خبرگزاری کار ایران

ولی‌اله سیف:

التهبات بازار ارز و طلا کاسته شده است / هفته آینده خبر خوبی درباره سیاست های تورمی دولت اعلام می‌کنیم

کد خبر : ۱۹۴۵۲۶

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته این مقدمه را ایجاد کرده تا به سمتی حرکت کنیم تا از رکود تورمی خارج شویم، تصریح کرد: التهبات بازار ارز و طلا کاسته شده و هم اکنون می توانیم با اعتماد به نفس این مطالب را بیان کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی از طرح پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولید در سال جاری خبر داد و گفت: گزارش جدید بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار می رود تا نرخ سود را منعطف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله سیف در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروح از رکود، اظهار داشت: پیش نیاز تحقق اهداف این بسته باور مشترک و هماهنگی اعضای دولت برای اجرای آن است چراکه همواره نظام بانکی و محدودیت های مالی دولت عواملی را ایجاد می کرد تا دستگاه های مختلف برای تحقق برنامه های خود همواره تقاضا از بانک مرکزی داشته و در نهایت ناهمانگی در دولت ایجاد می شد.

وی با بیان اینکه اعضای دولت محدودیت ها را قبول کرده اند، گفت: اشاره نمی کنم به دستاوردهای یکسال گذشته که عمدتاً با محور انظباط پولی و مالی بوده که توانسته اعتماد به نفس ملی را برای اقتصاد ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته این مقدمه را ایجاد کرده تا به سمتی حرکت کنیم تا از رکود تورمی خارج شویم، تصریح کرد: التهبات بازار ارز و طلا کاسته شده و هم اکنون می توانیم با اعتماد به نفس این مطالب را بیان کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حمایت از تولید نسبت به تامین مالی از فعالیت های اقتصادی باید نظام بانکی به صورت جدی وارد عمل شود، ادامه داد: متناسب با تورم حجم نقدینگی را می توانیم داشته باشیم که متناسب با آن رشد سپرده ها محاسبه می شود.

وی به برنامه بانک مرکزی برای پرداخت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی طی سال جاری اشاره و تصریح کرد: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از این منابع می تواند در قالب تسهیلات جدید اختصاص یابد.

این عضو کابینه دولت یازدهم این را هم گفت که نوسانات سیاستی بانک مرکزی در گذشته به برخی ناهماهنگی ها در نظام بانکی طی سال های قبل دامن زده است و نمونه آن بخشنامه هایی است که پی در پی صادر می شد و متناقض با یکدیگر بود.

سیف در همین ارتباط به برنامه بانک مرکزی و دولت برای فروش املاک مازاد و دارایی های ثابت بانک ها اشاره کرد و افزود: باید بانک ها با یک زمان بندی منظم منابع جدید را به نظام بانکی برای تامین اعتباری پروژه ها برگردانند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید نسبت کفایت سرمایه از چهار درصد به هشت درصد افزایش پیدا کند، گفت: در این بسته پیش بینی شده تا بانک ها حداقل به نسبت ۸درصد برسند.

وی دیگر سیاست مورد توجه دولت برای خروج از رکود و مدیریت نظام بانکی را موضوع مطالبات معوق دانست و ادامه داد: اولین اقدام نظام بانکی و بانک مرکزی این است که پرونده های مطالبات معوق علت یابی شوند شاید مواردی با فساد شکل گرفته باشد ولی بخش عمده با نوسانات اقتصادی شکل گرفته است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه اصولا نظام بانکی در این شرایط با مشکلاتی مواجه می شود، گفت: امیدواریم به سرعت تکلیف ۸۵ هزار میلیارد تومان معوق مانده را روشن کنیم البته هیچ مماشاتی با این افراد نداریم ولی قوه قضائیه نیز دستوراتی داده که می تواند به وصول معوقات کمک کند.

سیف اولویت بندی منابع محدود در اختیار نظام بانکی را ضرورتی اجتناب ناپذیر خواند و گفت: نظام بانکی دارای منابع محدود است و برای اینکه این منابع بیشترین کارآیی را در بهره‌وری تولید در نظام اقتصادی داشته باشد، بایستی اولویت مصارف به‌درستی تعیین و هزینه شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه صورت‌های مالی حسابرسی شده نیز پیش از اعطای تسهیلات باید مدنظر باشد، تصریح کرد: افراد متقاضی تسهیلات نیز باید به‌درستی شناسایی شوند و حداقل ۲۵ درصد منابع انجام پروژه توسط تسهیلات گیرنده تأمین شود. از طرفی باید سایر روشهای تأمین مالی نیز به حرکت در آید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نباید اولویتی برای پروژه جدید در سال ۹۳ داشته باشیم، گفت: باید ابتدا سرمایه گذاری های قبلی انجام شده آثار خود را در اقتصاد نشان دهند و در سال آینده برای سرمایه گذاری های جدید فرصت داریم.

وی ضمن بیان اینکه معمولا در کشورهای پیشرفته وظیفه تامین مالی و تقسیم پول بین نظام بانکی و بازار سرمایه انجام می شود، تصریح کرد: ما هم باید به سمتی برویم که بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه های بزرگ وارد عمل شده و نظام بانکی مسئولیت اصلی خود را در ارتباط با بنگاه های کوچک انجام دهد.

سیف در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اینکه متناسب با پیش بینی که از تورم داریم باید سیاست پولی هم تعیین شود، اظهار داشت: امیدواریم هفته آینده خبر خوبی درباره سیاست های تورمی دولت اعلام کنیم، گزارشی را به شورای پول و اعتبار خواهیم برد و متناسب با اتفاقاتی که در سیاست های اقتصادی خود را نشان میدهد باید انعطافی در نرخ های سود ایجاد کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز