خبرگزاری کار ایران

در نشست قومیت و هویت ملی مطرح شد:

انقلاب مشروطه گفتمان فرهنگ را با تکریم فرهنگ مردم آشکار کرد

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۴۹۷

برای نخستین بار بار انقلاب مشروطه گفتمان فرهنگ را با تکریم فرهنگ مردم آشکار و راه را برای درک و بازنمایی مردم شناختی فرهنگ در حوزه‌های مختلف گشود .

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) در نشست "قومیت و هویت ملی" به تاثیر انقلاب مشروطه در ایجاد چارچوبی گفتمانی برای ظهور رشته مردم شناسی در تاریخ ایران پرداخت.

او در آغاز سخنان خود با عنوان "مشروطیت و مردم شناسی به مثابه گفتمان" گفت: انقلاب مشروطه یکی از چشم اندازهای مهمی است که در آن اقوام ایرانی با یکدیگر در مسیر شکل بخشی به جامعه قانونی؛ جامعه مدنی و مردم سالاری قدم بر می‌دارند و افق نگاه مردم ایران نسبت به جامعه و جهان عوض می‌شود.

وی با بررسی انقلاب مشروطه و پیدایی ادبیات چند صدایی در قالب رمان؛ ترجمه رمان، شعر ملی و مردمی؛ شعر مطبوعاتی و.... تغییر گفتمان فرهنگ را با تاکید بر مردم به مثابه ارزش و فرهنگ مردمی به مثابه خاستگاه ارزش‌های زیبایی شناختی؛ معرفتی و خلاقیت به بحث گذاشت و آن را پدید آورنده چارچوب گفتمانی برای ظهور دانش مردم شناسی در ایران دانست.

وی اظهار داشت: برای اولین بار انقلاب مشروطه گفتمان فرهنگ را با تکریم فرهنگ مردم آشکار و راه را برای درک و بازنمایی مردم شناختی فرهنگ در حوزه های مختلف باز کرد و به این ترتیب ادبیات تک صدایی دیوانی به ادبیات و هنری چند صدایی در عصر قاجار تبدیل شد.

موسیقی عامل اتحاد و وحدت اقوام ایرانی

 محمدعلی مراتی استاد دانشگاه هنر سخنران دیگر این نشست با مروری بر تاریخ مطالعات قوم موسیقی شناسی در ایران؛ یکی از حوزه‌های اتحاد و وحدت اقوام ایرانی را موسیقی دانست و تنوع و یکپارچگی موسیقی اقوام ایرانی را با نمونه‌هایی چند به نمایش نهاد و ازجمله به بحث درباره موسیقی با وزن هجایی در کرمانشاه پرداخت.

وی اظهار داشت: از حدود قرن هشتم تا نوزدهم یعنی مطالعات مراغی تا وزیری با دوره‌ای رو برو هستیم که نشانی از مطالعه موسیقی در ایران در دسترس نیست.

پروانه قاسمیان متخصص پوشاک سخنران دیگر این نشست با مروری بر تاریخ پوشاک زنان ایران از دوره باستان تاکنون تداوم سنت‌های پوشاکی زنان ایرانی را نشان داد و نمونه‌هایی از دو دوره باستان و معاصر را به بحث نهاد و سپس پوشاک زنان گیلان را با زنان سایر نقاط ایران به شکل تطبیقی تحلیل کرد.

این نشست با اجرای نمونه‌هایی موسیقی اقوام ایرانی به پایان رسید.

نشست قومیت و هویت ملی به مناسبت روز ملی مردم شناسی زادروز ابوریحان بیرونی توسط کتابخانه ملی ایران با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده هنرهای سنتی در تالار فرهنگ مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز