خبرگزاری کار ایران

بر اثر بیماری کبدی؛

نوازنده سازه های قیچک و خواننده محبوب سیستان و بلوچستان در گذشت

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۰۰۳

نوازنده سازه های قیچک و خواننده محبوب سیستان و بلوچستان در گذشت .

به گزارش خبرنگار ایلنا، استاد دین محمد زنگشاهی (زمکزهی) نوازنده سازهای قیچک و رباب و خواننده محبوب استان به دلیل بیمارى کبدى در میرجاوه به دیار حق شتافت.

گفتنی است استاد زمک زهی مبتلا به بیماری کبدی بود که تلاش های بسیاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صندوق اعتباری هنر کشور در خصوص درمان وی انجام گرفت که متاسفانه به دلیل شدت بیماری امکان اعزام و جا به جایی وجود نداشت و درمان به نتیجه ای نرسید. 

استاد دین محمد زمک زهی از خوانندگان و نوازندگان چیره دست موسیقی بلوچستان بود که در بیش از 20 کشور خارجی و بیش از 15 دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر اجرای برنامه داشت. استاد زمک زهی فرزند خلف استاد موسی زنگشاهی است  که دارای درجه یک هنری بود. وی صدای گرم و دلنشینی داشت و سازهای قیچک و رباب را به نیکویی می نواخت. 

دین محمد یکی از بهترین میراث داران موسیقی بلوچستان و بنیانگذار  گروه موسیقی مکران بود. بیش از صدها قطعه موسیقی بلوچی از استاد دین محمد زمک زهی در آرشیو رادیو و تلویزیون استان به یادگار مانده است. 

آشنایی استاد زمک زهی به دستگاه ها و گوشه های موسیقی بلوچستان و معادل ایرانی آن منجر به انتشار کتاب موسیقی بلوچستان  شد و همچنین یکی از مهمترین منابع برای محققان و موسیقی شناسان است. 

وی شیوه قیچک نوازی را به گونه ای استادانه و دلنشین به اوج رسانده بود.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز