خبرگزاری کار ایران

دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفت وگو با ایلنا تاکید کرد:

ضرورت انتشار اوراق مالی شفاف مبتنی بر دارایی‌های ارزی و طلا

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۸۶

دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: در شرایط فعلی بهترین راهکار دولت و بانک مرکزی این است که اوراق مالی شفافی مبتنی بر دارایی‌های ارزی و طلا منتشر کنند.

بهروز خدا رحمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این پرسش‌که عرضه گواهی سپرده‌های ریالی‌و ارزی و پیش‌فروش سکه، سه راهکار بانک مرکزی برای جذب نقدینگی مردم و جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهایی چون طلا و ارز است به نظر شما این گونه روشها چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: این موضوع به عنوان مسکن در کوتاه مدت تاثیرگذار است اما راهکار مناسبی برای بلندمدت نیست.

وی با بیان اینکه دولت به صورت عجولانه تصمیم به این اقدام گرفته است، افزود: این اقدام تنها در شرایط التهابی و شکست بازار مؤثر است و این مکانیسم در بازار نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند و ما ناچار به مداخله هستیم والبته از این مداخله نمی‌توان دفاع کرد و تنها برای اینکه جلوی آسیب‌های بدتر را بگیریم اقدام به این کار می‌کنیم.

خدارحمی خاطرنشان کرد: این دولت از چند سال گذشته سیگنالی به بازار داده مبنی بر اینکه نرخ بهره بانکی را کاهش دهد و تا حدودی هم موفق شده و فشار به شورای پول و اعتبار آورده و همه هم با این تصمیم همراه بودند تا نرخها را به ۱۵ درصد برسانند.

وی ادامه داد: مردم تا روزهای پایانی طرح کاهش نرخ سود بانکی به دنبال باز کردن حساب برای نرخ سود ۲۰ درصدی بودند هر چند هم اکنون نرخ بهره رو به پایین است و هنوز هم به کسی اجازه داده نشده تا سود بیشتر از ۱۸ درصد دریافت کند اما درعین حال دولت اوراقی را منتشر می‌کند که با نرخ ۲۰ درصد است که این موضوع نقض‌غرض است و در کوتاه مدت باید در اینباره فکر شود.

خدارحمی تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین راهکار دولت و بانک مرکزی این است که اوراق مالی شفافی مبتنی بر دارایی‌های ارزی و طلا منتشر کنند تا ذهنیت شفاف و درستی برای آن باشد و مانند قبل نباشد که سپرده افراد را به سپرده‌های طلایی و نقره ای و ... نامگذاری کنند.

وی ادامه داد: ما باید اوراق شفافی‌را برای طلا و ارزهای مختلف طراحی کنیم و جایی شبیه بورس‌اوراق بهادار ایجاد کنیم تا جلوی عطش دارایی فیزیکی طلا و ارز را بگیریم و اگر چشم انداز ارز رو به بالاست این اوراق را بخرند و برای تعیین بهای دلار و یورو قیمتها را از سه نقطه بازار گرفته و میانگین آنرا برای نرخ روز یورو و دلار تعیین کنیم.

خدارحمی گفت:مسلما این موضوع اثر بهتری خواهد داشت و مکانیسم ریسک و خرید و تقاضا برای آن منطقی تر است.

وی در مورد افزایش نرخ سود بانکی برای بازگشت نقدینگی به بازار نیز افزود: با این اقدام زحمات کشیده شده در چند سال گذشته و همه دستاوردهای آن از بنیان پاک خواهد شد و مشکلات دیگری در پی‌خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز