خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

امیدواریم تاکید روسای جمهور بر حفظ محیط‌زیست دریای خزر، کنوانسیون تهران را فعال کند

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۱۸۵

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر موضوعات بهره‌برداری پایدار از آبزیان، توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست نیز مطرح شده است، گفت: تاکید دوباره روسای پنچ کشور عضو دریای خزر بر حفظ محیط‌زیست قطعا تاثیر مثبتی روی فعال کردن کنوانسیون تهران دارد.

پروین فرشچی (معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که عصر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد، گفت: در این کنوانسیون بیشتر به مسائل سیاسی، امنیتی، تجارت، اقتصاد، توسعه پایدار و محیط زیست پرداخته شده است. بی‌شک ما انتظار نداریم در کنوانسیونی که اهداف دیگری دارد، درباره محیط زیست با جزییات بحث و گفت‌وگو شود.

وی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست دریای خزر در کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: جزییات همکاری و مسئولیت کشورها نسبت به محیط زیست دریای خزر در این پروتکل‌های این کنوانسیون تعیین و مشخص شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: معتقدم مطرح شدن مسئله بهره‌برداری پایدار از آبزیان، توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست به عنوان رهنمودهای ۵ رییس‌جمهور بسیار عالی است چراکه متعاقب آن حتما روسای جمهور به وزرای مربوطه دستور خواهند داد در زمینه‌هایی که در این بیانیه مشخص شده اقدامات و کارهای اجرایی لازم را انجام دهند.

فرشچی با اشاره به ۴ بیانیه گذشته خاطرنشان کرد: در این بیانیه‌ها روی مبانی کلی توافق می‌شود و جزییات اجرایی توسط روسای جمهور به کابینه‌های هر کشور ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه همانطور که گفتم در بیانیه اخیر بین کشورهای دریای خزر به توسعه‌ پایدار، حفظ محیط‌زیست، بهره‌برداری پایدار از آبزیان تاکید شد و نشان دهنده این است که این موضوعات درخواست سیاسی سران کشورهای عضو دریای خزر نیز است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کنوانسیون تهران گفت: متاسفانه کنوانسیون تهران تا به امروز خیلی فعال نبوده چراکه دبیرخانه این کنوانسیون در ژنو بوده و در منطقه مستقر نشده بود البته قراراست طی سه الی چهار ماه آینده در منطقه مستقر شود وقتی این دبیرخانه در منطقه مستقر شود قطعا پروتکل‌ها فعال می‌شود همچنین با تاکید دوباره روسای پنچ کشور عضو دریای خزر بر حفظ محیط‌زیست قطعا تاثیر مثبتی روی فعال کردن کنوانسیون تهران دارد.

فرشچی خاطرنشان کرد: معتقدم وقتی دبیرخانه کنوانسیون تهران در منطقه فعال شود حتما شاهد فعالیت‌های بیشتر منطقه‌ای در خصوص بهبود وضعیت محیط‌زیست دریای خزر خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز