نیست. هموطنان مسیحی، یهودی و زرتشتی ما نیز در تکریم و تعظیم و حرمت نهادن به عزداری حسینی، احساسات زیبا و انسانی وصف نشدنی دارند که مجموعه این عواطف نشان می‌دهد کشور ما در دهه محرم به حسینیه ایران تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت برخی رفتارهای افراطی ما شیعیان، بخصوص در استفاده از ابزارها، اشعار و آواها، بیشترین آسیب را به عزاداری حسینی وارد می‌کند و به تعبیر شهید مطهری مظلومتر از خود امام حسین(ع)، عزاداری حسینی است که به دست ما تحریف شده است. البته مقصود شهید مطهری عمدتا نقد خرافات و تحریفات در روضه‌هاست که استفاده می‌شود تا بیشتر مردم را بگریانند.

وی با بیان اینکه؛ امروز دولتی کردن، هیجانی کردن و سیاسی کردن عزاداری حسینی سه آسیبی است که علاوه بر تحریف‌های مورد نظر شهید مطهری عزاداری حسینی را تهدید می‌کند، افزود: هم‌اکنون نیز حضور هر ساله بیش از ده میلیون زائر اربعین در عراق بدون استفاده از امکانات حکومتی و صرفا براساس عشق وارادت مردم به اباعبدالله‌الحسین صورت می گیرد، بنابراین جریانی که می‌خواهد عزاداری اهل بیت را وابسته به دولت و بودجه دولتی کند، به جای خدمت، ناخواسته به آن آسیب می‌زند.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه استفاده از ادبیات نامناسب به فرهنگ عاشورایی آسیب می‌زند، گفت: استفاده از نواهای غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و تاسی از موسیقی‌های شبیه جاز برای عزاداری، یا بکار بردن اشعاری با سطح ادبیات و تعابیر نازل درحالیکه ادبیات فارسی گنجیه‌ای غنی و بی‌نظیر از ادبیات آیینی را در خود جای داده است، تکریم اهل بیت نیست، بلکه تخفیف آل‌الله است، رفتارهایی نظیر قمه‌زنی یا استفاده از ابزارهایی که به بدن فرد عزادار و کودکان آسیب می‌زند، مغایر با سیره وروش ائمه است.

وی ادامه داد: سومین آسیب، سیاسی کردن عزاداری‌هاست، زمانی که در روایات و فقه ما، باب حسینی برای همه حتی غیرمسلمانان گشوده است، چرا برخی مداحان و سخنرانان تعابیری بکار می برند که موجب گریزان شدن اکثریت جامعه از این نوع مراسم می‌شود؟، آیا هر شخصی که به عنوان خادمی و غلامی اباعبدالله افتخار می‌کند نباید طوری عمل کند که نسل جوان، نخبگان و همه اقشار جامعه جذب این مشعل هدایت و کشتی نجات شوند؟

وی با بیان اینکه انقلاب به تعبیر امام خمینی از دل محرم و صفر زاده شد، گفت: چرا با سیاسی و جناحی کردن مراسم عزاداری و بکار بردن تعابیری دور از تقوا و سیره اهل بیت، به جای جاذبه، دافعه ایجاد می‌کنیم و این تصور خطاست که ما با مصادره عزاداری حسینی برای یک سلیقه و کوچک کردن چتر عالمگیر عزای حسین بخواهیم به انقلاب و ولایت خدمت کنیم، این خدمت نیست خیانت است.

وی افزود: بخش فرهنگی مدیریت شهری به جای وابسته کردن هیئات عزاداری، باید تلاش خود را در جهت تقویت فرهنگ اصیل عزاداری حسینی بکار بکار گیرد و در این راه از صاحب نظران، نخبگان و هنرمندان استفاده کند تا با فراگیر شدن فرهنگ حسینی در جامعه، بتوان  فساد، ظلم و رانت و تخلفات را ریشه کن کرد و هدف حماسه عاشورا را محقق نمود و در این مسیر از همه اساتید حوزه و دانشگاه و محققین و اهل نظر دعوت می‌کنیم تا دیدگاه‌های ارزشمند خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند و بتوانیم گام کوچکی در راه این رسالت بزرگ برداریم.

هاشمی همچنین در حاشیه جلسه  با بیان اینکه افشانی در جلسه امروز  از فعالیت‌های شهرداری، گزارشی ارائه کرد، گفت: ایشان در در مورد مسائل  همچون بانک شهر، پروژه‌های عمرانی، مذاکره با تعاونی سپاه در مورد طلب‌های شهرداری صحبت کرده و همچنین برخی از اعضای شورا نیز در رابطه با  نحوه نگاه به انتصابات، مدیریت، تخصص‌ها و ... توضیح داد.

وی ادامه داد: افشانی در مورد حضور خود در شهرداری تهران گفت که تابع قانون است، اما لازم است که قانون درست تفسیر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز