خبرگزاری کار ایران

آسیب‌ها در کشور با شعار و سروصدا قابل رفع نیست/تحت هیچ شرایطی نباید آبروی شخصی را برد

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۲۰۹

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی چالش ها در کشور در هم تنیده شده که باید با دقت نظر و تعقل رفع شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی عصر امروز در دیدار با همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افتخاری برای بنده بوده که در این ایام فرخنده که به حضرت فاطمه زهرا (س) تعلق دارد، هر ساله توفیق دارم که در خدمت همسران نمایندگان عرض ارادت کنم، گفت: امیدوارم این ایام برای همه مایه مسرت و برکت باشد و باید خدا را شاکر بود که در جمهوری اسلامی ایران نماد زن به روز ولادت یک شخصیت ممتاز و بی همتا مربوط شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) جزو اصحاب و یاران نزدیک در صدر اسلام و از اصحاب کسا بود که آیه تطهیر در شأن آنها نازل شد، افزود: در آیه تطهیر خداوند می فرماید که ما اراده کردیم که از این خانواده هر گونه پلیدی را دور کنیم.

حضرت فاطمه زهرا (س) همواره یاری دهنده رسول اکرم (ص) بود

وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) جزو یاران پیامبر در مباهله بود و در تمام صحنه های سخت در کنار ایشان قرار داشت و یاری دهنده رسول اکرم (ص) بود.

لاریجانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) به اندازه ای برای پیامبر عزیز بود که هرگاه پیامبر به سفر می رفتند به منزل ایشان رفته و خدمت حضرت زهرا (س) سلام کرده و آیه تطهیر را قرائت می کردند، یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) می فرمودند که هرگاه که می خواهم رایحه بهشت را استشمام کنم، نزد فاطمه می روم و او را در آغوش گرفته و می بویم.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می فرمودند که هر کس فاطمه زهرا (س) را شاد کند، مرا شاد کرده و هر کسی وی را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده است و می فرمودند او عزیزترین خلق، نزد من است که این نشان دهنده عظمت جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) است که پیامبر ایشان را جان خود نامید.

فاطمه زهرا (س) ریشه و اساس مکتب اسلام و رشد دهنده و پایدار کننده اسلام بوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از احادیث قدسی افزود: در این حدیث خطاب به پیامبر آمده است که "اگر تو نبودی عالم را خلق نمی کردم و اگر علی نبود، تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را خلق نمی کردم" که این نشان می دهد که فاطمه زهرا (س) ریشه و اساس مکتب اسلام و رشد دهنده و پایدار کننده اسلام بوده است.

آیه تطهیر تنها به تشیع اختصاص ندارد

لاریجانی با بیان اینکه آیه تطهیر تنها به تشیع اختصاص ندارد، ادامه داد: در کتب اهل سنت این موضوع ذکر شده که تطهیر مربوط به این خاندان است و در جمهوری اسلامی نیز چنین فردی نماد زن قرار گرفت که باید تلاش کرد به ساحت مقرب ایشان تقرب یافت که البته این موضوع آسان نبوده و شاید ممکن نباشد.

حضرت زهرا (س) شخصیتی بزرگ و بی همتا برای همه عالم بود

وی با اشاره به یکی از دلایل نامگذاری فاطمه زهرا (س) گفت: یکی از دلایل نامگذاری این نام برای ایشان این بود که خلق از حقایق و فهم وجودی ایشان عاجز است و حضرت زهرا (س) شخصیتی بزرگ و بی همتا برای همه عالم بود و هر کسی باید به اندازه استعدادش وجود ایشان را درک کند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه خواجه نصیرالدین طوسی فضایل را چهارگونه عنوان می کند، اظهار داشت: فضیلت نخست تذهیب قوه نظری است، یعنی استعدادها و دانش رشد یابد که این فضیلت بر حضرت فاطمه زهرا (س) به کمال وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه فضیلت دوم تذهیب قوه عملی است، ادامه داد: تذهیب قوه عملی یعنی آنچه که به عنوان عدالت از آن نام برده می شود که تمام نهادها و جوامع پایداری شان به عدالت است و یک خانواده با عدالت پایدار می شود.

تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مسئله عدالت

وی با بیان اینکه دلیل اینکه رهبر  معظم انقلاب مکرراً روی مسئله عدالت تاکید دارند، به این سبب بوده که موضوع عدالت رکن است، تصریح کرد: برای هر نهاد کوچک و بزرگ عدالت یک رکن محسوب می شود و همه چیز را سر جای خود قرار می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضیلت سوم تذهیب قوه غضبی یعنی شجاعت است، ادامه داد: انسان ها باید برای رسیدن به کمال قوه غضبی خود را کنترل کنند. البته باید موضوع شجاعت را از جسارت تفکیک کرد، چرا که جسارت مبنای عقلی ندارد اما شجاعت علو نفسانی را نشان می دهد که حضرت زهرا این شجاعت را دارا بودند و زمانی که خطبه خود را در مسجد قرائت می کردند، عین شجاعت بود.

وی با اشاره به چهارمین فضیلت که مربوط به تذهیب قوه شهوت است، بیان کرد: این موضوع به عفاف مربوط می شود که حضرت فاطمه (س) مظهر عفاف بودند و همانگونه که نقل شده در آخرت، زمانی که خلق به سمت بهشت روانه می شوند، هنگامی که نزد ایشان می رسند سر خود را پایین می افکنند که فاطمه زهرا (س) عبور کند.

لاریجانی با بیان اینکه عفاف جامعه را از دریدگی و گسستگی نجات می دهد، افزود: در خانواده عفیف همبستگی وجود دارد و در جامعه ای که عفاف وجود داشته باشد، سوءظن ها از بین رفته و همه عضو یک پیکر می شوند.

وی ادامه داد: فاطمه زهرا (س) این چهار فضیلت را یکجا داشت که خواجه نصیرالدین طوسی از ایشان به عنوان یک انسان برجسته یاد می کند.

لاریجانی با اشاره به پرسش و پاسخ بین یک حکیم و شاگرد افزود: شاگرد به حکیم گفت که به من درس انسانیت بیاموز و استاد گفت بنویس  درس نخست که مرتبه نازل بوده این است که آدمی در مرتبه ظاهر آداب و رسوم انسانیت را بجا آورد و اخلاق حسن با همسایگان و خانواده داشته باشد تا فضا براساس محبت شکل بگیرد.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر همین آداب ظاهری رعایت نشود، از هم گسستگی ایجاد می شود.

تحت هیچ شرایطی نباید آبروی شخصی را برد

وی با بیان اینکه در شرایط امروز در کشور دریدگی دیده می شود، افزود: تحت هیچ شرایطی نباید آبروی شخصی را برد و به کسی ظلم کرد، چرا که در یک حدیث قدسی آمده که "اگر کسی آبروی مومنی را بریزد باید خودش را برای جنگ با خدا حاضر کند".

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درس دوم استاد به شاگرد که متوسط است، این بوده که در مقام باطن، قلب خود را از بخل، حسد و سوءظن خالی کند، ادامه داد: در این مرتبه افراد باید پایبند به عدل، وفا، صدق و صفا باشند و اگر انسانی بخواهد درس انسانیت بیاموزد نیابد بخل و حسد داشته باشد و در خیلی از مجال ها اگر انسان خوددار باشد، نوعی فضیلت برای آن محسوب می شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تفضل از عدل بالاتر است، افزود: خداوند در قرآن کریم به عدالت حکم می کند، اما می گوید "اگر انسان تفضل کند، به خدا نزدیک تر است" و در واقع عدالت یعنی قانون را اجرا کردن و از ویژگی های آن اجرای قانون است، اما بالاتر از این عدالت این بوده که انسان گذشت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حکومت ها افضل امور اجرای قانون است، افزود: یکی از رکن های تحقق قانون در کشور مردم هستند که یکصد سال پیش مردم قیام کرده و با مشروطه به دنبال این بودند که دیکتاتوری را کنار بگذارند و مردم سالاری را جایگزین کنند که بنای مردم سالاری مجلس است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مرحوم مدرس در محل مجلس قدیم در برابر رضاشاه ایستاد که سبب شد رضاشاه گستاخ سیلی به صورت شهید مدرس بزند، گفت: در همین مجلس قدیم مرحوم شهید مدرس در برابر قرارداد استعماری وثوق الدوله ایستاد.

وی با بیان اینکه اصول ۶۲ تا ۱۰۰ قانون اساسی مربوط به مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نشان می دهد که کسانی که تدوین کننده قانون اساسی بوده اند جایگاه ویژه ای برای مجلس قائل شده اند و مجلس را در جایگاهی قرار داده اند که بتواند از حقوق مردم دفاع کند. همچنین مجلس در برابر قوه مجریه و سایر بخش ها باید از مردم دفاع کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه نمایندگان می توانند اظهارنظر کرده و قانون وضع کنند، ادامه داد: هر سمتی، یک جانشینی برای آن قابل فرض است اما نمایندگان نمی توانند کسی را جایگزین خود قرار دهند و این سمت قائل به شخص و قابل تفویض نیست، یعنی یک نماینده حق ندارد که این امکان خود را به کسی واگذار کند.

وی اظهار کرد: نمایندگان باید در تمامی جلسات اعم از کمیسیون ها، صحن علنی و جلساتی که خارج از مجلس به آنها ماموریت داده شده ، حضور یابند و این موضوع قابل تفویض به شخص دیگری نیست، در حالی که رئیس جمهور یا هر یک از وزرا می توانند معاونانی برای خود داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته نماینده مجلس می تواند مشاور داشته باشد اما تنها خودش صاحب رأی است که این نشان دهنده این بوده که نظام برای منتخبین مردم جایگاه ویژه ای قائل است و آنها اجازه ندارند که اختیارات خود را تفویض کنند.

لاریجانی با بیان اینکه خانواده های نمایندگان با توجه به وجود مشغله‌های آنها باید صبر و تحمل داشته باشند، افزود: هر یک از نمایندگان برای حضور در کمیسیون ها و پارلمان و شوراهایی که عضو هستند باید مطالعه و رایزنی کنند تا بتوانند روی این موضوعات وقوف یافته و رأی دهند.

وی با اشاره به دومین مسئولیت نمایندگان که مربوط به مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه است، افزود: غالباً نمایندگان چهارشنبه پس از جلسه علنی به منطقه و حوزه انتخابیه می روند و هر ماه یک هفته در حوزه انتخابیه حضور می یابند تا بتوانند بهتر در جریان مشکلات مردم قرار گیرند.

نمایندگان مهم ترین راه و امکان مردم برای بیان مسائل خود هستند

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به اینکه گاهی به نمایندگان خرده می گیرند که وقت نماینده برای منطقه صرف می‌شود، افزود: گفته می شود که اگر احزاب فعال باشند، دیگر نیاز نیست که نماینده وقت خود را صرف حوزه انتخابیه کند که این موضوع حرف صحیح و سنجیده ای نیست، چرا که نمایندگان مهمترین امکانی است که مردم با مسئولان دارند تا بتوانند رخ به رخ مسائل خود را بیان کنند.

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع برای نمایندگان و خانواده آنها زحمت دارد، افزود: اما در نهایت این حضور در حوزه های انتخابیه دستاورد بزرگی برای کشور است چرا که نمایندگان در پارلمان حاوی پیام مردم هستند که اگر در وزارتخانه یا استانداری قانون اجرا نشده، توسط مردم بیان شده و توسط نماینده انتقال می یابد که اگر این مشکلات علاج نشود، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح توسط نمایندگان مطرح می شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان در زمان بررسی بودجه کمتر در منازل خود حضور داشتند، ادامه داد: در بودجه به آبادانی و حل مسائل منطقه ای کمک می شود، که در زمان بررسی بودجه نمایندگان تلاش می کردند که مشکلات مناطق نیز در این لایحه دیده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود بودن منابع در کشور اظهار داشت: از همین بودجه باید به اندازه در جاهای ضروری مصرف شود، که امیدوارم تلاش ها برای دهه بعدی انقلاب که در حال آغاز است  منبع تحول برای آبادانی و بهبود شرایط مردم شود.

آسیب ها در کشور با شعار و سروصدا قابل رفع نیست

لاریجانی با بیان اینکه برخی چالش ها در کشور وجود دارد که بهم تنیده شده است، ادامه داد: این آسیب ها جنس های مختلفی دارد که باید با تعقل و دقت نظر کافی حل شود و با شعار و سروصدا قابل رفع نیست، لذا کسانی که فکر می کنند که می توانند پاسخ یک خطی به مشکلات دهند دچار خودفریبی می شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با آرامش و دقت نظر علمی مسائل سامان یابد، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی با پشتوانه مردم و با تجربه ای که از ۴۰ سال گذشته داشته، مشکلات را می شناسد و می تواند چالش های آینده را حل کند.

رئیس قوه مقننه گفت: مجلس یکی از ارکان کشور است که می تواند شنونده مشکلات مردم باشد و به توسعه و آبادانی کشور سرعت بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز