خبرگزاری کار ایران

جذب نقدینگی های سیال در بازار سرمایه

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۹۷۸

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ سهامداری را یکی از نکات بارز سازمان بورس طی یک سال اخیر دانست.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، اقدامات اخیر سازمان بورس طی یک ساله گذشته را عامل جذب نقدینگی، تسهیل نقد شوندگی و افزایش شفافیت دانست و  در این خصوص عنوان کرد: افزایش حجم و عمق بازار سرمایه و ورود شرکت های جدید به آن نخستین اقدامی بود که طی سال گذشته موجب جذب نقدینگی های سیال در کشور شد. شرکت هایی که وارد بازار سرمایه شدند سودآور بودند و موجب شدند سرمایه گذاران بتوانند در مدت زمان کم از سود خیلی منطقی و خوبی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته تعداد زیادی از شرکت ها توانستند از طریق بازار سرمایه با هزینه کم تامین مالی کنند و بدین نحو، مسیر حرکت اقتصاد از حالت سنتی و بانک محور به حالت مدرن و بازار سرمایه محور هموارتر شد و می توان این اقدام را یکی از مهم ترین تمهیدات بازار سرمایه طی یک سال گذشته دانست.

کوتاه شدن زمان توقف نمادها و حذف EPS تصمیمی تأثیرگذار در بازار  

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان از دیگر رویدادهای مهم  بازار سرمایه را اصلاح دستور العمل های مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها دانست و گفت: کوتاه شدن زمان توقف نمادها باعث شد نگرانی سرمایه گذاران نسبت به نقدشوندگی سهام  کاهش داشته باشد و بتوانند با اطمینان خاطر بیشتر وارد بازار سرمایه شوند.

وی به حذف EPS اشاره کرد و افزود: حذف EPS متناسب با عملکرد سایر بورس های پیشرفته دنیا به وقوع پیوست. از آنجایی که معمولا در حسابداری به اصل محافظه کاری توجه زیادی می شود بر همین اصل، شرکت ها  EPS خود را بسیار محافظه کارانه اعلام می کردند. از طرف دیگر، شرکت هایی بودند که اخلاق حرفه ای را کمتر رعایت می کردند و در EPS وضعیت شرکت را به صورت عمدی دور از واقعیت نشان می دادند.

مهرآور افزود: در این شرایط بود که سازمان بورس و اوراق بهادار مانند سایر بورس های پیشرفته، در یک اقدام بسیار خوب، اعلام کرد شرکت ها دیگر نیازی به اعلام EPS ندارند. اوایل کار شاید این ایراد مطرح شد که عدم اعلام EPS شرکت ها در کوتاه مدت  بازار را دچار مشکلات آتی می کند. اما در  بلند مدت، حذف EPS مورد اقبال افراد حقوقی و حرفه ای قرار گرفت و این اقدام برای سهامداران منافع زیادی در برداشت.

بورس کالا شفاف و اثر بخش

وی در خصوص تمهیدات بورس کالا برای رونق معاملات گفت: سال گذشته تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی بورس کالا برای پذیرش شرکت ها و همچنین شفافیت در قیمت گذاری، باعث شد خریداران شرکت ها برای ورود به این بازار ترغیب شوند.

سازمان بورس پیش قدم در کاهش هزینه های معاملاتی

مهرآور  کاهش هزینه های معاملاتی توسط سازمان بورس را  یکی از مهمترین اتفاقات سال جاری دانست و گفت: سازمان بورس در کاهش کارمزدهای حاصل از داد و ستد سهام پیش قدم شد و با کاهش هزینه های معاملاتی توانست نرخ معاملات را برای سهامداران کاهش دهد. پس از سازمان بورس، کانون کارگزاران نیز به صورت داوطلبانه 20 درصد از کارمزد خود را کاهش داد و اکنون نیز مالیات بر داد و ستد سهام از سوی سازمان مالیاتی 80 درصد کاهش یافت و قطعا این رویداد ها در کنار هم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه را تسهیل می کنند.

ارتقاء فرهنگ سهامداری در بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ سهامداری را یکی از نکات بارز سازمان بورس طی یک سال اخیر دانست و افزود: برگزاری لیگ ستارگان بورس با هدف ارتقاء فرهنگ سهامداری در میان جوامع تحصیلکرده و دانشگاهی توانست میان بری بین دانشگاه و بازار سرمایه باشد و دانشجویان با مسائل مالی در فضای غیر از دانشگاه آشنا شدند. همچنین جشنواره بورس و رسانه نیز حاکی از نگاه جدید سازمان بورس به رسانه ها بود. از سوی دیگر سازمان بورس تولید محصولات چند رسانه را در دستور کار خود قرار داده و قطعا از طریق تولید و پخش  فیلم های آموزشی، فرهنگ سرمایه گذاری به سطوح مختلف جامعه منتقل می شود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز