خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم:

برای رهایی از مشکلات فعلی باید بورس‌مان را فعال کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۸۱۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای رهایی از مشکلات فعلی باید بورس‌مان را فعال کنیم. جناب آقای جهانگیری گفت نفت را باید از طریق بورس بفروشیم ای کاش این اتفاق بیفتد، نفت را به طور کاغذی به مردم بفروشیم. نفت را می‌توان هم به صورت ارزی به مردم فروخت هم ریالی که سودش را به هر دو طریق می‌توان پرداخت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی «جمهوری اسلامی؛ سرمایه‌ها و چالش‌ها» گفت: فرصت‌ها در کشور ما به حمدالله بسیار زیاد است و شما هم بی‌خبر نیستید. ظرفیت اقتصاد ایران یک نیروی نخبه جوان است، ماشین‌آلات و ابزار فناوری همه محصول انسان هستند این انسان است که موتور رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی است.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس ما با یک کشور انقلاب کرده رو به رو بودیم و جنگی تحمیل شد و دشمن با تمام تجهیزات به میدان آمد. همین جوانان دشمن را متوقف کرده و آنها را به عقب راندند. خوشبختانه یک وجب از خاک ایران در اختیار دشمن قرار نگرفت. در این دفاع مقدس جوانانی ظهور کردند که واقعا نخبگان کم‌نظیری بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت یادآور شد: امروز هم در عرصه فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای، نانو هوافضا، سلول‌های بنیادی و مطالب دیگر نخبگان حضور دارند و مشغول به کار هستند پیشرفت‌های روشنی در این دانشگاه ما داریم باید از چنین ظرفیتی درست استفاده شود.

وی منابع طبیعی آب و خاک را از دیگر ظرفیت‌های موجود برشمرد و اضافه کرد: مهم مدیریت آب و خاک و استفاده از الگوهای کشت است که اگر درست انجام شود می‌توانیم تا ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کنیم. علاوه بر این ظرفیت معادن و انرژی‌های فسیلی اکنون روزانه حدود ۸ میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کنیم و از نظر ذخایر هم ایران در رده بسیار بالای جهانی قرار دارد.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های ما ظرفیت گردشگری است؛ گردشگری ظرفیت بسیار بالایی است ایران از نظر آثار باستانی جزو ۱۰ کشور دارای آثار باستانی هدف برای گردشگران است و از نظر گردشگری مذهبی ایران جایگاه بسیار بالایی دارد. در گردشگری پزشکی هم درآمد بیمارستان‌های ما با ارائه خدمات به بیماران در حدود یک میلیارد دلار است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش گفت : یکی از ظرفیت‌های ما که البته از سویی تهدید است نقدینگی یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی است که یک تهدید جدی است و آثار آن را هم اکنون مشاهده می‌کنیم. اما در عین حال می‌تواند یک فرصت و یا یک ظرفیت باشد و می‌تواند یک جهش در تأمین مالی بنگاه‌های متوسط و کوچک قرار بگیرد که ظرفیت‌های خالی این‌ها را پر کند.

وی افزود: امروز خبرها می گوید که نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار ارز در اختیار مردم است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و ظرفیت دیگر ظرفیت طلای ایران است. ما دومین کشور مصرف‌کننده طلا در منطقه هستیم.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: آنچه که ما به لحاظ مشکلات با آن روبرو هستیم، تورم، بیکاری گسترده، بی‌ثباتی در قیمت ارز و سکه و کاهش اعتماد عمومی و کاهش امید به آینده، تحریم‌ها و جنگ روانی است که این موارد چالش‌های جدی است. اگر ما بخواهیم ریشه‌یابی کنیم عواملی در کوتاه مدت اثر گذار بودند و عواملی در بلندمدت  باعث ایجاد این وضعیت شدند؛ عوامل کوتاه مدت اتفاقاتی است که سال گذشته و امسال رخ داد. شهریور سال گذشته بانک مرکزی به حساب اینکه نرخ سود بانکی ۲۰ درصد و بالاتر است که باید مدیریت شود اعلام کرد سود بانکی بلندمدت و کوتاه‌مدت ۱۰ درصد است و ما آن را نظارت می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اصل این کار مورد قبول است؛ چراکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده بود در حالی که ۱۰ درصد شدن نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی بی‌معناست. از اینجا جای ایراد به بانک مرکزی نبود اما در شرایطی بانک مرکزی این کار را انجام داد که اثر مخربی داشت. آن شرایط این بود که انتقال ارز از داخل به خارج به صورت عرضه اسکناس با دشواری روبرو بود و بانک مرکزی می‌خواست ارز را روزانه به بازار عرضه کند و با اقداماتش سیگنال منفی متوجه بازار شد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: این اتفاق دیوان نرخ ارز ما را افزایش داد دولت به فکر این افتاد که وقتس موسسات مالی و اعتباری با مشکل روبرو شدند و مردم و سپرده‌گذاران معترض بودند این موسسات را مدیریت کند، برای مدیریت موسسات و پرداخت سپرده مردم ۱۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد.

وی تصریح کرد: البته به اعتقاد من راه دیگری وجود داشت این تصمیمی بود که گرفته شد. استقراض از بانک مرکزی بر خلاف قانون است. حتماً نشستی برگزار شده و مجوزهای لازم را گرفتند. سپرده‌گذاران که این پول را به دست آوردند ترجیح دادند ارز و سکه خریداری کنند. ریشه این شوک ارزی البته همزمان شد با جنگ روانی آمریکا نسبت به ایران و جنگ اقتصادی آمریکا با ایران. آمریکا تهدید کرده بود که در دو مرحله تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: این تهدیدها جنگ روانی بود انتقال ارز به صورت اسکناس با دشواری روبرو بود. در این شرایط یک نوع اشتهای کاذب برای دلالان پدید می‌آید و وارد می‌شوند و از طریق دلالی قیمت ارز را با شتاب بالا می‌برند. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد و قیمت ارز شتاب آمیز بالا رفت و در پی آن قیمت سکه افزایش یافت.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه حرص و طمع در بخشی از جامعه ما وجود دارد، گفت: خصوصاً در  آنهایی که نقدینگی‌های بسیار بزرگی در اختیار دارند این حس سیری‌ناپذیر است و این افراد از چنین شرایطی استفاده می‌کنند و می‌بینید همین مسائل موجب باعث ایجاد مشکلات می‌شود.

وی گفت: این مسائل ریشه در تاریخ اکتشاف نفت دارد، بعد و قبل از انقلاب ما ۷۰ تا ۷۵ درصد اتکا به درآمد نفتی داشتیم اما پس از انقلاب ۴۰ تا ۴۵ درصد شده است، صادرات نفت کاهش پیدا کرده بود. این موجب شد درآمد نفتی ما کاهش پیدا کند و سهم دولت از درآمدهای بودجه عمومی به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. اما مجددا به ۴۰ درصد باز گشت.  

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: اتکای نفت به بودجه عامل مهم تزریق نقدینگی به کشور ما است. سازوکار ما این است که به مجرد اینکه درآمدهای ارزی به حساب‌های خارجی بانک مرکزی می‌نشیند بر اساس قانون بودجه صحنه در اختیار دولت قرار می‌گیرد درحالیکه این ارز هنوز در اختیار قرار دولت قرار نگرفته است تا بتواند آن را عرضه کند تا نقدینگی را جمع کند و به بانک مرکزی می‌گوید معادل ارزی این نقدینگی را در اختیار ما قرار بده این نکته کلیدی رشد نقدینگی و تزریق نقدینگی در اقتصاد کشور ماست.

وی افزود: اکنون ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بانک‌های ما به بانک مرکزی بدهکار هستند. یکی از اجزای پایه پولی ذخایر بانک مرکزی بدهی دولت به بانک مرکزی است. مجموعه پول و مسکوکات در کشور ما زیر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

صباحی‌مقدم با بیان اینکه راه علاج این بیماری شناخته شده است، گفت: من به مهمترین راه حل‌ها می‌پردازم از اول جلوی رشد نقدینگی را باید گرفت. اطلاعاتی که من دارم مشان می‌دهد ده هزار میلیارد استقراض از بانک مرکزی به ۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: سیستم بانکی ما باید اصلاح شود، چه کنیم باید؟ باید بورس‌مان را فعال کنیم. جناب آقای جهانگیری گفت نفت را باید از طریق بورس بفروشیم ای کاش این اتفاق بیفتد، نفت را به طور کاغذی به مردم بفروشیم. نفت را می‌توان هم به صورت ارزی به مردم فروخت هم ریالی که سودش را به هر دو طریق می‌توان پرداخت کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: می‌توانیم ابتدا ۵۰۰ میلیون دلار بفروشیم اگر جواب داد بعد یک میلیون دلار بفروشیم. توتال می‌خواست ۵ میلیون دلار به ما سود دهد با این روش ما می‌توانیم این ۵ میلیون دلار را جمع کنیم. نکته بعدی قطع امضاهای طلایی است. راه حل بعدی قطع وابستگی بودجه به نفت است . در این صورت رونق کسب و کار به وجود می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز