خبرگزاری کار ایران

هنرمندان مازندرانی، ایرانی و خارجی درسومین "لیلم"

بهار موسیقی بومی در تابستان مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۱۴۶

به گزارش ایلنا از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، جشنواره  لیلم که توسط شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهراوا و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، تلاشی است برای رونق و احیای موسیقی آیینی و بومی البرزنشینان و پرداختن به آثاری که در فرهنگ کهن مردمان این سامان ریشه دوانیده است.

حضور و همراهی ۸۸۹ هنرمند موسیقی بومی در بخش‌های انفرادی،گروهی مازندرانی، البرزنشین نواحی و بین الملل از افتخارات سه دوره برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم است.

رویدادی که توانسته محل هنرنمایی هنرمندانی باشد که داشته‌های موسیقیایی مردمان شمالی و ایران زمین را روایت می‌کنند و می‌کوشند تا هویت بومی این سامان در هیاهوی زندگی امروز زنده بماند.

شنیدن نوای خوش آواز محلی،دسرکوتن،دوتار، سرنا، غرنه،کمانچه محلی،تشت نوازی،لله وا و منظومه‌خوانی را در روزگار ماشینی و هجمه‌های فرهنگی غرب باید به فال نیک گرفت و روح و جان را صیقل بخشید.

منظومه‌خوانی، قدردانی از اساتیدی که بیشترین هنرجو و شاگرد را به جشنواره معرفی کرده‌اند، برگزاری کارگاه اموزشی و پژوهشی موسیقی اقوام، اجرای اساتید سرشناس موسیقی مازندران ودعوت از برترین گروه‌های موسیقی نواحی ایران از جمله رویدادهای مهم سومین جشنواره تجربه لیلم محسوب می‌شوند.

مخاطبان مازندرانی و گردشگران در جشنواره امسال شاهد ۵۹ اجرا خواهند بود که در ۶ شهرستان برگزار می‌شود.

اجرای‌های عمومی جشنواره لیلم موجب شده تا برخلاف سایر جشنواره‌ها شاهد بهره‌مندی طیف گسترده‌تری از مردم از یک رویداد فرهنگی و هنری بومی باشیم.

بی‌تردید هنرنمایی ۱۱ گروه مازندرانی،۶ گروه البرزنشین، ۶ گروه نواحی ایران و ۳ گروه خارجی در روزهای تابستانی مازندران نشاط و شادابی را به مخاطبان هدیه خواهد کرد.

***جذابیت جشنواره لیلم برای هنرمندان کشورهای همسایه

سه گروه هنری از کشورهای افغانستان، آذربایجان و قزاقستان در جشنواره امسال هنرنمایی می‌کنند.

سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان با عنوان لیلم در ۲ بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می‌شود که بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود.

 

حضور این کشورها در جشنواره لیلم بیانگر ردپای فرهنگ و موسیقی البرزنشینان در خارج از مرزهای ایران است که منطقه وسیعی را شامل می شود.

پنج گروه از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، لرستان و هرمزگان نیز در جشنواره امسال هنرنمایی می‌کنند.

۱۲۹ هنرمند موسیقی مازندران با سازهای مختلف بومی موفق شده‌اند به مرحله رقابتی سومین دوره از جشنواره البرزنشینان راه یابند.

این تعداد از میان ۱۶۲ هنرمند موسیقی بومی مازندران که در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند، برگزیده شدند.

هنرمندان برگزیده در هفت‌ساز بومی جغرافیای البرز، رشته منظومه‌خوانی، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در رشته آواز محلی ۲۹ نفر، دسرکوتن ۲۱ شرکت کننده، دوتار ۲۴ و در غرنه چهار نفر از سراسر استان بایکدیگر رقابت خواهند کرد.

در رشته‌های کمانچه ۱۳ نفر، للِه‌وا ۱۸ نفر، منظومه‌خوانی ۲ نفر، سرنا نوازی پنج نفر و تست نوازی ۱۳ نفر از هنر مندان استان به مرحله رقابتی جشنواره لیلم راه یافتند.

در بخش گروهی مازندران نیز هشت تیم از شهرستان‌های ساری، آمل، بهشهر، جویبار و سوادکوه توانستند به مرحله رقابتی جشنواره راه یابند.

در بخش البرزنشینان نیز ۶ گروه با حضور ۳۶ هنرمند برای حضور در دوره رقابتی جشنواره برگزیده شدند.

جدول زمان‌بندی اجراهای بخش جنبی و رقابتی سومین جشنواره‌ موسیقی بومی البرزنشینان ـ لیلِم

۱ تا ۵ مرداد ۹۷ ساری، بهشهر، بابلسر، رامسر، چالوس، سمنان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز