خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

۲.۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تاکنون به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۸۲۷

وزیر جهاد کشاورزی گفت:تاکنون ۲.۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تاکنون به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده که بیش از ۸۰۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید انجام یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی در حاشیه بازدید از باغ پسته الگویی با رقم کشت بافت «یو.سی.بی.وان» در شهرستان دامغان در جمع خبرنگاران با اشاره به این که افزایش بهره وری آب از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید است،اعلام کرد:از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲.۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده که بیش از ۸۰۰ هزار هکتار آن در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام یافته است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند.

حجتی با بیان این که توسعه کمی و کیفی سامانه های نوین آبیاری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد،خاطرنشان کرد:به منظور افزایش بهره وری آب،سیستم های نوین آبیاری از قطره ای به زیرسطحی و همچنین هوشمندسازی سیستم ها در حال تغییر است.

وزیر جهاد کشاورزی،توسعه کشت نشایی به جای بذرکاری،انتقال فصل کشت از بهار به پاییز به منظور استفاده از آب سبز (باران) و همچنین کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر همچون ذرت را از دیگر برنامه های این وزارت برای افزایش بهره وری آب برشمرد و افزود:نیاز کشور به محصولات آب بر مانند ذرت از طریق واردات تامین و در این فرآیند مقدار زیادی آب مجازی به کشور وارد می شود.

وی،توسعه گلخانه ها را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های مصوب اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد:در کشت های گلخانه ای مصرف آب تا ۹۰ درصد کاهش و میزان تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

حجتی با اشاره به شرایط اقلیمی استان سمنان بر ضرورت توسعه گلخانه ها در این استان تاکید کرد و گفت که در زمینه گسترش کشت های گلخانه ای در استان سمنان باید اهتمام بیشتری شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص قیمت لبنیات اظهار داشت: از سال ۹۳ قیمت ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران تصویب شد ولی هیچگاه شیر با این قیمت از دامداران خریداری نشد.

وی با بیان این که قیمت خرید شیرخام از دامداران در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ تومان است،گفت که با توجه به افزایش قیمت جهانی نهاده ها و همچنین تغییر نرخ ارز تخصیصی برای نهاده ها از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، قیمت تعیین شده برای خرید شیر خام منطقی و متعادل است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:برای پایداری تولید و حفظ وفاق ملی باید همه به قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پایبند باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز