خبرگزاری کار ایران

مونسان مطرح کرد؛

۲۷ درصد رشد مسافر خروجی از راه زمینی/به جد پیگیر مسئلهٔ تعطیلات زمستانی هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۵۴۱

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در ایام عید، رقم 74 میلیون اقامت شب در کشور به ثبت رسید که رشد 20 درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد. هم‌چنین تعداد 132 میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی داشتیم و به‌طور متوسط هر گردشگر از 7 مرکز گردشگری و تاریخی بازدید داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «ارائه گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر» با حضور علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، محمد محب‌خدایی (معاون گردشگری) و محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) شنبه 18 فروردین برگزار شد.

بازدید روزانه‌ی 14 تا 15 هزار نفر از موزه ملی

در ابتدای این نشست، مونسان با ذکر آمار و ارقامی از سفرهای نوروزی گفت: در نوروز 97 ، 19 دستگاه خدماتی، انتظامی، درمانی و ... مشغول فعالیت بودند و به‌طور مشخص 7700 نفر در این مدت زمان به ارائه‌ی خدمات به مسافرین نوروزی می‌پرداختند. امسال رشد 20 درصدی سفر در ایام نوروز را داشتیم. موزه ملی در روز حدود 14 تا 15 هزار نفر بازدیدکننده داشت که رقم بی‌سابقه‌ای در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. رقم 74 میلیون اقامت شب در کشور به ثبت رسید که رشد 20 درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد. هم‌چنین تعداد 132 میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی داشتیم و به‌طور متوسط هر گردشگر از 7 مرکز گردشگری و تاریخی بازدید داشته است. 

وی ادامه داد: 50 درصد شاهد کاهش شکایات و 59 درصد شاهد افزایش تشویق‌ها بودیم. تمهیداتی دیده شد تا شاهد کمترین آسیب‌های جاده‌ای باشیم که یکی از آ‌ن‌ها افزایش استراحت‌گاه‌های بین راهی بود که به رقم 550 واحد استراحتگاه می‌رسید. همچنین سامانه هوشمند نظارت در این ایام فعال بود و امسال به صورت آ‌نلاین شکایت‌ها را دریافت می‌کردیم. پرتال جامع گردشگری نیز با وجود اینکه خیلی از زمان راه‌اندازی‌اش نمی‌گذشت حدود 6 میلیون بازدیدکننده را به ثبت رساند.

مازندران رتبه‌ اول در اقامت‌های نوروزی

رشد 206 درصدی اقامت در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: در بین مراکز و استان‌ها بیشترین بازدیدکننده را استان مازندران با 14میلیون و 900هزار  نفرشب اقامت داشت و گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گرفتند. استان چهار محال و بختیاری در بین استان‌های کمتر شناخته شده 206 درصد رشد اقامت را داشت. همچنین همدان با 128 درصد و کرمان 79 درصد رشد اقامت داشتند. 716 ایستگاه نوروزگاه در کل کشور بود و 82 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نوروزگاه داشتیم. 624 بازارچه صنایع دستی هم امسال در اختیار گردشگران قرار گرفت.

27 درصد رشد مسافر خروجی از راه زمینی

مونسان درخصوص میزان‌ سفرهای خروجی‌ در ایام عید اظهار داشت: در بخش گردشگری خروجی امسال اتفاق جدیدی رخ داد و آن اینکه بخش عمده‌ای از این سفرها از طریق زمینی بود و 27.5 درصد رشد مسافر خروجی از راه زمینی داشتیم. همچنین 7.2 درصد هم رشد مسافر خروجی از راه هوایی ثبت شد.

به جد پیگیرِ رونقِ تعطیلات زمستانی هستیم

وی گفت: نوروز امسال خوشبختانه با افزایش قیمت روبه‌رو نبودیم مگر چارترهای هوایی که افزایش قیمت داشتند. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده قرار بر این است برنامه‌های ستاد سفر در طول سال نیز ارائه شود. ما بحث تعطیلات زمستانی را به‌طور جد پیگیر خواهیم بود و با قول‌های مساعدی که معاون اول رئیس جمهور در این زمینه به ما داده‌اند، امیدواریم به زودی شاهد بروزِ این اتفاق باشیم. در همین رابطه چهار استاندار جنوبی پیگیر هستند تا این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

وی ادامه داد: ما در زمینه‌ی حمایت از کالای ایرانی از اولین سازمان‌هایی بودیم که این حمایت را انجام دادیم و با طراحی پکیج‌های سفر سعی کردیم در این راه گام برداریم و بیشترین توجه‌مان در این مسیر بخش مربوط به صنایع دستی است.

پویا محمودیان (سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) در ادامه این نشست گفت: امسال با رشد 41 درصدیِ  10146 غرفه صنایع دستی در 31 استان کشور، کار خود را آغاز کردیم. رشد 41 درصدی این نوید را می‌دهد که در سال حمایت از کالای ایرانی توجه به صنایع دستی نقش مهمی را در این راه ایفا خواهد کرد. در ابتدای سال پس از تصویب منع خرید کالای ایرانی، آقای مونسان نامه‌ای به 31 استان کشور ارسال کردند تا لیست تمام اقلام صنایع دستی که مورد استفاده ارگان‌های دولتی می‌تواند قرار بگیرد اعلام شود و همچنین برنامه‌های ویژه صنایع دستی به عنوان برند کالای صنایع دستی تدوین شود.

نماینده هلال‌احمر نیز در این نشست با تشریح طرح امداد و نجات نوروزی و طرح ایمنی و سلامت در نوروز 97 گفت: ‌1378 پایگاه هلال احمر در طول این طرح‌ها فعالیت داشتند و 5375 عملیات انجام شده که 41‌ درصد مربوط به حوادث ترافیکی بود. در عملیات امداد و نجات کوهستان و ساحلی نیز شاهد رشد 2/5‌درصدی بودیم. همچنین با اجرای طرح ایمنی و سلامت در مبادی ورودی شهرها شرایطی فراهم شد تا با استراحت خانواده‌ها در ایستگاه‌هایی که راه‌اندازی شد شرایطی فراهم شود تا شاهد کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای باشیم. همچنین 500 هزار نفر به کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» پیوستند.

خالدی (نماینده اورژانس) گفت: 206 هزارو 929 مورد اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام شد. 21‌درصد مأموریت‌ها نیز مأموریت‌های ترافیکی بود و بیش از 2میلیون و 200هزار مأموریت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشتند. نزدیک به 90 درصد مصدومان حوادث ترافیکی نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند. هم‌چنین بیش از یک‌میلیون و 400هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در ایام نوروز جمع‌آوری شد.

در ادامه، جلسه‌ی پرسش و پاسخ با خبرنگاران بود.

سال 96 در حوزه‌ی سفرهای زیارتی برخی تورها لغو شدند

مونسان گفت: افت شدیدی در زمینه مسافرت‌های خارجی نداشتیم. البته در سال 96 در حوزه سفرهای زیارتی برخی تورها لغو شدند و در این خصوص افت داشتیم. ما تا 27 درصد رشد سفرهای زمینی و خارج از کشور را به ثبت رساندیم. اتفاقاً در حال ارائه لیستی هستیم تا نشان دهد که ایران نسبت به جمعیت کشور و تعداد سفرهای خارجی در مقایسه با دیگر کشورها خیلی هم وضعیت اسفباری در سفرهای خارجی نداریم و وضعیت‌مان یک وضعیت نرمال است.

محب‌خدایی نیز در پاسخ به این سؤال که میزان سفرهای خروجی چقدر بوده، گفت: امسال هنوز آماری از میزان سفرهای خارجی توسط پلیس مهاجرت به ما ارائه نشده است.

مونسان در خصوصِ میزان بازدیدکننده از تبریز در رویداد «تبریز 2018» گفت: تبریز 2018 یک رویداد یک ساله است. باید صبر کرد تا یک سال تمام شود و بعد آمارهای ورودی را بتوان اعلام کرد.

مونسان در پاسخ به این سوال خبرنگار که محمدرضا کارگر (مدیر موزه‌های کشور) طبق صحبتی مبنی بر اینکه تعداد بازدیدکننده‌ها هفت میلیون نفر بوده و منافات این حرف با گفته شما مبنی بر اینکه 132 میلیون نفر بازدید داشتیم؛ توضیح داد و گفت: صحبت آقای کارگر مربوط به موزه‌ها است و ایشان دیگر بخش‌های تاریخی و گردشگری را درنظر نگرفته‌اند.

مونسان، گفته‌ی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه، سایت پرتال جامع گردشگری چیزی برای ارائه ندارد و چگونه است که شما ادعا دارید 6 میلیون نفر بازدیدکننده داشته، رد کرد و گفت: از شما خواهش دارم که غلو نکنید. شاید کاستی‌هایی وجود داشته باشد ولی خالی هم نیست.

هم‌چنین در ادامه وقتی خبرنگار پرسید که سامانه‌ی 09629 عملاً در ایام عید شکایتی که ما وارد می‌کردیم را ثبت نمی‌کرد، وی اظهار داشت: این حرف شما امکان ندارد. این سامانه شکایت‌های بسیاری را در این ایام ثبت کرده است.

مونسان گفت: ما تلاش کردیم تا مدارس را به غیرفرهنگیان ندهیم و در این زمینه خیلی رعایت شد و بخشی از رشد اقامت در هتل‌ها نیز به همین خاطر بود.

ارائه‌ی وام به علاقه‌مندان گردشگری دریایی و خریداران شناور دریایی

مونسان در خصوص توسعه گردشگری دریایی نیز گفت: در دنیای امروز، گردشگری دریایی جزو جذاب‌ترین‌هاست. ما هم در شمال هم در جنوب نوار آبی خوبی داریم ولی متاسفانه به لحاظ فرهنگی خیلی با دریا ارتباط نگرفته‌ایم. در ایام عید وقتی به جنوب رفته بودم این نوید به من داده شد که هر کسی در حوزه گردشگری دریایی بخواهد شناور دریایی خریداری کند، تنها باید 10 درصد پول آن را بپردازد و 90 درصد مابقی به‌صورت وام ارائه خواهد شد. بنابراین با این اقدام می‌توان امیدوار بود که حوزه‌های آبادان، کارون و خرمشهر رونق بگیرند و اگر تعطیلات زمستانی هم به آن اضافه شود ایام خوبی برای گردشگران رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز