خبرگزاری کار ایران

افتتاح ۳ طرح پتروشیمی فردا با حضور رئیس جمهوری

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۰۶۶

سه طرح جدید فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند سه شنبه از سوی رئیس جمهوری در عسلویه به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

به گزارش ایلنا، در شرایط کنونی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران حدود 62 میلیون و 150 هزار تن (بدون احتساب پتروشیمی تعطیل شده آلیانس) است که با بهره‌برداری از دو مجتمع تولیدی فاز سوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مرجان این ظرفیت از مرز 65 میلیون و 550 هزار تن در سال عبور می‌کند.

بر این اساس به‌زودی فاز سوم پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 750 هزار تن اوره و آمونیاک و پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز نخست پتروشیمی دماوند با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

پردیس بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره جهان

با بهره‌برداری رسمی از فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه و جهان با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و 265 هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می‌شود.

هزینه اجرای این پروژه 502 میلیون یورو بوده که از محل درآمد فازهای نخست و دوم مجتمع پتروشیمی پردیس تأمین شده ‌است. این هزینه شامل احداث واحدهای جانبی یوتیلیتی از جمله دو بویلر هر کدام به ظرفیت 150 تن در ساعت، طرح توسعه ‌آبگیر و احداث واحد تولید آب ‌DM‌ به ظرفیت 300 مترمکعب در ساعت است.

افتتاح طرح جدید متانول ایران

ساخت و بهره‌برداری از سه طرح جدید تولید متانول شامل پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون و 310 هزار تن متانول، پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول، همگی با پیشرفت نزدیک به 100 درصد در حال انجام است.

تولید تجاری متانول در پتروشیمی مرجان از 29 مرداد ماه امسال آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فازهای دو و سه طرح پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان به منظور تامین برخی خدمات یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی) این مجتمع تابستان امسال به بهره‌برداری رسیده است.

شرکت پتروشیمی دماوند، مجری طرح تامین یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

پیش از این قرار بود یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی فازدوم عسلویه مانند فاز یک، به صورت متمرکز تامین شود، اما با توجه به روند پیشرفت پتروشیمی مرجان و زمان‌بر شدن روند خصوصی‌سازی طرح دماوند، پتروشیمی مرجان با تغییر راهبرد و برای جلوگیری از تاخیر در تولید، اقدام به ساخت واحد ASU (تولید اکسیژن) کرده است.

گشایش فاز نخست طرح پتروشیمی دماوند

ساخت یوتیلیتی متمرکز یکی از سیاست‌های کلان دولت به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر بوده و همسو با این سیاست کلان ساخت پتروشیمی دماوند با هدف تامین خدمات جانبی پتروشیمی‌ها در فاز دوم عسلویه در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس، هفته جاری فاز نخست پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یک هزار و 900 مگاوات برق شامل 12 توربین و واحد بخار این نیروگاه ساخته شده و آماده بهره‌برداری رسمی است.

در کنار راه‌اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره‌برداری از تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق، هم‌اکنون امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.

طرح پتروشیمی دماوند برای تامین یوتیلیتی و خدمات جانبی مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی، الفین‌های (5، 11، 12، 14 و 16) متانول‌های (کیمیای پارس خاورمیانه، دنا، سبلان، ونیران، مرجان، دی پلیمر آرین، آرمان متانول و متانول/ آمونیاک ارگ شیمی پارسا) جداسازی اتان، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مهر، طرح‌های آمونیاک – اوره (هنگام، هرمز و لاوان) آمونیاک 2، توسعه پتروشیمی جم و پلی استایرین پارس، طرح PP/PDH شرکت مهر پترو کیمیا و MEG مروارید در زمینی به وسعت 90  هکتار در محدود فاز 2 طرح‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث خواهد شد. ماده اولیه این طرح گاز طبیعی و آب دریاست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز