خبرگزاری کار ایران

در جریان تذکری در صحن؛

مفتح: دریافت و پرداخت وام داخلی یا خارجی باید بر اساس طرح یا لایحه‌ باشد / لاریجانی: مصوبه سال ۹۵ صرفاً مربوط به وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران بود

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۰۴۳

رییس مجلس شورای اسلامی، تذکر نماینده تویسرکان مبنی بر این‌که دریافت و پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی یا خارجی باید بر اساس طرح یا لایحه‌ باشد را تایید کرد و گفت که در این صورت باید مراحل قانونی آن طی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدمهدی مفتح در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی ایرادهای شورای نگهبان در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اختصاص داشت، با اشاره به بررسی تبصره ۳ این لایحه در تذکری اعلام کرد: زمانی که موضوع ۵ میلیارد دلار مطرح بود ماده ۱۸۳ آیین‌نامه را متذکر شدم و رییس مجلس نیز در بیان شفاهی، گفتند که اگر این موضوع در مجلس تصویب شود، دولت باید لایحه مستقلی را به مجلس ارائه کند.

وی تاکید کرد: اکنون شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفته است اما کمیسیون تلفیق به‌جای تبیین و روشن کردن این موضوع و اشاره به رعایت ماده ۱۸۳ به قانون قبلی استناد کرده است.

نمایندگان مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قوانین بودجه سال قبل، تذکر شما مبنی بر رعایت ماده ۱۸۳ را نداشتیم و فقط چنین موضوعی تصویب شده بود که اگر به آن عمل نشده ماده منسوخ شده، تلقی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: اگر می‌خواهیم ظاهر ماده را به گونه‌ای که شورای نگهبان از آن عبور کند، آماده کنیم، قطعاً این شورا نیز دقت نظر کافی را دارد و نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد.

او یادآور شد: ماده ۱۸۳ مربوط به این است که دولت باید لایحه مستقلی را به مجلس ارائه کند. اگر این ایراد برطرف نشود، شورای نگهبان باز هم این موضوع را به مجلس بازمی‌گرداند.

مفتح در انتهای سخنانش خاطرنشان کرد: دریافت و پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی یا خارجی باید براساس طرح یا لایحه‌ای باشد و همین جا به شورای نگهبان اعلام می‌کنم که به این مسئله توجه داشته باشد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر مفتح نماینده تویسرکان گفت: در سال ۹۵ مقرر شده بود که روسیه ۵ میلیارد دلار به ایران وام بدهد که مورد موافقت مجلس و شورای نگهبان نیز قرار گرفت ولی بخشی از آن موضوع انجام نشد که اکنون به‌دنبال اجرای تتمه آن هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این اجازه شورای نگهبان تنها منحصر به این موضوع است و اگر قرار باشد، موضوع جدید اضافه شود، باید مراحل قانونی آن طی شود تا این مسئله تنها منحصر به یک کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز