خبرگزاری کار ایران

نادر فلاحی:

«درخت چنار» و «دودکش های جن» اردبیل به ثبت ملی رسید

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۲۱۶

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل از ثبت ملی درخت چنار پیربابای روستای اونار مشکین شهر و مناظر طبیعی قیزیل قایل(دودکش‌های جن) شهرستان کوثر خبر داد.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: درخت چنار روستای نمونه گردشگری اونار یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه است.

وی با بیان اینکه این درخت 325 سال قدمت دارد، متذکر شد: ارتفاع این درخت 18 متر و قطر آن دو متر است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: با توجه به قدمت تاریخی درخت چنار و تقدس آن در باور ساکنان منطقه ثبت ملی مطرح شده بود که با تلاش کارشناسان اداره کل از ثبت ملی این اثر دفاع شد.

فلاحی اضافه کرد: همچنین با تلاش کارشناسان مناظر طبیعی قیزیل قایل(دودکش‌های جن) در بخش فیروزآباد شهرستان کوثر به ثبت رسید.

وی با تاکید به اینکه این نامگذاری به دلیل خاک سرخ این منطقه است، ادامه داد: این منطقه در محدوده تونل اول جاده سرچم قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: این منطقه مربوط به دوره نئوژن زمین شناسی بوده و قابل مقایسه با دودکش های جن استان زنجان است.

به گفته فلاحی این اثر طبیعی در 16 هکتار به لحاظ ژئوسایت اهمیت ویژه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز