خبرگزاری کار ایران

علی رغم تهدیدهای ترامپ در آستانه اعمال تحریم‌های جدید؛

5 فروند هواپیمای ATR فردا وارد مهرآباد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۰۹۰

در آستانه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا فردا 5 فروند هواپیمای جدید ATR وارد ناوگان ایران ایر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ صبح فردا شرکت هواپیماسازی ATR 5 فروند هواپیمای جدید به ایران ایر تحویل می‌دهد و  تعداد هواپیماهای برجامی به 16 فروند می‌رسد.

پیش از این 3 فروند هواپیما ایرباس، ‌8 فروند هواپیمای ای.تی.آر تحویل داده شده بود.  

از مهم ترین قراردادهای برجامی قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید از سه شرکت هواپیما ساز بویینگ، ایرباس و ای.تی.آر محسوب می‌شود.

به دلیل اهمیت نوسازی ناوگان هوایی کشورمان بهمن ماه سال 94  پس از امضای تفاهمنامه برجام، در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به اروپا پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس وای. تی.آر منعقد شد. بلافاصله پس از آن هم ، برای اینکه بوئینگ در بازار 80 میلیارد دلاری صنعت هوایی ایران سهمی داشته باشد وارد میدان رقابت با ایرباس شد و برای فروش هواپیما به ایران ایر اعلام آمادگی کرد.

در نهایت در پاییز سال 95 دو شرکت ایرباس و بویینگ موفق به دریافت مجوز اوفک از وزارت خزانه‌داری امریکا شدند و به ترتیب قرارداد فروش 100 فروند و 80 فروند هواپیما با ایران ایر را منعقد کردند.  

پس از آن هم در بهار سال 96 قرارداد خرید 20 فروند هواپیما با شرکت ای.تی.آر منعقد شد.

تا پیش از خروج آمریکا از برجام 3 فروند هواپیمای ایرباس و 8 فروند هواپیما ای.تی.آر وارد ناوگان هواپیمایی کشورمان شد.

روند تحویل هواپیماهای جدید طبق قراردادها در حال انجام بود که در آستانه تحویل اولین هواپیمای بویینگ، رییس جمهوری امریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و شرکت های طرف قرارداد با ایران را در صورت ادامه همکاری‌ها تهدید به تحریم کرد.

از این رو از سوی شرکت بویینگ به طور رسمی قطع همکاری‌ها با ایران و عدم تحویل هواپیماها اعلام شد و ایرباس هم نتوانست تحت شرایط جدید به تعهداتش عمل کند اما شرکت ای .تی.ار درخواست استثنا از دولت امریکا برای تحویل هواپیماهای تولید شده طبق سفارشات ایران ایر را داشت که گویا با این درخواست شرکت ایتالیایی- فرانسوی موافقت شده و فردا 5 فروند هواپیما دیگر به ایران ایر تحویل داده می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز