خبرگزاری کار ایران

در سی و پنجمین نشست هماهنگی خدمات سفر؛

تاکید بر ­اقتصادی شدن شبکه حمل و نقل جاده‌ای در گردشگری

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۰۱۷

در سی و پنجمین نشست هماهنگی خدمات سفر با حضور اعضای اصلی این ستاد در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر ضرورت اقتصادی شدن شبکه داخلی بخش حمل و نقل جاده‌ای در حوزه گردشگری و سفر و توسعه زیرساخت شبکه جاده‌ای تأکید شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست ضمن قدردانی از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای در ارایه خدمات مطلوب به مسافران و کاربران جاده‌ای، اظهار داشت: محور اصلی گردشگری داخلی کشور، شبکه جاده‌ای است و بیشترین زمان سفر در کشور در مسیرهای جاده‌ای انجام می‌شود، از این‌رو در حوزه گردشگری باید این شبکه‌های ارتباطی، اقتصادی شوند و با توسعه محورهای پرتردد و مسیر سفر توریست‌های داخلی و خارجی، خدمات بهتر و مطلوب‌تری به کاربران جاده‌ای ارایه شود.

وی با بیان این که هدف اصلی این ستاد، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوزه خدمات‌رسانی به هم‌وطنان است، افزود: اعضای حاضر در این نشست باید دیدگاهها و پیشنهادهای خود را باتوجه به مشکلات موجود در حوزه‌های ذی‌ربط ارایه کنند و این نشست‌ها خروجی‌های خوبی در توسعه ساختار گردشگری در کشور داشته باشد.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به این که هدف‌گذاری‌ها باید هدفمند و هوشمند باشد و در هر استان باتوجه به موقعیت‌ها و امکانات هر استان، توجیه اقتصادی سفرها در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در برخی مقاصد گردشگری نیاز به احداث هتل‌های درجه یک و گران قیمت نیست و می‌توان با راه‌اندازی هتل‌کاروان‌ها و کمپ‌های گردشگری، بازدیدکنندگان و مسافران از آن مقصد، با پرداخت هزینه های کمتر، افزایش پیدا کند.

براساس این گزارش عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گزارشی از عملکرد این سازمان در جابه‌جایی کالا و مسافران در کشور ارایه کرد و افزود: بیش از 90 درصد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور در شبکه‌های جاده‌ای انجام می‌شود و در سال گذشته بالغ بر 250 میلیون نفر مسافر و 580 میلیون تن کالا از طریق شبکه جاده‌های کشور جابه‌جا شدند.

وی همچنین اظهار داشت: در بخش حمل ونقل بین‌المللی هم بالغ بر 3 میلیون نفر جابه‌جایی در 24 مرز فعال صورت گرفته است که پایانه‌های مرزی مهران، بازرگان و شلمچه بیشترین ترددها را داشته‌‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که 720 مجتمع خدماتی – رفاهی فعال در جاده‌های مواصلاتی کشور به هم‌وطنان خدمات مختلفی ارایه می‌کنند، افزود: برای توسعه خدمات به مسافران جاده‌ای، 410 مجتمع دیگر در مرحله ساخت قرار دارند و صدور مجوز به متقاضیان احداث سایر مجتمع‌ها در جاده‌های کشور در دست بررسی و استعلام است که امید است با مساعدت و ارایه تسهیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر این مجتمع‌ها هر چه زودتر با بهترین خدمات و امکانات در اختیار مردم و خدمات‌گیرندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی دارد با تشکیل تیم کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد اولویت‌های توسعه زیرساخت‌ها و مقاصد گردشگری را تعیین کرده و برای افزایش خدمات و ارتقای ایمنی این محورها اقدامات لازم انجام شود.

برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع

مهران قربانی عضو هیئت عامل و نماینده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه ایمنی راه‌ها نیز در سخنانی با اشاره به گستردگی شبکه راه‌های ارتباطی در کشور اظهار داشت: در کنار وظایف اصلی ساخت نگهداری و بهسازی راه‌ها در کشور، می‌بایست از منظر اقتصاد حمل و نقل نگاه ویژه‌ای به شبکه‌های جاده‌ای داشت و با اقتصادی و تجاری‌سازی فعالیت‌های حمل و نقلی جاده‌ای، منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای ایمنی در جاده‌ها تأمین شود.

قربانی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع، زیرساخت‌ها و تأسیسات مورد نیاز توسعه پیدا کند و گام اول در این راستا، شناسایی مشکلات اصلی در استان‌ها و محورهای ارتباطی است.

وی با بیان این که در سال گذشته زیرساخت‌های کشور ما، از سوی اتحادیه اروپا قابل قبول و برخورداری از مطلوبیت نسبی شناخته شد، افزود: در کنار کارهای فنی و عمرانی، اقدامات و برنامه‌های فرهنگی هم مورد نیاز است تا با همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و هم‌وطنان بهره‌گیری از خدمات و ایمنی در سفرها ارتقا پیدا کند.

استفاده از تکنولوژی نوین و هوشمند در حمل و نقل

در بخش دیگری از این نشست داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گزارشی از عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر در جابه‌جایی مسافران و کالا در کشور ارایه کرد و افزود: به منظور دستیابی به هدف انجام سفرهای ایمن و روان در جاده‌های کشور، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و سیستم‌های هوشمند در این سازمان در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر کلیه اطلاعات حمل و نقل کالا و مسافر از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام و ثبت می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: با توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات، دستگاه توزین،‌ تابلوهای پیام‌رسان و غیره، اقدامات قابل توجهی در زیرساخت‌ های ایمنی راه‌ها انجام شده است.

در ادامه این نشست خدابخش استاندار آذربایجان‌ شرقی، به وضعیت راه‌های ارتباطی و خدمات حمل و نقل جاده‌ای در استان اشاره کرد و افزود: جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان به طور مستمر برگزار می‌شود، به ویژه در ایام اوج سفرها با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت امر آموزش به رانندگان در سفرهای جاده‌ای، افزود: باتوجه به این که عامل اصلی 90 درصد تصادفات منجر به فوت، نیروی انسانی است از این رو آموزش رانندگان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و رانندگان از آثار سوء و مخرب تصادفات جاده‌ای آگاهی پیدا کنند.

سرهنگ جهانی نماینده پلیس راهور ناجا با حضور در این نشست، با بیان این که 64 درصد تصادفات جرحی و فوتی در 30 کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دست‌اندرکار باید در جهت ارتقای ایمنی در این ورودی‌ها تلاش کنند، تا رانندگان با کنترل سرعت و آرامش پایان سفرهای جاده‌ای را ایمن‌تر رانندگی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز