خبرگزاری کار ایران

مدیر ملی رسته زنبورداری مطرح کرد:

تولید و صادرات محصولات جانبی از اولویت طرح تکاپو در رسته زنبورداری است

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۹۳۸

مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو تمرکز بیشتر این طرح در رسته زنبورداری را ارتقای کیفیت و استانداردهای عسل و محصولات جانبی دانست.

فرزانه نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو)، اقدامی مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به شمار می‌رود، افزود: از سال 93 مطالعات ملی و استانی دینامیک اشتغال با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار در ایران آغاز شد و رسته زنبورداری به عنوان یکی از بخش‌هایی که در ایران قابلیت توسعه دارد، جزو رسته‌های اولویت‌دار ملی انتخاب شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس، تقریبا در اواخر سال 94 با حضور کارشناس بین‌المللی طی بازدید از 10 استان کشور، برخورداری صنعت زنبورداری از پتانسیل تثبیت و ایجاد اشتغال در ایران را تایید کرد.

نادری تمرکز بیشتر طرح تکاپو در رسته زنبورداری را ارتقای کیفیت و استانداردهای عسل و محصولات جانبی دانست و گفت: تمرکز بر روی تولید و صادرات محصولات جانبی زنبورداری به غیر از عسل مانند ژل رویال، گرده گل و غیره است. به همین دلیل طرح مذکور بر استفاده زنبورداران از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مدرن این صنعت متمرکز شده و فعالان را در این راستا تا جایی تشویق می‌کند که امکان صادرات در حجم بالا در محصولات مختلف فراهم شود. 

مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو عنوان کرد: در راستای طرح توسعه کسب‌ وکار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری با همکاری صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری ۱۲ دوره‌ ی آموزشی مختلف در استان‌های کشور (در قالب دو کریدور اصلی) در ارتقای سطح علمی زنبورداران برگزار شد.

وی، تثبیت ۷۶ هزار نفر شاغلان موجود و ایجاد اشتغال در رسته زنبورداری کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: عدم همکاری نهاد های مربوطه زمینه را برای خارج شدن شماری از زنبورداران از عرصه فعالیت فراهم کرده است، از این رو تلاش و سعی ما نیز بر عدم تحقق این مسئله است.

نادری خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به تعداد بالای کندوی زنبورعسل از نظر کمیت، آمار بالایی داریم، اما باید روی کیفیت محصولات کار کرد در غیر این صورت، ممکن است طرح‌های توسعه‌ای صنعت زنبورداری کشور با شکست مواجه شود.

مدیر ملی رسته زنبورداری حمایت جهاد کشاورزی کردستان را در تامین بودجه مهم دانست و افزود: در این راستا طی دو ماهه امسال ۹۴ نفر فراگیر دوره های آموزشی پس از تایید در آزمون نیز جهت دریافت تسهیلات بلا عوض معرفی خواهند شد.

نادری با بیان اینکه در قالب طرح تکاپو ۹۰۰ نفر در کشور از دورهای آموزشی بهره مند شدند، گفت: طبق آمار ۷۰ زنبوردار کردستانی پس از اخذ تایید و گواهینامه مبادرت به دریافت تسهیلات کردند.

وی تعلل در تامین مالی را چالش عمده ای در به فعلیت رساندن کامل طرح خواند و خاطر نشان کرد: مسئولان داخل استانی با همکاری بخش خصوصی می توانند بستر حمایت ملی را نیز مهیا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز