خبرگزاری کار ایران

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان :

اعتبار گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان یک ساله است

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۶۳۰

مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان گفت : مصرف‌کنندگان در هنگام خرید کالاها و خدمات مورد نیاز علاوه بر توجه به نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان، نسبت به تاریخ اخذ نشان نیز دقت لازم را داشته باشند.

به گزارش‌ایلنا؛ مجید ارغنده‌پور با بیان این مطلب،‌اظهارداشت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور حمایت توامان از جریان تولید و مصرف، همایشی را با عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان هدف گذاری و اجرایی کرده است.

وی با اشاره به یکی‌از مهمترین اهداف این همایش تصریح کرد : ضمن حمایت توامان از جریان تولید و مصرف، شناسایی و معرفی بنگاه‌های منتخب در رعایت حقوق مصرف کنندگان از اهداف همایش است. در این همایش تلاش می‌شود بنگاه‌های اقتصادی که در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان فعالیت و دستاوردی داشته‌اند، شناسایی و به جامعه بزرگ مصرف کنندگان معرفی شوند.

ارغنده‌پور اضافه کرد: فرایند ارزیابی و حضور در این همایش به صورت کاملاً داوطلبانه بوده و متقاضیان ضمن خود اظهاری اطلاعات در فرایند ارزیابی قرار گرفته و داده‌های دریافتی بر اساس شاخصهایی در چهار حوزه قیمت، کیفیت، خدمات قبل، حین و پس از فروش و رضایتمندی مشتری با زیر شاخصهایی مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار می‌گیرند.

مدیر کل نظارت بر تشکلها و هماهنگی امور استانهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان بیان کرد : در فرایند ارزیابی یکساله شرکت، نهادها و سازمانهای ذیصلاح در موضوع مانند وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان برنامه و بودجه و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری اعطای گواهینامه و تندیس همکاری و مشارکت دارند.

ارغنده‌پور تصریح کرد : این همایش در ۱۷ دوره برگزاری، دستاوردهایی ارزشمندی هم از نظر کمی تعداد متقاضیان و هم از نظر کیفی فرایند و شیوه ارزیابی داشته به نحوی که از نظر تعداد متقاضیان حدود ۲۵ برابر و از نظر تعداد منتخبین ۲۲ برابر شده است.

وی افزود: به منظور بزرگداشت ۹ اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اشاعه فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور، همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان استانی، با هدف افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جهت ارائه محصولات کیفی و تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالای واحدهای تولیدی و خدماتی دارای نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان، توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور برگزار می شود که این نشان دهنده اهتمام جدی و آغاز تلاش برای نهادینه سازی فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور است.

مدیر کل نظارت بر تشکلها و هماهنگی امور استانهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان گفت: بر همین اساس و با توجه به آیین‌نامه استانی اعطای گواهینامه‌رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، بنگاه‌های اقتصادی که دایره فعالیت آنها در سطح ملی نبوده و گستره توزیع محصولات آنها در کمتر از ۱۰ استان قرار دارد، با توجه به شاخص‌های ارزیابی تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی شامل قیمت، کیفیت، توزیع و خدمات پس از فروش و رضایت مشتری برای کالاهای تولیدی و کیفیت ارائه خدمات، سرعت ارایه خدمات، هزینه‌ها و تعرفه‌ها و ارزیابی نتیجه عملکرد برای واحدهای خدماتی، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند و طبق بررسی‌های انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، به عنوان بنگاه منتخب در رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح استان شناسایی شده و در مراسمی به عموم مصرف‌کنندگان معرفی و از آن ها تقدیر می‌شود.

ارغنده پور افزود: به منظور تشویق بنگاه های اقتصادی و واحد های صنفی فعال در سطح کشور و در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، مطابق آیین‌نامه اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، آن دسته از بنگاه های اقتصادی که حداقل ۵ بار مفتخر به دریافت گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان شوند، می‌توانند در فرآیند ارزیابی اعطای گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سطح ملی حضور یابند و مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: امسال طبق برنامه پیش بینی شده دراستانها، تا کنون در ۱۵ استان همایش استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان برگزار شده است و انتظار می رود تعداد استانهای برگزار کننده همایش در سال ۹۷ به ۲۰ استان افزایش یابد. همچنین از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ همایش های استانی در ۲۸ استان برگزار شده است که استان فارس با برگزاری ۷ همایش، در بالاترین رده قرار دارد.

دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی اعطای گواهینامه و تندیس های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان بیان کرد : در این مسیر نیز شاخصهای ارزیابی چندین بار با همکاران کارشناسان و صاحب نظران مورد بازنگری قرار گرفته و تلاش شده است تا شاخص‌ها بر اساس داده‌های علمی و در چارچوب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و قوانین و اسناد بالادستی در حمایت توامان از جریان تولید و مصرف اصلاح شود.

ارغنده پور تصریح کرد: برای اخذ نشان رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حضور در فرایند ارزیابی و اخذ گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، به صورت کاملاً داوطلبانه بوده و در حال حاضر بسیاری از بنگاههای اقتصادی تلاش دارند تا همه ساله در فرآیند ارزیابی‌حضور یابند، زیرا این ارزیابی‌می‌تواند یک سنجش علمی و بی‌طرفانه‌ای از میزان توانمندی بنگاه را درحوزه های مختلف در معرض قضاوت بنگاه متقاضی قرارداده و او را نسبت به مشکلات و نارسایی‌هایی احتمالی مطلع کند.

وی با اشاره به نکته مهمی که در خصوص اعطای این نشان باید به آن توجه کرد ، اضافه کرد : با توجه به اینکه بازه زمانی ارزیابی بنگاه اقتصادی عملکرد یکساله بنگاه است، اعتبار این نشان برای بازه زمانی یکساله تعیین می شود و بنگاه منتخب موظف است در طول یکسال کلیه ضوابط مربوط به رعایت حقوق مصرف کنندگان در شاخص های صدرالاشاره را رعایت کرده و اگر در سال اعتبار مرتکب تخلفی شود، بلافاصله اعتبار این نشان لغو می‌شود.

ارغنده پور در پایان از همه مصرف کنندگان تقاضا کرد که برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز خود علاوه بر توجه به نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان بعنوان یک شاخص مناسب برای انتخاب کالا یا دریافت خدمات ، نسبت به تاریخ اخذ نشان نیز دقت و توجه لازم را انجام دهند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز