خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح انتقال آب از دریای خزر توجیه شده نیست

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۸۳۷

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب از دریای خزر نیاز به تکنولوژی بالایی دارد، گفت: انتقال آب از دریای خزر مشکلات زیست محیطی و بین‌حوزه‌ای را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی که سال‌هاست کشور با آن روبروست، برخی از مسئولان تنها راه را انتقال آب به مناطق خشک و کم آب کشور می‌دانند.  

چندی پیش نیز چیت‌چیان وزیر نیرو از اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان خبر داد و گفته بود تمهیدات لازم برای اجرای این پروژه فراهم‌شده و با تأیید نظر کارشناسان محیط‌زیست این طرح در آینده عملیاتی می‌شود.

او معتقد است با انتقال آب دریای خزر به این استان بخش عمده‌ای از مشکلات سمنانی‌ها در بحران کم‌آبی مرتفع می‌شود، این درحالی‌است که طرح انتقال آب از دریای خزر در سازمان محیط‌زیست همچنان در حال بررسی است.

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  درباره طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان گفت: بی‌شک در انتقال آب مشکلات زیست‌محیطی بین حوزه‌ای مطرح خواهد شد. البته ما می‌توانیم این اقدام را در آب‌های خودمان انجام دهیم و این طرح از لحاظ قانونی مشکلی ندارد اما تعهداتی ذیل کنوانسیون‌‌های مختلف داریم که باید به آنها متعهد باشیم و با فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای نباید صدمه‌ای به دریای خزر و کشورهای دیگر واردکنیم.

او با بیان اینکه هنوز ثابت نشده که این طرح به دریای خزر صدمه می‌زند، گفت: انتقال بین‌حوزه‌ای نیازمند دقت‌نظر بالایی است و برای انتقال آب باید از تکنولوژی بالایی برخوردار باشیم. باید بررسی‌های دقیقی انجام شود، چراکه شاید آب تولیدی که از آب شیرین‌کن‌ها به دست می‌آید مقرون به صرفه نباشد و هزینه اقتصادی زیست محیطی که این طرح دارد بیش از آن چیزی باشد که هزینه تولید آب می‌شود و قیمت تمام شده هر لیتر آب بیش از حد باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این طرح چندین سال است که مطرح است، تصریح کرد: در مطالعاتی که توسط شرکت‌های مجری انجام شده، هنوز توجیه کامل نسبت به این موضوع نشده‌ایم چراکه مطالعات آنها نیاز به بررسی بیشتر دارد و کامل نیست.

فرشچی خاطرنشان کرد: طبیعتا انتقال آب و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها صدماتی را به محیط‌زیست وارد خواهد کرد، بنابراین باید این طرح از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا تکنولوژی که قرار است در این طرح‌ها استفاده شود، مقرون به صرفه است و یا صدمات زیست‌محیطی که وارد می‌شود، کمتر از هزینه‌ای است که صرف انتقال و تولید آب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز