خبرگزاری کار ایران

مونسان:

اول گردشگری ایران، بعد گردشگری دنیا

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۴۱

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی را رونق دهیم و افراد ابتدا داشته‌های تاریخی خودمان را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) در اختتامیه نخستین جشنواره عکس احیا که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: همه می‌دانیم که میراث‌فرهنگی باعث هویت کشور است که بخشی از این میراث‌فرهنگی، معماری و آثار و ابنیه تاریخی ماست.

او افزود: این روزها روزهایی است که دشمنان طراحی‌های جدیدی را  علیه کشور تدارک دیده‌اند اما باید با افتخار بگوییم که ملت ما همیشه سربلند ایستاده است، ما افت‌وخیز داشته‌ایم؛ فرازوفرودهایی را نیز پشت سر گذاشته‌ایم  و حتی گاهی زانوهایمان نیز به زمین برخورد کرده است، اما دوباره بلند شده‌ایم و تجربه نشان می‌دهد که هرگاه ما منسجم بوده‌ایم شکستی را متحمل نشده‌ایم و زمانی که منسجم نبودیم شکست خورده‌ایم.

مونسان با بیان این‌که ما در تاریخ بودیم، هستیم و خواهیم بود، ادامه داد: امید دارم به پشتوانه میراث بزرگی که در اختیار مردم عزیز ماست از این بحران‌ها نیز عبور کنیم و این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

او ادامه داد: ما کشورهایی را در همسایگی خودمان داریم  که با جغرافیا و تاریخ محدود تلاش می‌کنند تا برای خود هویت فرهنگی ایجاد کنند، اما خوشبختانه ما این‌همه داشته‌های فرهنگی‌تاریخی، آثار و بناهای ارزشمند و شخصیت‌های دانشمند بزرگی داریم که باید کمک کنیم با برنامه‌ریزی در هر سه بخش این سازمان بتوانیم روند روبه‌رشدی را طی کنیم.

مونسان افزود: بازار گردشگری کشور ما این‌قدر بزرگ است که گردشگران ایرانی در چند کشور همسایه موجب رونق شده‌اند، بنابراین نباید از گردشگری داخلی غفلت کنیم  چراکه این حوزه نیز به‌اندازه گردشگری خارجی، دارای اهمیت است که با توجه به داشته‌های ارزشمند و آثار فرهنگی‌تاریخی و آداب‌ورسوم زیبا و آیین‌های ماندگار باید بتوانیم گردشگری داخلی را نیز رونق دهیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری داخلی در کشورمان افزود: منطق حکم می‌کند که ابتدا گردشگری داخلی را رونق دهیم و افراد ابتدا داشته‌های تاریخی خودمان را ببینند و سپس به بازدید از دیگر ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری در دنیا بپردازند.

او ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم نقش مهمی را در اقتصاد ایفا کنیم و فعال کردن اقتصاد هنر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود. خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در کشور اشاره کرد و گفت: در کنار میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی نیز دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است و نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد.

مونسان ادامه داد: بناهای تاریخی را در پروسه‌ای به بخش خصوصی می‌سپاریم و خوشبختانه این بناها در حال مرمت و احیاست و این آثار ضمن پاسداشت و حفاظت، محلی برای کسب‌وکار افراد مختلفی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری سپس به برگزاری جشنواره عکس احیا اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره کمک بزرگی به معرفی به آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی خواهد کرد و امیدوارم این جشنواره به‌صورت بین‌المللی نیز برگزار شود تا گردشگران خارجی نیز با این آثار بیش‌ازپیش آشنا شوند.

تاریخ مصور، ویژگی مهم ایران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: کشور ما از ویژگی‌هایی برخوردار است که یکی از آن ویژگی‌ها، تاریخ مصور است. ایران در یک نگاه در تمام مناطق از شمال و جنوب و شرق و غرب آن تاریخی مصور است و کمتر کشوری را می‌توان یافت که بتوان به این صورت آن کشور را معرفی کرد.

او گفت: نقش‌برجسته‌هایی مانند بیستون و آثاری مانند تخت‌جمشید و دیوارنگاره‌هایی که در مساجد و بناهای تاریخی ما مشاهده می‌شود همه نمونه‌هایی از تاریخ مصور ایران عزیز است.

مازنی گفت: مهم‌ترین دلیل تجمیع سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که این آثار و این تاریخ مصور به دنیا معرفی شود.

او گفت: البته به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی فکر می‌کنم یکی از دلایل این اشکال که نتوانستیم این تاریخ مصور را در طول سال‌های مختلف بشناسانیم، تجربه تغییرات مدیریتی در این سازمان است به‌گونه‌ای که در طول دو سال گذشته شاهد تغییر سه مدیر در این سازمان هستیم اما درخواست من از آقای مونسان این است که اگر حتی مسئولیت دیگری نیز به شما پیشنهاد شد از این سازمان نروید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتقال مفاهیم تاریخی و فرهنگی به هیئت دولت و رئیس‌جمهوری و نیز انتقال آن‌ها به مردم و گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی است که بر عهده رئیس این سازمان نهاده شده است.

او افزود: کشوری مانند پرتغال 10میلیون نفر جمعیت دارد و به همین تعداد نیز گردشگر دارد اما زمانی که سخن از گردشگری می‌شود، آثار ارزشمندی که ما داریم کمتر دیده می‌شود.

این نماینده مجلس سپس از نگاه‌های منفی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و افزود: تصور اشتباه از تأثیر حضور گردشگران خارجی به کشور باعث شده است تا نتوانیم این ارزش‌ها را به‌خوبی معرفی کنیم درحالی‌که گردشگران اروپایی عاشق دیدن روستاهای تاریخی و آثار فرهنگی و ارزشمند ما هستند.

او خطاب به عکاسان حاضر در این جشنواره نیز گفت: قدرت تصویر را نباید دست‌کم گرفت، برای کار عکاسان نباید قیمت گذاشت. عکس‌هایی که شما خلق کرده‌اید هرکدام به‌خوبی توانسته است زیبایی‌های تاریخی ایران را به تصویر بکشد و پیشنهاد من این است که این عکس‌ها به رایزن‌های فرهنگی در سفارت‌های مختلف ارائه شود تا زمینه آشنایی هرچه بیشتر با آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند کشورمان فراهم شود.

مونسان قدم‌به‌قدم کارها را پیش می‌برد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و فعال حوزه فرهنگ و سیاست نیز در این مراسم گفت: یکی از مشکلاتی که با آن در بخش‌های مختلف مدیریتی روبه‌رو هستیم تغییر زودبه‌زود مدیران است که در سازمان میراث‌فرهنگی نیز شاهد این مشکل هستیم اما راه‌حل این مشکل این است که از رؤسای قبلی به‌عنوان مشاور استفاده کنیم و به ایده‌های آنان توجه شود.

او افزود: خوشبختانه امروز مدیری توانا و خوش‌ذوق و پیگیر به نام آقای مونسان در رأس این سازمان در حال فعالیت است و قدم‌به‌قدم کارها را پیش می‌برد.

دعایی برگزاری جشنواره عکس را یک گام مثبت برای معرفی هرچه بهتر ارزش‌های فرهنگی تاریخی نام برد.

5800 عکس از 1400 عکاس در جشنواره احیا

پرهام جانفشان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی تاریخی نیز در این مراسم گفت: توجه دادن مردم عزیز کشور به اهمیت ابنیه تاریخی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این جشنواره مدنظر قرار گرفته است. در این خصوص هیئت‌مدیره تصمیمات بسیار خوبی گرفته که یکی از نتایج این تصمیمات استفاده از هنر خصوصاً هنر عکاسی برای معرفی این آثار تاریخی ارزشمند است.

جانفشان در ادامه گفت: نکته اساسی که در این جشنواره مدنظر ما بود، تشکیل شورای سیاست‌گذاری بود که با تشکیل این شورا و نیز انتخاب هیئت‌داوران که از استادان حرفه عکاسی هستند، به سمت معرفی هرچه بهتر این آثار و بناها حرکت کرده‌ایم.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن و بناهای فرهنگی تاریخی گفت: 5800 عکس بسیار خوب از بناهای مختلف خصوصاً بناهایی که کمتر دیده شده است از طریق این جشنواره به دست ما رسیده است که لوکیشن آن بنا بر روی گوگل مپ ثبت شده است. این تعداد عکس از 1400 عکاس به این جشنواره ارسال شده است.

او تصریح کرد: بنا داریم این‌گونه جشنواره‌ها را در صندوق احیا ادامه دهیم و دومین جشنواره نیز به‌زودی برگزار خواهد شد که سعی داریم دومین جشنواره بین‌المللی باشد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره عکس احیا

در پایان این مراسم از عکاسان برگزیده در بخش‌های مختلف با حضور مسئولان تقدیر به عمل آمد که در بخش تک‌عکس علیرضا رحمانی، سروش جوادیان و رسا قوام شهیدی به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و از محمد دهقان‌پور، مازیار اسدی و محمدعلی میرزایی نیز در این بخش تقدیر به عمل آمد.

در بخش عکس‌های موبایلی نیز مرضیه کاظمی، نرگسی سیلایی و جمیله منصوری به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش عکس‌های قدیمی نیز از ساره فتاحی، بهاره ارجمندی و فرزانه نمنامی  به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم تقدیر به عمل آمد.

در بخش عکس‌های تطبیقی حسین جوادی، سیدمصطفی مصطفوی و امید ابراهیمی‌پور به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و از مهدی طاهری و سیامک ایمان‌پور نیز در بخش عکس‌های سری تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم، نمایشگاه عکس‌های منتخب اولین جشنواره عکس احیا با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محل سازمان میراث‌فرهنگی افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز