خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:

ایجاد هجمهِ حساب‌شده نسبت به جایگاهِ آموزش عالی مبتنی بر مهارت

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۳۷۴

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که یک هجمه حساب شده کارشناسانه و همه جانبه در جامعه نسبت به جایگاه نظام آموزش عالی مبتنی بر مهارت شکل گرفته است. اکنون وقت آن فرا رسیده است این معادله بر هم ریخته شود و با بالا بردن انگیزه تحصیل و روانه نمودن آن به سوی تولید، کارهای زیادی انجام بدهیم.

به گزارش ایلنا، مجتبی شریعتی نیاسر در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و همزمانی برگزاری این اجلاس با این ایام خجسته اظهار داشت: اساسا در هرجایی که نام فنی و حرفه ای مطرح می شود به طور ناخودآگاه بحث مهارت و توانمندی در ذهن تداعی می شود. بنابراین بین دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی، یک پیوند ناگسستنی است که بتوانند در امر مهارت افزایی، توسعه و گسترش مهارت ها و قابلیت های نسل جوان ما نقش مهمی ایفا کنند. متاسفانه در شرایط کنونی جامعه ی ما وضعیت فرهنگی خانواده ها در حدی است که میل به سوی رشته های تجربی و نظری بیشتر از دروس فنی و مهارتی است. این همان خطاهاست. یکی از گام های بسیار جدی که از سال 93 آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد، بحث آمایش آموزش عالی بود. صاحبنظران مختلفی در بخش های مختلف آموزشی تیم های مختلفی تشکیل دادند و سرانجام در اسفند 94 بحث آمایش عالی مصوب شد. این را بدانید در اهمیت نظام مهارتی همین بس که از هشت بند تکلیفی آموزش عالی، یک بند به صورت مرتبط و یک بند به صورت نامرتبط به نظام مهارتی مربوط می شود.

ایشان در ادامه بحث آموزش های مهارتی را جدی ارزیابی نمود و تاکید کرد: یکی از نکات ظریفی که در این بحث به آن پرداخته می شود، بحث "یکپارچه سازی مهارت های آموزشی" و ایجاد بستر سازی عملیاتی شدن آن در دانشگاه هاست. این مقوله یکی از افتخارات وزارت علوم در دانشگاه هاست که اگر به صورت جدی به آن توجه شود نگاه های فراجهانی به ایران و سیستم آموزشی مهارتی آن خواهد شد. این نکته را در سفری که اخیرا به آلمان داشتیم به صورت عینی مشاهده نمودیم که نظام مهارتی موجود در ایران در خارج از مرزهای ایران، بسیار باارزش و قابل توجه است. غافل از این که در خود ایران توجه ها بسیار کم و کمرنگ است.

شریعتی نیاسر در ادامه افزود: در هر صورت ما در شرایطی قرار گرفته ایم که یک هجمه حساب شده کارشناسانه و همه جانبه در جامعه نسبت به جایگاه نظام آموزش عالی مبتنی بر مهارت شکل گرفته است. اکنون وقت آن فرا رسیده است این معادله بر هم ریخته شود و با بالا بردن انگیزه تحصیل و روانه نمودن آن به سوی تولید، کارهای زیادی انجام بدهیم.

وی در بخش بعدی بیانات خود از حمایت همه جانبه سازمان برنامه و بودجه از راهکارهای تولیدی بخش های دانشگاهی ابراز خرسندی نمود و امیدوار شد با توجه به این جایگاه آموزش های مهارتی، خواهیم توانست گام های اساسی برداریم. خوشبختانه با اقدام اخیر شورای برنامه ریزی آموزش های مهارتی، این بخش مهم دانشگاه ها، می تواند جایگاه حقوقی خود را پیدا کند.

تاکید مجدد و موکد بر یکپارچه سازی نظام آموزشی، اصلاح نظام آموزشی خردجمعی، ضریب تمرکز مکانی در استان ها و ... از دیگر عناوین سخنان این مقام مسئول بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز