خبرگزاری کار ایران

نگاهی به کارنامه یک ساله و سه ماهه ۳۹ صنعت بورسی؛

بازدهی مثبت بیست و هشت صنعت بورس در بهار ۹۷ / ارزش بازار سه صنعت در یک سال ۱۰۰درصد رشد کرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۰۳۴

گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی ۱۴۱ درصدی در صدر جدول بیشترین رشد شاخص در میان صنایع بورسی قرار گرفته است. پس از آن گروه فلزات اساسی با 140 درصد و گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با بازدهی ۷۸ درصدی به ترتیب دومین و سومین صنعت پر بازده بورس در یک ساله مورد بررسی است.

به گزارش ایلنا؛ روند معاملات ۳۹ صنعت بورسی کشور، برای این بازار در بهار سال جاری بازدهی ۱۳ درصدی و برای سرمایه گذاران در یک ساله منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۷ بازدهی ۳۸ درصدی را به ثبت رساند؛ همچنین از لحاظ ارزش بازاری نیز بورس با رشد مواجه شده است.

اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران در گزارشی بازدهی سه ماهه و یک ساله شاخص قیمت به تفکیک صنعت و ارزش بازاری آنها را منتشر کرد.

پربازده ترین صنایع در بهار ۹۷

بررسی تغییرات شاخص قیمت ۳۹ صنعت بورس نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه گروه محصولات چوبی با رشد بیش از ۴۲ هزار واحدی شاخص صنعت مربوطه اش بازدهی ۷۵ درصدی را برای سرمایه گذارانش به همراه داشته است.

همچنین گروه استخراج کانه های فلزی نیز با بازدهی ۴۵ درصدی دومین صنعتی بود که بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس را به ثبت رساند. 

سومین شاخص صنعتی پر بازده بورس در سه ماهه سال ۹۷ صنعت فلزات اساسی با بازدهی ۳۳ درصدی بوده است. کاشی و سرامیک نیز در این مدت بازدهی ۱۹ درصدی داشته است. همچنین دو صنعت شرکت های چند رشته ای و گروه عرضه برق ، گاز، بخار و آب گرم با بازدهی ۱۷ درصدی درفهرست صنایعی قرار داشتند که بیشتر از میانگین بورس بازدهی داشته اند.

از میان ۳۹ صنعت حاضر در بورس ، در سه ماهه 28 صنعت با بازدهی مثبت همراه بودند.

بازنده های بهاری

این در حالی بود که بررسی صنایع بورسی نشان می دهد که گروه خودرو و ساخت قطعات با بازدهی منفی ۷ درصدی، منفی‌ترین گروه بورس در بهار ۹۷ بوده است. پس از آن ماشین آلات و دستگاه های برقی با بازدهی منفی ۶ و استخراج زغال سنگ با بازدهی منفی ۵ درصدی در فهرست گروه های منفی بازار در مدت مورد بررسی بوده است.

بررسی عملکرد یک ساله شاخص صنایع

ادامه این گزارش روند حرکتی شاخص های ۳۹ صنعت بورس در دوره یک ساله را مورد توجه قرار داده است. در حالی که شاخص کل در یک ساله منتهی به پایان خرداد ماه (۳۱ خرداد ۹۶ تا ۳۱ خرداد ۹۷ ) با رشدی ۳۸ درصدی مواجه است که ۵ صنعت بورسی در این مدت بازدهی بیش از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده اند. همچنین 17 صنعت بورسی در این یک سال بازدهی مثبت داشتند.

کانه های فلزی ۱۴۱ درصد بزرگتر شد

گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی ۱۴۱ درصدی در صدر جدول بیشترین رشد شاخص در میان صنایع بورسی قرار گرفته است. پس از آن گروه فلزات اساسی با 140 درصد و گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با بازدهی ۷۸ درصدی به ترتیب دومین  و سومین صنعت پر بازده بورس در یک ساله مورد بررسی است. همچنین صنعت محصولات چوبی و قند و شکر با بازدهی ۵۳ درصدی و صنعت محصولات شیمیایی با بازدهی ۴۲ از دیگر صنایع پربازده بورس در دوره یک ساله هستند.

نگاهی به انتهای جدول

این در حالی بود که گروه استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با بازدهی منفی ۳۹ درصد بیشترین بازدهی منفی را در میان ۳۹ صنعت بورس داشت و در انتهای این جدول قرار گرفت.

پس از آن گروه استخراج سایر معادن با بازدهی منفی ۳۶ درصدی و زراعت و خدمات وابسته با بازدهی منفی ۲۴ درصدی از صنایعی بودند که بیشترین افت شاخص را در یک ساله مورد بررسی ، ثبت کردند.

بزرگ شدن بورس در بهار ۹۷

بررسی ادامه عملکرد صنایع بورسی نیز حاکی از بزرگ شدن بازار در بهار ۹۷ است.

 در حالی ارزش بازارهای بورس در سه ماهه ابتدایی سال۹۷ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که گروه محصولات چوبی رشد ۷۵ درصدی ارزش بازاری را با وجود تنها یک شرکت در زیر مجموعه خود تجربه کرده است.ارزش بازاری گروه استخراج کانه های فلزی نیز در سه ماهه سال جاری ۴۴ درصد افزایش یافت. همچنین فلزات اساسی نیز شاهد افزایش نزدیک به ۳۳ درصدی ارزش بازار بود.

علاوه بر سه صنعت بالا، ۷ گروه بورسی دیگر نیز شامل شرکت های چند رشته ای، رایانه و فعالیت های وابسته، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط ، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف ، کاشی و سرامیک، محصولات کاغذی و استخراج سایر معادن بیش از ۱۱ درصد افزایش ارزش بازار را در بهار سال جاری ثبت کردند.

این در حالی بود که گروه مخابرات با کاهش ۱۸ درصدی ارزش بازاری خود در این مدت مواجه شد. خودرو و ساخت قطعات و ماشین آلات دستگاه های برقی نیز در این مدت شاهد کاهش ۶ درصدی ارزش بازاری خود بودند.

نگاهی به یک ساله صنایع

این گزارش حاکی است بورس کشور در یک ساله منتهی به پایان خرداد ماه امسال نیز شاهد افزایش ۳۱ درصدی ارزش بازاری بوده است.

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سه صنعت

نگاهی به ۳۹ صنعت بازار در این مدت نشان می دهد که فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط در یک سال اخیر شاهد رشد ۱۹۷ درصدی ارزش بازاری خود بوده و بیشترین افزایش را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص داده است.

گروه فلزات اساسی نیز در این یک سال ۱۲۹ درصد رشد ارزش بازار داشته و ارزش بازار گروه استخراج کانه های فلزی نیز ۱۲۵ درصد بیشتر شده است.

گروه محصولات چوبی هم در یک سال اخیر ۷۹ درصد بزرگتر شده و همچنین صنعت محصولات شیمیایی نیز شاهد رشد ۳۷ درصدی ارزش بازاری خود در این مدت بوده است.

اما در گروه مخالف ، صنعت استخراج سایر معادن در یک ساله منتهی به پایان خرداد نزدیک به ۳۷ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. در این فهرست رتبه دوم متعلق به صنعت ماشین آلات دستگاه های برقی با کاهش ۲۵ درصدی ارزش بازار است. گروه لاستیک و پلاستیک با کاهش ۲۰ درصدی ارزش بازار و ساخت رادیو ، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی با کاهش ۱۹ درصدی ارزش بازار ، در گروه صنایعی بودند که در یک سال اخیر کوچکتر شدند.

در مجموع ارزش بازار بورس در پایان خرداد ماه سال جاری به بیش از ۴۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال ۱۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد بزرگتر شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز