خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی/ مردم برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۱۷۳۱۰

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی گفت: اخبار خارجی و بین‌المللی باعث شده عده‌ای از اینکه ارزش پولشان کاسته شود ابراز نگرانی کنند و برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل کنند و عده‌ای هم از این فضا برای سفته بازی و سودا گری سوء استفاده می‌کنند.

بهروزخدارحمی، دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد خروج ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور اظهار داشت: آنچه در فضای ارزی کشور تاثیرگذار است مربوط به شاخص‌های اقتصادی نیست و دلیل اقتصادی برای رشدهای عجیب و غریب قیمت ارز که منجر به تصمیمات بانک مرکزی و دولت شود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما شرایط اقتصادی خوبی نداریم و در رکود به سر می‌بریم، گفت: هم اکنون تعاملات بین‌المللی ایده آل نیست و این که در یک روز قیمت دلار به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند تنها دلیل روانی دارد.

خدارحمی تصریح کرد: این دولت همیشه به بازار آزاد معتقد بوده و این مقدار افزایش نرخ ارز آنجا عجیب به نظر می‌رسد که هیچ گاه دولت مداخله‌ای در بخش نمی‌کرد و به جای آنکه اجازه دهد عرضه و تقاضا نرخ ارز را در مارکت‌های مختلف مشخص کند این بار به شکل عجیب ‌و غریبی بهای دلار رشد کرد که آن هم به دلایل غیر اقتصادی و روانی و سفته بازی بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی افزود: اخبار خارجی و بین‌المللی باعث شده عده‌ای از اینکه ارزش پولشان کاسته شود ابراز نگرانی کنند و برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل کنند و عده‌ای هم از این فضا برای سفته بازی و سودا گری سوء استفاده می‌کنند و نتیجه این شد که مکانیزم بازار نمی‌توانست به تعادل برسد واز تعادل خارج شده بود و مشکلات و مسائل اقتصادی بوجود آمدند که بازار را نمی‌توانست به تعادل برسانند.

وی با بیان اینکه ناچارا در همه دنیا دولت‌ها در بازار ارز مداخله می‌کنند، گفت: نگرانی‌از خروج ارز منحصر به کشورما نیست و واقعیت این است که بحثی که در مورد رمز ارزها داشتیم در کنار اتفاقاتی که به نوسانات نرخ دلار ونگرانی‌های افراد منجر شد کم نبودند.

خدارحمی تصریح کرد: عدد ۳۰ میلیارد دلار آسیب‌های جدی به همراه داشت و این نگرانی را برای کشور و برای رمز ارزها به همراه داشت به گونه‌ای که طی ۴ ماه گذشته تعداد جلساتی که برای خروج ارز برگزار شد معادل دو سال قبل بود.

وی افزود: ما در شرایط نگران کننده اقتصادی بدتری هم بودیم اما واقعیت این است که محاسبات و پشتوانه اقتصادی برای این عدد امروز وجود ندارد و مستنداتی هم برای این عدد هنوز ارائه نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز