خبرگزاری کار ایران

هرمزگان، ساحلی‌ترین استان کشور است

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۷۲۶

مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با سهم 43 درصدی از طول سواحل کشور ساحلی ترین استان کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در اولین جلسه کمیته مشترک مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور گفت: دو سال و نیم پیش مذاکراتی با جایکاه برای انتخاب منطقه‌ای به عنوان پایلوت برای حفاظت محیط زیست دریایی آغاز کردیم.

او ادامه داد: به بررسی منطقه پرداختیم تا اگر قرار است توسعه در آن صورت گیرد چگونه باید باشد همچنین برای حفظ محیط زیست دریایی چه اقداماتی باید انجام شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ماه‌های اخیر امضای نهایی پروژه با جایکاه انجام شده است خاطر نشان کرد: این طرح نشان دهنده خواست سیاسی همکاری محیط زیستی بین ایران و ژاپن است و براساس آن شرکت های مورد تایید ژاپن همکاری های زیست محیطی در ایران انجام می دهند.

فرشچی با بیان اینکه همکاری ما با جایکاه سابقه طولانی دارد تصریح کرد: ما طرح هایی چون پروژه فاز یک و دو انزلی و پروژه توانمند سازی مردم بومی قشم برای حفظ جنگل‌های حرا را در گذشته با جایکا به طور مشترک انجام دادیم.

او یادآور شد: از بین استان‌های ساحلی در جنوب کشور استان هرمزگان با توجه به شرایطی که ما برای انجام طرح می خواستیم و همچنین آینده توسعه در این منطقه انتخاب شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هدف ما این بود که ذینفعان در این منطقه را از ابتدا با این طرح درگیر کنیم چراکه تجربه نشان داده در صورتی ذینفعان از شروع یک طرح در آن حضور نداشته باشند، پروژه به مشکل برخورد کند.

فرشچی با بیان اینکه ذینفعان زیادی از این پروژه برخوردار هستند گفت: هدف این پروژه ایجاد مکانیزمی برای حفاظت محیط زیست دریایی با توجه به محیط غنی این منطقه است.

در ادامه این نشست یوچی هارادا مدیر این پروژه با بیان اینکه این برنامه تهیه طرح جامع برای مدیریت زیست محیطی جنوب ایران است، گفت: همچنین از دیگر اهداف این طرح اشتراک گذاشتن دستاوردهای این طرح با دیگر استانهای ساحلی است.

او ادامه داد: 5 منطقه جاسک غربی و شرقی، جگین و گابریک، تالاب بین المللی گز و حرا، تالاب بین المللی خور خوران که منطقه حفاظت شده حرا و زیست کره حرا و تالاب بین المللی شور و شیرین میناب و دو جزیره لاوان و شیدوار است.

هارادا خاطر نشان کرد: این طرح از سال 2017 تا 2020 به مدت سه سال ادامه دارد که در حال حاضر سه ماه از آغاز آن می گذرد.

سپس عباس مرادی مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با سهم 43 درصدی از طول سواحل کشور ساحلی ترین استان کشور است.

او ادامه داد: استان هرمزگان از جمله استانهایی است که مناطق ساحلی آن بیشتر در معرض برنامه های توسعه ملی است.

مدیر پروژه آمایش سرزمینی با بیان اینکه انتخاب این استان برای این پروژه هوشمندانه بوده است، گفت: همزمان با اجرای این طرح ما در استان در حال انجام پروژه تدوین سند آمایش هستیم که تاکید زیادی بر سواحل استان دارد.

او ادامه داد: دلیل اهمیت مناطق ساحلی این است که بخش عمده جمعیت و فعالیت استان در همین بخش ساحلی است و 38 درصد جمعیت در همین محدوده مستقر شده اند.

مرادی با اشاره به اجرای دو پروژه دیگر توسعه ای در این منطقه گفت: این منطقه تحت تاثیر دو پروژه عمده آب شیرین کن و توسعه پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس قراردارد و متاسفانه این پروژه ها به خوبی بررسی نشده و تالاب های بین المللی را متاثر ساخته است.

او ادامه داد: اتفاق مهم دیگری که در سواحل در حال شکل گیری است طرح توسعه مکران بویژه در شرق سواحل است و براساس آن در یک طرح ده ساله 5 میلیون نفر را در خود جای می دهد.

مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان هرمزگان گفت: یکی از اقداماتی که در طرح آمایش سرزمین صورت گرفته بحث ارزیابی توان اکولوژیک ساحل با تکنولوژی و توان اکولوژیک جدید است. ما مناطق دیگری را در این استان شناسایی کردیم که مستعد حفاظت هستند و می تواند در این پروژه قرار گیرد.

مرادی با گلایه از طولانی بودن پروژه گفت: با توجه به اینکه سواحل استان به سرعت در معرض اجرای پروژه های توسعه ای است ممکن است که این برنامه یک مستر پلن توسعه ای ارائه دهد اما زمانی این اتفاق می‌افتد که کارایی لازم را نداشته باشد و در نهایت نتواند نقش مفید و بازدارنده در منطقه ایجاد کند.

او خاطر نشان کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به پروژه های سواحل استان زمان تبادل اطلاعات و دانش فنی را کوتاه کنیم تا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.

در ادامه آرش رضایی مدیر کل امور شهری استانداری با اشاره به اینکه بسیاری از روستاها در این منطقه به تازگی شهر شده اند گفت: حدود  35 شهر داریم که بسیاری از آنها  روستا بوده که در تقسیمات جدید کشوری به عنوان شهرستان معرفی شده اند و مشکلات فرهنگی در این شهرها وجود دارد و شاید تاکنون عمیقا به موضوعات زیست محیطی فکر نشده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز