خبرگزاری کار ایران

کلانتری در دیدار با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو مطرح کرد:

تشدید وضعیت آلودگی هوا در صورت بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۶۱۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: اگر نتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات اثربخشی انجام دهیم، قطعا وضعیت آلودگی هوا بدتر می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در نشست با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه ما در محیط زیست استان تهران وظایف و مسئولیت‌های وسیعی داریم، گفت: تهران وضعیت متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد و با توجه به اینکه در تهران آمایش سرزمین انجام نشده، جمعیت متراکمی در پهنه اندک جغرافیایی مستقر شده است.

وی معضلات محیط زیست در استان تهران را نیز به فراخور جمعیت، افزون دانست و اظهارداشت: علاوه بر جمعیت ثابت تهران، حدود سه میلیون نفر نیز جمعیت شناور در تهران داریم و در مجموع بالای ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه از طرفی منابع آبی در تهران بسیار مهم و محدود است، تصریح کرد: پنج حوزه آبی در تهران و البرز وجود دارد که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته و حفاظت از آن‌ها نیز برعهده محیط زیست است.

کلانتری ادامه داد: ۲۹ درصد جغرافیای استان در محدوده حفاظتی و مناطق تحت مدیریت محیط زیست است و این نشاندهنده وسعت وظایف محیط زیست بوده و بر همین اساس محیط زیست در استان تهران نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری است.

وی توجه ویژه به رفع معضلات محیط زیست استان تهران در موضوعات مختلف را مهم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دغدعه‌های موجود و قدیمی در استان تهران، موضوع آلودگی هوا خصوصا در نیمه دوم سال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه افزایش زیرساخت‌های مترو در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد، ابراز داشت: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا خطوط اصلی شبکه مترو بیش از ۱۲ خط است و در تهران نیز باید به توسعه خطوط مترو توجه ویژه‌ای معطوف شود.

کلانتری با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌ها و تمام خودروهای ون در حال تردد در تهران به پایان عمر خود رسیده و این بر تشدید آلودگی هوا اثر مضاعفی دارد، عنوان کرد: براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیگیری‌های انجام شده، مقرر شده است امسال ۱۰ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود، ولی تاکنون ۳۰۰ دستگاه تاکسی جایگزین شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دوست و یار حمل و نقل عمومی است، یادآور شد: توسعه حمل و نقل عمومی برای حفظ محیط زیست بسیار ضروری است و انتظار می‌رود دولت در این‌ خصوص ورود کاملی داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید اینکه چند ابزار در جهت توسعه زیرساخت‌های مترو تهران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، بیان کرد: از جمله آن عوارض آلایندگی است که می‌تواند بخشی از آن به بهبود زیرساخت‌های مترو و در نهایت توسعه محیط زیست کمک کند و درآمدهای دیگر از جمله یارانه مترو و عوارض معاینه فنی نیز می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

کلانتری به موضوع آموزش‌های محیط زیست در مترو اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش‌های محیط زیست انتظار ما این است که یک کار مشترک برای مردم و بهره‌برداران انجام شود؛ چراکه به سبب سفرهای درون شهری مردم، مترو ظرفیت مناسبی برای آگاهی بخشی و ارتقا فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در تهران در حالت خوشبینانه ۱۰۰ روز هوای ناسالم در سال داریم و در واقع بیش از نیمی از سال هوا آلوده است، اظهار داشت: محیط زیست برای کاهش و رفع آلودگی هوا، قطعا از توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات اثربخشی انجام دهیم، قطعا وضعیت آلودگی هوا بدتر می‌‌‌شود، تصریح کرد: اگر مترو در تهران نبود این جمعیت چگونه می‌توانست جابجا شود و این نشاندهنده نقش تاثیرگذار مترو در حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه متروی تهران در رنکینگ جهانی در رتبه ۱۲ قرار دارد و این قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: موضوع صرفه‌جویی در انرژی، آب، برق و کاغذ می‌تواند مترو را به عنوان یک دستگاه خدماتی پیشرو در مدیریت سبز استان تهران معرفی کند.

همچنین در ادامه این نشست فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضمن استقبال از تعامل محیط زیست و مترو، با اشاره به اینکه ناوگان متروی تهران روزانه ۲ میلیون نفر مسافر را جابجا می‌کند، ابراز داشت: ما در متروی تهران آمادگی کامل داریم که در حوزه محیط زیست آموزش‌های مشترک داشته باشیم و این ظرفیت مناسبی برای اطلاع رسانی و آموزش های لازم به شهروندان است.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است در زمانی که مردم در ایستگاه‌های مترو هستند، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی داشته باشیم، عنوان کرد: تلاش ما این است ضمن اینکه مشکلات خود را به مردم منتقل نکنیم، بتوانیم این حوزه حمل و نقل را در کلانشهر تهران مدیریت کرده و با رفع مشکلات موجود بهترین بهره‌برداری را از مترو داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه در مجموعه مترو موضوعات مربوط به حوزه محیط زیست بر مبنای برنامه‌های موجود تعقیب می‌شود، یادآور شد: این موضوع از آموزش چهره به چهره پرسنل تا حتی آموزش‌هایی که از طرق مختلف در ایستگاه‌های ما در بحث‌های فرهنگی و زیست محیطی انجام می‌شود، ادامه خواهد داشت.

نوبخت با تاکید بر اینکه فرآیند خوداظهاری را به طور کامل انجام داده و آلاینده‌های زیست محیطی را به طور دائم رصد و کنترل می‌کنیم، بیان کرد: موضوعات محیط زیستی برای ما اهمیت زیادی دارد؛ چراکه بسیاری از این موضوعات برای سلامت مسافران و پرسنل خود ما مهم و ضروری است.

وی همچنین توضیحاتی درباره وضعیت کنونی و آتی مترو تهران درحوزه‌های مختلف ارائه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز