خبرگزاری کار ایران

در بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران مطرح شد؛

جلوگیری از روند کناره‌گیری دلسوزان اداره دستگاه آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۹۵۳

ما از شخص جنابعالی انتظار داریم که گزارش نهایی پرونده بورسیه‌ها و نیز گزارش بررسی عملکرد صندوق رفاه دانشجویان را در اسرع وقت برای اطلاع عموم دانشگاهیان به صورت شفاف منتشر کنید.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در خصوص عملکرد وزارت علوم در دوران محمد فرهادی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه‌ به شرح زیر است:

جناب آقای فرهادی
وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام
چنانکه می‌دانید وزارتخانه متبوع جنابعالی میراث‌دار نابسامانی‌ها و بی‌تدبیری‌هایی است که حاصل آن جز بیداد علیه دانش و دانشگاه نبوده است.

روندهای ناصواب تصفیه‌های سلیقه‌ای در جذب دانشجو و هیأت علمی و محروم کردن دانشجویان و اساتید منتقد از تحصیل و تدریس و اعطای بی‌حساب و کتاب بورسیه‌های دولتی به نورچشمی‌ها، نارضایتی و رنجش عمیق دانشگاهیان را موجب شد.

چنانکه اگر اصلاح‌گران و خیرخواهان نوید اصلاح و امید به بهبود سر نداده بودند٬ تن زخم خورده دانشگاه را رمقی برای پای نهادن به عرصه انتخاب نبود.

حاصل این کاستی‌ها و ناراستی‌ها، پرونده‌های فساد بود؛ پرونده‌هایی که هر دادخواهی دست بر آن می‌نهاد، نعره‌های فرصت‌طلبان از هرسو بلند می‌شد.

از بدکاران عجیب نیست که بخواهند گواه کرده‌هاشان را نگشوده به مدفن تاریخ بسپرند. فارغ از همه جدال‌ها و جنجال‌های سیاسی، راز کشمکش‌های شگفت‌آور و طمع بی‌اندازه طماعان بر سر کرسی وزارت علوم در همین نکته نهفته است.

گزینه‌های دولت پس از حماسه خرداد ۹۲ و پیش از جنابعالی برای تکیه بر این کرسی کهدست بر همین پرونده‌ها نهاده بودند، گرچه با نعره‌ها و طعنه‌ها مواجه شدند، و کرسی وزارت وانهادند، اما پای از حق دانشگاهیان واپس نکشیدند و ازین روی در میان آنان خوشنام‌اند. اما امروز برای دانشجویان این پرسش باقی مانده است که چرا وزارت علوم باید از نیروهای دلسوز و خدوم محروم شود.

آقای وزیر

مطالبه روشن ما دانشگاهیان از شما این است که تا دیر نشده از روند کناره‌گیری دلسوزان از اداره دستگاه آموزش عالی جلوگیری کنید. بعید نیست که این روند نگران‌کننده ریشه در برخی رویکردهای وزارت و دولت محترم داشته باشد که اگر توسط جنابعالی ریشه‌یابی نگردد٬ به مرگ تدریجی دانشگاه منجر خواهد شد.

ما می‌خواهیم پرونده مفتوحه بورسیه‌های غیرقانونی از مجراهای قانونی موجود به دست دانشگاهیان پاکدست سپرده شود تا خدای نخواسته پرونده خارج از روال قانونی بدست متهمان و مجرمان نیفتد که بر جرائم خویش سرپوش نهند و سازوکار آکادمیک را به سخره گیرند.

ما از شخص جنابعالی انتظار داریم که گزارش نهایی پرونده بورسیه‌ها و نیز گزارش بررسی عملکرد صندوق رفاه دانشجویان را در اسرع وقت برای اطلاع عموم دانشگاهیان به صورت شفاف منتشر کنید.

در این شرایط که پروژه احضار و حتی اخراج دانشجویان منتقد به بهانه پرونده‌های سالیان گذشته از سرگرفته شده، این توقع زیادی نیست که مسئولان آموزش عالی از حق دانشجویان مظلوم دفاع کنند.

اگر مسوولان همچنان سکوت توأم با رضایت٬ پیشه کنند و با بانیان این فشار‌ها مماشات ورزند و تفاهمنامه‌های سوال‌برانگیز امضا کنند، آیا جایی برای امیدواری باقی می‌ماند؟

آقای وزیر

غرض ما از این جریده نه به نام و ننگ تبشیر و تبذیر است که آن نیز همچون کرسی‌های صدارت و وزارت زودگذر است.

از جنابعالی که خود نیز از جامعه دانشگاهی برخاسته‌اید انتظار می‌رود به خواست‌ها و درد‌ها و بیم‌ها و امیدهای آنان آگاه باشید.

آنچه پس از پایان همه این آمد و رفت‌ها و بده و بستان‌ها و فرونشستن غبار‌ها و تسکین حب و بغض‌ها باقی می‌ماند، حقی است که از دانشجویان و اساتید مظلوم ستانده شده، و کوششی برای بازگرداندن این حق که جز از شما ساخته نیست.

قیل و قال سیاست‌بازان و هیاهوی سوداگران‌٬ گاه مجال شنیدن سخن حق‌خواهان را از صاحب‌منصبان می‌ستاند. امید دانشگاهیان به خدای دانش و دانایی است، اما دریغ است که فرصت صدارت طی شود و سخن‌ها ناشنوده و حق‌ها ناستانده باقی بماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز