خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر داد:

ارائه طرح قوانین زیست‌محیطی ویژه سواحل و دریا به مجلس

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: برای نخستین بار تلاش داریم قوانین زیست‌محیطی سواحل و دریا را از سایر قوانین زیست‌محیطی جدا کنیم و طرحی را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در بوشهر؛ پروین فرشچی ظهر امروز در همایش «خلیج‌فارس؛ محیط‌زیست و مردم استان بوشهر» اظهار کرد: ایران باید کشوری دریا محور شود، پتانسیل‌های متعددی به‌ غیر از نفت و گاز و ماهیگیری در اینجا وجود دارد، اما به‌واقع برای خلیج‌فارس چه کردیم؟

فرشچی گفت: تدوین قوانین مرتبط با دریا و سواحل، داشتن شناسنامه زیست‌محیطی جزایر، سند توسعه دریایی، سند توسعه گردشگری دریایی، سند توسعه مناطق دریایی، بهبود در حوزه آمایش سرزمینی با نگرش اکوسیستمی، هماهنگی بین‌بخشی بین سازمان‌های دریامحور از برنامه‌های مهم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفظ محیط‌زیست دریایی است.

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: اکنون بهترین زمان برای توسعه پایدار مبتنی بر محیط‌زیست در کشور است و باید توسعه را با ملاحظات زیست‌محیطی همراه کنیم.

وی اظهار داشت: امیدوارم در مسیر توجه به ملاحظات زیست‌محیطی به‌خصوص در حوزه گردشگری پایدار استان بوشهر اقدامات جدی صورت گیرد.

فرشچی بیان داشت: در دو سفر پیشین که به استان بوشهر داشتم در دیدار با استاندار بوشهر کاملاً متوجه مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی وی شده‌ام و این می‌تواند شانس بزرگی برای توسعه پایدار دریامحور این استان باشد.

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به‌روز ملی خلیج‎فارس اظهار داشت: نام خلیج‎فارس در تمام اسناد معتبر جهانی همین خلیج‎فارس است و سازمان‌های تخصصی سازمان ملل نیز خلیج‎فارس را به همین نام می‌شناسند.

فرشچی گفت: اگر هر جای دنیا سمیناری با محوریت این منطقه مهم یعنی خلیج‎فارس باشد اما نام جعلی برای آن سمینار بگذارند نباید در آن سمینار شرکت کنیم.

وی بابیان اینکه 90 درصد تجارت جهان از طریق دریاها انجام می‎شود، ادامه داد: 60 درصد نفت دنیا از طریق خلیج‎فارس رد و بدل می‌شود و سالانه 37 هزار و 500 کشتی از خلیج‎فارس عبور می‌کنند.

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: در بعد گردشگری دریایی، ارزش اقتصادی یک مترمربع از خلیج‎‌فارس 47 هزار دلار است و این امر اهمیت گردشگری دریایی در خلیج‌فارس را نشان می‌دهد.

فرشچی اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهم که وزارتخانه امور دریایی در دولت شکل بگیرد تا ساختار ملی برای این مسئله ایجاد شود.

وی افزود: اکنون 18 ارگان دریایی در کشور داریم و این نهادها به غیر از هفته دریانوردی و روز ملی خلیج‌فارس در سایر موارد ارتباط کمی باهم دارند، بنابراین ارتباط بین نهادهای دریایی کشور باید تقویت شود.

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: برای نخستین بار تلاش داریم قوانین زیست‌محیطی سواحل و دریا را از سایر قوانین زیست‌محیطی جدا کنیم و در این زمینه طرحی را به مجلس خواهیم داد تا در صورت تصویب جرقه امیدی برای حل مسائل زیست‌محیطی دریا و سواحل ایجاد شود.

فرشچی افزود: صنعت گردشگری دریایی در کشور وضعیت خوبی ندارد و در حالی ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه‌داریم.

وی بیان داشت: در حال حاضر سه سند مهم محیط‌زیست دریایی شامل سند توسعه دریایی، سند توسعه فناوری دریایی و سند توسعه گردشگری دریایی در حال تدوین است و در تمام این اسناد، معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نقش مهمی دارد.

معاون محیط‌ زیست دریایی رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست اظهار داشت: تغییر و بازنگری در قوانین و مقررات محیط‌زیست دریایی، تدوین قوانین مخصوص دریاها، داشتن شناسنامه جزایر از برنامه‌های معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

کد خبر : ۳۶۶۴۳۲