خبرگزاری کار ایران

یوسف‌زاده چابک مطرح کرد:

پرداخت 70 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۱۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، 70 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می شد و‌ 30 درصد را بیمه‌ها متقبل می‌شدند.

به گزارش ایلنا از رشت،  شاهرخ یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه تعریفی که امروزه سازمان بهداشت جهانی از سلامت دارد برخورداری از یک وضعیت مطلوب جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی است، اظهار کرد: تنها نداشتن بیماری نشانه سلامت نیست، یعنی کسی سالم تلقی می‌شود که هم جسم سالمی داشته باشد و هم روح معنوی داشته و همچنین بتواند داوطلبانه در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه امر سلامت در همه جوامع بشری هزینه‌بر است، افزود: سهمی را که در حال حاضر مردم ما از جی. دی. پی مورداستفاده قرار می‌دهند، حدود هفت تا هشت درصد است اما در بسیاری از کشورها این میزان دو رقمی است و تلاش جامعه سلامت و سیاست‌گذاران این است که بتوانیم به این رقم برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه قبل از شرایط طرح تحول سلامت 70 درصد از هزینه‌های سلامت از جیب مردم بود و‌ سی درصد را بیمه‌ها قبول می‌کردند گفت: اکنون تقریباً تا حدودی این شرایط برعکس شده است و با راه‌اندازی طرح تحول سلامت همین‌که دغدغه‌ای به‌جز رنج بیماری‌شان‌ نداشته باشند به این‌سو‌ پیش می‌رویم ولی چالش‌های خیلی زیادی بر سر تأمین منابع همچنان وجود دارد.

یوسف زاده با اشاره به اینکه جایگاه ‌کشور در قبل از طرح تحول سلامت چندان رضایت‌بخش نبود بیان کرد: طرح تحول سلامت به همین دلیل راه‌اندازی شد و با راه‌اندازی طرح تحول سلامت این رضایت‌مندی به یک حد تقریباً مطلوبی رسید اما از شرایط ایده آل هنوز دور هستیم.

وی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌هایی را که در حوزه درمان و‌ در حوزه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت و درمان صورت می‌گیرد 25 درصد از فعالیت‌های حوزه سلامت را شامل می‌شود تصریح کرد: 75 درصد عوامل اثرگذار و مؤلفه‌های اجتماعی اثرگذار روی سلامت عوامل خارج از حوزه فعالیت‌های وزارت بهداشت است یعنی اینکه در‌مان مساوی با سلامت نیست و سلامت را نباید مساوی با فعالیت‌های درمانی و حتی بهداشتی خودمان بدانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد نظیر وضع قوانین، بهبود راه‌ها و ارتباطات، همه این‌ها عوامل مؤثر سطح سلامت جامعه و اثرگذار در بحث سلامت است.

یوسف زاده اظهار کرد: موفقیت بشر انکارناپذیر است که توانست بیماری‌های واگیر یا بیماری‌های عفونی را کنترل کند و امروزه از بسیاری از بیمارهایی که درگذشته کابوس سنگین بشریت بود نظیر جذام، وبا و طاعون خبری نیست، حتی با برنامه واکسیناسیونی که انجام‌گرفته فلج اطفال و کزاز نوزادان تقریباً آثاری از آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های دیگر واگیر یا عفونی بسیار محدودشده بیان کرد: این مسئله باعث شده با توجه به پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی به‌عمل‌آمده و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی جامعه مهم‌ترین عوامل اثرگذار در این قضیه بوده‌ که باعث شدند طول عمر انسان افزایش پیدا کند به‌طوری‌که در استان گیلان در ابتدای انقلاب طول عمر مورد انتظار 54 سال بود که الآن به 74 سال رسیده است و از این نظر جزو استان‌های سالمند محسوب می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز