خبرگزاری کار ایران

یوسفی آذر:

طرح ملی گیاهان دارویی کشور به تصویب رسید

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۵۲۹

پیمان یوسفی آذر گفت: طرح ملی گیاهان دارویی کشور به تصویب رسیده و بودجه لازم در سال ۹۷ به طرح اختصاص داده شده است. ما در صدد اجرای برنامه‌های گیاهان دارویی کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیمان یوسفی آذر، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در حوزه سلامت که ما بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران امضا شد اظهار کرد: طرح ملی گیاهان دارویی کشور به تصویب رسیده و بودجه لازم در سال ۹۷ به طرح اختصاص داده شده است. ما در صدد اجرای برنامه‌های گیاهان دارویی کشور هستیم.

وی افزود: یکی از اقتصادی‌ترین صنایع جهان گیاهان دارویی است سال گذشته درآمد نفتی حدود ۳۲ میلیارد یورو بود در حالی که کشور آلمان ۴۵ میلیارد یورو از صادرات گیاهان دارویی درآمد داشت که یک و نیم برابر درآمد نفتی ما بوده است.

یوسفی آذر عنوان کرد: یکی از مهمترین استراتژی‌های سلامت را طبیعت و محصولات طبیعی به خود اختصاص می‌دهند که این مساله جای توجه ویژه دارد.

 وی گفت: تنوع اقلیمی‌ما یکی از برترینهای کشور است که دارای پنج اقلیم اصلی جهان هستیم که باعث ایجاد تنوع گیاهی شده است.

وی افزود: دومین مزیت ما این است که با توجه به کم‌آب‌بر بودن گیاهان دارویی یکی از بهترین جایگزین‌های محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و سومین مزیت ما دارا بودن دانش و فرهنگ بومی در این زمینه است. این صنعت یک اشتغال اقتصادی خواهد بود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی در خصوص بازاریابی برای گیاهان دارویی تصریح کرد: ما باید توجه اصلی‌مان را که حلقه اصلی بازار است به تولید استاندارد معطوف کنیم که یکی‌از مؤلفه‌های اصلی ما است. برای صادارت باید تولید استاندارد داشته باشیم که در این راستا قدم‌های ویژه‌ای را برای سال ۹۷ در  داشته‌ایم بنابراین در حوزه تولید ما از بخش‌خصوصی حمایت خواهیم کرد و در هر سه حلقه تولید، صادرات و بازار تسهیلات کم بهره با بهره ۶ درصد را پرداخت خواهیم کرد.

یوسفی آذر در رابطه با زعفران خاطرنشان کرد: برای حوزه زعفران یک طرح بزرگ با بخش خصوصی داریم مصرف سرانه کشور بین ۷ دهم تا یک گرم است اگر بتوانیم آن را به سه گرم یا بالاتر از آن برسانیم می‌توانیم بازار داخلی را سه برابر افزایش دهیم ما به دنبال حوزه کسب و کار گیاهان دارویی هستیم.

وی افزود: حمایت از فرآوری‌های با تکنولوژی‌های روز برای ما اولویت دوم و مهم است که این تفاهم‌نامه در همین راستا تنظیم شده است، این اولین همکاری رسمی ما با سازمان غذا و دارو و دانشکده داروسازی است.

یوسفی آذر در رابطه با تفاهم‌نامه تشریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت جهاد و دانشکده داروسازی امضا خواهد شد یکی از بندهای آن ایجاد مرکز رشد گیاهان دارویی با هدف حمایت از تکنولوژی‌های با فرآیند بالا است تا تجاری سازی رونق بگیرد.

وی افزود: حلقه بعدی حلقه مصرف است که از رسانه‌ها درخواست داریم تا با آگاهی‌دهی و فرهنگ سازی عمومی و علمی ما را در این امر یاری کنند ما هنوز به آن درجه از فرهنگ مصرف در جامعه نرسیده‌ایم و امیدواریم با این همکاری بتوانیم به یک توافق مطلوب در کشت گیاهان دارویی برسیم.

مجری طرح گیاهان دارویی در خصوص وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ا مر بیان کرد: وزارت صنعت یکی از پایه‌های مهم و اصلی این طرح است که با دو مرحله فرآوری مسئولیت دارد. مجوزها را باید وزارت صنعت صادر کند که ما جلسات بسیاری را با آنها داشتیم و ارتباط نزدیک و هماهنگی داریم.

وی افزود: برای افزایش سرانه مصرف زعفران به یک همت ملی نیاز داریم استراتژی جهانی‌سازی زعفران در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است تا ذخیره ارزش زعفران را بالا ببرند که برای اجرای این طرح از اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این اعتبار صرف تاسیس فروشگاه‌های تخصصی برای زعفران مانند نوین زعفران خواهد شد.

یوسفی آذر اذعان داشت: ما پش بینی می‌کنیم در سه سال آینده با این ۶۰ میلیارد تومان از یک گرم سرانه مصرف به دو و نیم گرم ا فزایش یابد که برای این امر ۲۰ هزار بازاریاب مشغول فعالیت خواهند شد.

 صندوق ملی زعفران را در سال ۹۷ تشکیل خواهیم داد

در ادامه این مراسم شریفی‌زاده رئیس دانشکده داروسازی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با این تفاهم‌نامه از توانایی‌های دانشکده داروسازی در کنار وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنیم در این تفاهم‌نامه بخش‌هایی را به تشکیل دوره‌های آموزشی اختصاص داده‌ایم که یکی از وظایف حوزه آموزشی بر اساس بسته آموزش ارائه مهارت در زمینه داروهای گیاهی است.

وی افزود: پروژه‌های پژوهشی مشترک یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌تواند مدنظر قرار گیرد و مرکز رشد گیاهان دارویی یکی از بخش‌هایی است که باید به آن توجه شود. این مرکز رشد مشترک ایده‌هایی را که توسط دانشجویان و محققان دنبال می‌شود با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به یک محصول اولیه تبدیل می‌کنند و ما می‌توانیم بورسیه‌هایی را برای وزارت جهاد تبیین کنیم.

گفتنی است ؛ در این مراسم خانوی مدیر کل سازمان غذا و دارو نیز تصریح کرد: حمایت از تولید داخل از اهداف سازمان غذا و دارو است بازار تولید داروهای طبیعی در کشور یک موقعیت ویژه خواهند داشت و از سیاست‌های سال آینده سازمان غذا و دارو در بحث داروهای گیاهی حمایت‌های ویژه از فرآورده‌هایی است که تکنولوژی پشت آن باشد. ما این آمادگی را داریم که فرآورده‌هایی را که برای بار اول ثبت می‌شوند با سرعت بالا بررسی و به بازار ارائه دهیم.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جهاد کشاورزی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم تهران و سازمان غذا و دارو امضا شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز