خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست اعضای مجمع نمایندگان خوزستان:

اگر طرح دانشگاه تهران در مورد سد گتوند قابل قبول است، درمجلس مطرح کنید

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۹۲۸

وضعیت آب استان خوزستان در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (یکشنبه ۱۱ شهریور) و با حضور وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه وضعیت آب یکی از مشکلات و مسائل مهم است که باید راه حل اساسی برای آن یافت، گفت: این مسئله فقط مربوط به خوزستان نمی شود، بنابراین باید طرح جامعی برای آن ارائه شود. ضمن اینکه استان خوزستان با مشکل گردوغبار و مشکلات ناشی از جنگ هم روبرو شده به همین دلیل باید توجه بیشتری به آن شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه طرح آمایش سرزمین هنوز اجرا نشده تا مشخص شود که برای توسعه استان خوزستان تجارت یا صنعت مناسب است، چون در کل کشور این طرح اجرا نشده بنابراین جانمایی ها به درستی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی چند اقدام به صورت فوریتی و تعدادی هم به صورت میان مدت باید انجام شود، تاکید کرد: وزارت نیرو در رابطه با رفع مشکل نخیلات باید آب بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا نخل ها از بین نرود، البته گفته اند می توانند در حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب به سمت آن رها سازی کنند تا نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان از این وضع میانی خارج شوند، بنابراین باید این کار را سریعتر انجام دهند تا مشکلات کنونی این بخش رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حقابه استان خوزستان که از سوی تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان درخواست شده بود،خاطرنشان کرد:حقابه این استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و وزارت نیرو باید در سطح کلان بدان توجه کند تا فشار فقط به استان خوزستان وارد نشود. همچنین در مورد سدهای آبی که برای جلوگیری از ورود آب دریا احداث شده، باید در اولویت قرار بگیرد و اگر کمبود منابع هم وجود دارد، باید رفع آن در اولویت باشد تا حداقل برای آینده این مشکل وجود نداشته باشد. این اقدامات پرهزینه نیست بنابراین اگر مشکل منابع هم دارید، از طریق جلسه سران قوا مطرح کنید و برای کمبود آن منبعی معین کنید تا ما هم در این جهت کمک کنیم.

وی با اشاره به اظهارنظر وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اینکه اگر در رهاسازی آب مدیریت یکسانی وجود نداشته باشد، مشکل اجتماعی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: در این مورد وزیر نیرو باید ورود پیدا کند، چراکه شما در یک زمان ۳۷۰ میلیون مترمکعب و در زمانی دیگر ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب زیر پل اهواز رها می کنید که این موضوع مشکل اجتماعی ایجاد می کند،اگر در این زمینه بتوانید یک تناسب داشته باشید، هم مشکل نمایندگان حل می شود و هم مردم می توانند برای زندگی خود یک برنامه قابل پیش بینی داشته باشند، بنابراین باید در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی به یک توافقی برسید و این موضوع را ساماندهی کنید تا بتوان تعریف درستی از آن ارائه داد.

لاریجانی در رابطه با مشکل میزان آب مصرفی برای کشت نیشکر در استان خوزستان، یادآور شد: ارائه طرح برای مدیریت آب در مورد کشت چغندر و نیشکر زمانبر است، ولی باید بدان توجه کنید، البته نه به این معنا که کشت نیشکر را تعطیل کنید، بلکه باید روش کار را تغییر دهید تا از آب بتوان به شکل بهتری استفاده کرد، مسئله آب برای ما مهمتر از سایر مقوله هاست، اما معنایش این نیست که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از کار مرخص شوند، بنابراین روش کار باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تغییر کشت و نوع آبیاری باید وزارت جهادکشاورزی به سهم استان خوزستان توجه بیشتری کند و حتی اگر لازم باشد در این مورد از سران قوا اجازه بگیرد و با استفاده از آبیاری تحت فشار یا نوین از آب موجود بهتر استفاده کند، ضمن اینکه در این مورد باید برای استان خوزستان اولویت قائل شد.

وی در مورد پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تجدیدنظر در تعیین سهم آب کل کشور تاکید کرد: توجه به این پیشنهاد ضروری است و باید در این مورد سریعتر اقدام کنید و همه پای آن بایستید تا طرح آمایش آب که پیش از این هم مطرح شده بود زودتر به نتیجه برسد و سهم آب مناطق مشخص شود، ضمن اینکه کارگروهی که برای بررسی این مهم از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل شده، باید از رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز دعوت به عمل آورد تا در این مورد به یک مدلی برسند و آن را در مجلس مطرح کنند تا انتظارات و برنامه های هر استان از سهم آب مشخص شود، چراکه شرایط کنونی کشور اقتضا می کند همه یک ایده را دنبال کنند تا نگرانی ها و کشمکش های موجود رفع شود.

لاریجانی در رابطه با وضعیت سد گتوند اظهار کرد: سد گتوند موضوع مهمی است و اگر طرح دانشگاه تهران در این مورد قابل قبول است، درمجلس مطرح کنید، از سوی دیگر مشکل برق هم که گزارش شده و گفته شده ۷ هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای آن صورت گرفته است، پیشنهاد خود را مطرح کنید، چرا که برق برای کل کشور مهم است اما در خوزستان به دلیل گرمای هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین برای اینکه در سال آینده با مشکل مواجه نشویم برنامه مدونی به جلسه سران قوا ارایه شود. همچنین موضوع انتقال آب نیز به تدوین طرحی جامع نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز